4 517 läst · 35 svar
5k läst
35 svar
Dåligt på sikt att reducera ventilationen?
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
man stänger inte av ventilation i hotell vi kan börja där. Då är dem inte renoverade sen Dacke-fejden typ. Men nog om det.E etompau skrev:Dessa system konstruerades under en annan tid med ett annat elpris.
Massor av hus fungerar utan fläktsystem.
Att stänga av vent under nattetid är inte ovanligt i ex. hotellfastigheter etc. Ser inte att det ska vara några problem att göra det samma i ett 80-talshus.
Ev. kan det bli lite avloppsdoft på toaletterna men det försvinner på några minuter när vent. startas upp.
En test du ev. kan göra är att stänga av fläktmotorn för tilluft. Värmepaketet kommer då ej att aktiveras av den kalla uteluften och tilluftsflödet kommer att sjunka, då den kommer via otätheter i huset.
Antar att jag kommer att få mothugg på detta...
Att det skall börja lukta avlopp är orimligt.
Och ska du testa endast frånluft så kommer du elda för kråkorna. även det en hyffsat korkad ide.
Men kommer spara el för att slippa aktivering av förvärmaren. Men å andra sidan kommer du suga ut då 55 l/s som då kommer utifrån helt ouppvärmt. Rätt sopig driftekonomi på den.
Förvärmaren är till för att du inte skall få frysrisk i växlaren. Det kan ju vara så att växlarn är jävligt skitig å det påverkar återvinningsgraden. Men en platt växlare kommer praktiskt sällan över 80% i verkningsgrad.
Du kan säkerligen blockera förvärmaren men det kommer ge frysning av växlaren. Som då måste avfrostas. För jag misstänker att det är därför förvärmaren sitter där.
Kom att tänka på en sak som inte tagits upp tidigare i diskussionen; Det är ju via till/från-luftsdonen i huset man justerar flödena så lösningen borde väl då vara att ex. reducera/stänga tilluftsdon?
Vad säger ni om ovanstående tänk?
Ingen "lösning" är optimal men försöker hitta den minst dåliga ”vinterlösningen” med tanke på elkostnaden.
Vad säger ni om ovanstående tänk?
Ingen "lösning" är optimal men försöker hitta den minst dåliga ”vinterlösningen” med tanke på elkostnaden.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 478 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 478 inlägg
@Norris2 Vad är det för FTX du har?
Jag har en RDAA-24010, tror den är installerad under andra halvan av 90-talet.
Började mäta förbrukning av den för ett par månader sedan och kan konstatera att den orsakar nog det mesta av skillnaden i energiförbrukning jämfört med mina grannar (i likadana hus). Nu när det blir lite kallare så står den för ~35% av förbrukad el. Idag har det varit -8°C och FTX:en står för 27kWh av totala förbrukningen på 77kWh
Kvällens uppgift kommer vara att försöka koppla bort värmaren i den och se hur det blir då. Någon som har en idé om hur... Räcker det med att koppla lös kabeln upp till höger tro
Jag har en RDAA-24010, tror den är installerad under andra halvan av 90-talet.
Började mäta förbrukning av den för ett par månader sedan och kan konstatera att den orsakar nog det mesta av skillnaden i energiförbrukning jämfört med mina grannar (i likadana hus). Nu när det blir lite kallare så står den för ~35% av förbrukad el. Idag har det varit -8°C och FTX:en står för 27kWh av totala förbrukningen på 77kWh
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kvällens uppgift kommer vara att försöka koppla bort värmaren i den och se hur det blir då. Någon som har en idé om hur... Räcker det med att koppla lös kabeln upp till höger tro
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Bättre att sänka totalflödet istället för att peta på enskilda donN Norris2 skrev:Kom att tänka på en sak som inte tagits upp tidigare i diskussionen; Det är ju via till/från-luftsdonen i huset man justerar flödena så lösningen borde väl då vara att ex. reducera/stänga tilluftsdon?
Vad säger ni om ovanstående tänk?
Ingen "lösning" är optimal men försöker hitta den minst dåliga ”vinterlösningen” med tanke på elkostnaden.
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
man drar ned varvtalet på fläktarna såklart. Tejpar ma. donen minskar man inte ett totalflöde. Man ökar flöden i andra don, om nu inte systemet är tryckstyrt vilket är rätt ovanligt i mindre anläggningar.N Norris2 skrev:
Har tänkt på det tidigare men har inte kunskap om hur man ska sänka de fasta varvtalen som nu finns. Egentligen skulle jag bara vilja sänka varvtalen för lägsta(grundläge) med låt säga 50% dvs reducera totala flödet från 99 liter per sekund till 50 liter per sekund.I Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Det är en riktigt dålig idé att bara fimpa förvärmaren på den.
Jag har samma system och körde förra året utan förvärmare, termostaten hade gått sönder vilket resulterade i att förvärmaren alltid var på vilket ledde till att jag kopplade bort den.
När det började sjunka ner mot -10 på nätterna märkte vi att tillluften blivit rejält kall med kondensbildning på donen. En tur upp på vinden visade på att värmeväxlaren frusit och det hade blivit en rätt duktig isbildning i lådan. Frusen värmeväxlare betydde även blockerad frånluft vilket i sin tur innebar ett övertryck i huset.
Förvärmaren är lite väl pigg på att kicka igång så idag har jag en lösning där jag utöver termostaten även satt in en fjärrbrytare som slår av värmaren när det inte finns någon frysrisk. Detta är dock nere i Skåne så det är inte särskilt många dagar med risk för förfrysning, vilket gör att den lösningen sparar rätt mycket.
Har man kallare samt en i övrigt effektiv uppvärmning hade det kanske funkat att köra en sommarinsats istället för värmeväxlaren i kombination med avslagen förvärmare?
Jag har samma system och körde förra året utan förvärmare, termostaten hade gått sönder vilket resulterade i att förvärmaren alltid var på vilket ledde till att jag kopplade bort den.
När det började sjunka ner mot -10 på nätterna märkte vi att tillluften blivit rejält kall med kondensbildning på donen. En tur upp på vinden visade på att värmeväxlaren frusit och det hade blivit en rätt duktig isbildning i lådan. Frusen värmeväxlare betydde även blockerad frånluft vilket i sin tur innebar ett övertryck i huset.
Förvärmaren är lite väl pigg på att kicka igång så idag har jag en lösning där jag utöver termostaten även satt in en fjärrbrytare som slår av värmaren när det inte finns någon frysrisk. Detta är dock nere i Skåne så det är inte särskilt många dagar med risk för förfrysning, vilket gör att den lösningen sparar rätt mycket.
Har man kallare samt en i övrigt effektiv uppvärmning hade det kanske funkat att köra en sommarinsats istället för värmeväxlaren i kombination med avslagen förvärmare?
Jo det är fler än du som delar uppfattningen om att det är en dålig ide att slå av förvärmaren.Tror inte det finns någon sommarinsats till min 1980-års modell, kom just att tänka på att IBM lanserade 1:a PC'n året efter(1981 tror jag det var), tänk vad tiden går..V Vesh skrev:Det är en riktigt dålig idé att bara fimpa förvärmaren på den.
Jag har samma system och körde förra året utan förvärmare, termostaten hade gått sönder vilket resulterade i att förvärmaren alltid var på vilket ledde till att jag kopplade bort den.
När det började sjunka ner mot -10 på nätterna märkte vi att tillluften blivit rejält kall med kondensbildning på donen. En tur upp på vinden visade på att värmeväxlaren frusit och det hade blivit en rätt duktig isbildning i lådan. Frusen värmeväxlare betydde även blockerad frånluft vilket i sin tur innebar ett övertryck i huset.
Förvärmaren är lite väl pigg på att kicka igång så idag har jag en lösning där jag utöver termostaten även satt in en fjärrbrytare som slår av värmaren när det inte finns någon frysrisk. Detta är dock nere i Skåne så det är inte särskilt många dagar med risk för förfrysning, vilket gör att den lösningen sparar rätt mycket.
Har man kallare samt en i övrigt effektiv uppvärmning hade det kanske funkat att köra en sommarinsats istället för värmeväxlaren i kombination med avslagen förvärmare?