Hejsan,
Skriver med förhoppning om synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskriver nedan. Jag är igen expert inom området ventilation utan hyfsat ”självlärd” i huvudsak via olika online källor. Det hus jag bor i (mestadels ensam) är utrustad med FTX-ventilation(korsströmsväxlare från 1980-talet på kallvinden) som i normal(grund)-läge går 24/7/365(köksfläkt-styrning) vilket inte är speciellt snällt mot plånboken nu när det börjar bli kallare utomhus. Dubbel fläkten i lådan på vinden förbrukar ca150w när jag kör grundläges ventilation, dessutom förbrukar den termostat styrda värmespiralen(förvärmning) ca1200w när den kickar in. Jag har konstaterat tidigare vintrar att FTX:en går mer eller mindre hela tiden med full värme-effekt så jag tvivlar starkt på produktbladets påstående om ”temperaturverkningsgrad på 84%”
Enligt ritning som följde med huset motsvarar grundläget som jag förstår(med helt öppet spjäll för tilluften) frånluft=55 l/s resp. tilluft=44 l/s. FTX:en är installerad i ett 1-planshus på 140 kvadrat. Har testat stänga av FTX:en samtidigt som jag kontrollerat luft kvalité förändring via Airthings Wave Plus vad det gäller koldioxid och fukt. Har kört FTX:en ca 1tim per dygn de 7 senaste dygnen(utomhus temp. mellan 0 och -5) och enligt Wave plusen är förändringen marginell, luftfuktigheten har pendlat mellan 35-37%, koldioxid mellan 600-900co2, mätt i sovrummet med öppen dörr under natten ökade co2 från 650 till 800 för att sedan gå ner igen till ca 600-650 igen under dagen. Jag har flyttat runt wave plusen till olika rum under mät perioden men det är inga större skillnader. Jag tycker inte att undertrycket i huset förändrats nämnvärt, kalluft vill komma in om jag öppnar ytterdörren på glänt lite grann men så är det även när jag kör FTX:en. Ingen kondens vad jag kan se och jag upplever inget negativt när det gäller lukt och luftvägar. Temperaturen i lådan på kallvinden har legat mellan +5 och +8 grader när FTX:en varit avstängd. Jag är medveten om att test&mät perioden är i kortaste laget för att dra några säkra slutsatser så jag kommer att fortsätta ett tag till i alla fall. Eventuell förorenad luft i form av mögel etc. kan jag tyvärr inte mäta och det är ju inte bra.
Som sagt, alla synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskrivit emottages tacksamt!
Jag har ingen onormal förbrukning när det gäller uppvärmning av kåken så ev. korsdrags teori kan vi lägga åt sidan
Bra är det ju definitivt för plånboken!
Mvh,
Anders
Skriver med förhoppning om synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskriver nedan. Jag är igen expert inom området ventilation utan hyfsat ”självlärd” i huvudsak via olika online källor. Det hus jag bor i (mestadels ensam) är utrustad med FTX-ventilation(korsströmsväxlare från 1980-talet på kallvinden) som i normal(grund)-läge går 24/7/365(köksfläkt-styrning) vilket inte är speciellt snällt mot plånboken nu när det börjar bli kallare utomhus. Dubbel fläkten i lådan på vinden förbrukar ca150w när jag kör grundläges ventilation, dessutom förbrukar den termostat styrda värmespiralen(förvärmning) ca1200w när den kickar in. Jag har konstaterat tidigare vintrar att FTX:en går mer eller mindre hela tiden med full värme-effekt så jag tvivlar starkt på produktbladets påstående om ”temperaturverkningsgrad på 84%”
Enligt ritning som följde med huset motsvarar grundläget som jag förstår(med helt öppet spjäll för tilluften) frånluft=55 l/s resp. tilluft=44 l/s. FTX:en är installerad i ett 1-planshus på 140 kvadrat. Har testat stänga av FTX:en samtidigt som jag kontrollerat luft kvalité förändring via Airthings Wave Plus vad det gäller koldioxid och fukt. Har kört FTX:en ca 1tim per dygn de 7 senaste dygnen(utomhus temp. mellan 0 och -5) och enligt Wave plusen är förändringen marginell, luftfuktigheten har pendlat mellan 35-37%, koldioxid mellan 600-900co2, mätt i sovrummet med öppen dörr under natten ökade co2 från 650 till 800 för att sedan gå ner igen till ca 600-650 igen under dagen. Jag har flyttat runt wave plusen till olika rum under mät perioden men det är inga större skillnader. Jag tycker inte att undertrycket i huset förändrats nämnvärt, kalluft vill komma in om jag öppnar ytterdörren på glänt lite grann men så är det även när jag kör FTX:en. Ingen kondens vad jag kan se och jag upplever inget negativt när det gäller lukt och luftvägar. Temperaturen i lådan på kallvinden har legat mellan +5 och +8 grader när FTX:en varit avstängd. Jag är medveten om att test&mät perioden är i kortaste laget för att dra några säkra slutsatser så jag kommer att fortsätta ett tag till i alla fall. Eventuell förorenad luft i form av mögel etc. kan jag tyvärr inte mäta och det är ju inte bra.
Som sagt, alla synpunkter och argument för om och i så fall varför det kan tänkas vara dåligt på sikt att reducera ventilationen som jag beskrivit emottages tacksamt!
Jag har ingen onormal förbrukning när det gäller uppvärmning av kåken så ev. korsdrags teori kan vi lägga åt sidan
Bra är det ju definitivt för plånboken!
Mvh,
Anders
Dessa system konstruerades under en annan tid med ett annat elpris.
Massor av hus fungerar utan fläktsystem.
Att stänga av vent under nattetid är inte ovanligt i ex. hotellfastigheter etc. Ser inte att det ska vara några problem att göra det samma i ett 80-talshus.
Ev. kan det bli lite avloppsdoft på toaletterna men det försvinner på några minuter när vent. startas upp.
En test du ev. kan göra är att stänga av fläktmotorn för tilluft. Värmepaketet kommer då ej att aktiveras av den kalla uteluften och tilluftsflödet kommer att sjunka, då den kommer via otätheter i huset.
Antar att jag kommer att få mothugg på detta...
Att stänga av vent under nattetid är inte ovanligt i ex. hotellfastigheter etc. Ser inte att det ska vara några problem att göra det samma i ett 80-talshus.
Ev. kan det bli lite avloppsdoft på toaletterna men det försvinner på några minuter när vent. startas upp.
En test du ev. kan göra är att stänga av fläktmotorn för tilluft. Värmepaketet kommer då ej att aktiveras av den kalla uteluften och tilluftsflödet kommer att sjunka, då den kommer via otätheter i huset.
Jo, spontant kan man tycka att min nuvarande setup medför en rejäl "över-ventilation"E etompau skrev:Dessa system konstruerades under en annan tid med ett annat elpris.
Ditt förslag på test kom mig att tänka på att jag eldar pellets via Janfire brännare dockad med orginal-panna(CTC-total). Pannrummet är placerat i anslutning till tvättstuga där även dörrar till bostads och garage delen finns. Det kanske är så att fläkten till brännaren hjälper till att forsla bort delar av ev. förorenad luft från bostads-delen eftersom jag har dörrarna öppna
1 timme räcker gott och väl för matlagning, dusch och...toabesök Skämt åsido, jo det går avaktivera den och stänga tilluftspjället max, är dock tveksam till detta eftersom tilluftsdonen längst bort från lådan ger +10 grading luft vid -15 och kontinuerlig förvärmning.Jonatan79 skrev:
Pellets, Janfire brännare dockad med orginalpanna=CTC-total
Personligen tycker jag att ett bra inneklimat är väldigt viktigt men då jag är långt ifrån någon expert vet jag inte vad det kan ha för verkan att bitvis stänga av ventilationen.
Däremot så skulle jag stängt av värmebatteriet. Det är direktel och kan dra en hel del om det ligger på.
Jag förutsätter att det är billigare att kompensera för detta igenom att elda lite mer pellets.
Däremot så skulle jag stängt av värmebatteriet. Det är direktel och kan dra en hel del om det ligger på.
Jag förutsätter att det är billigare att kompensera för detta igenom att elda lite mer pellets.
Jo så är det. Det skulle vara intressant att veta om tilluften kommer via otätheter kring fönster, ytterdörrar etc eller kallvind=mindre bra i samband med FTX-avstängning Kanske en mix av båda. En granne bytte ut en likadan FTX för några år sen och han är nöjd, har för mig han betalade runt 30k inkl. jobb och då blev han av med köksfläktstyrningen också.K Kallens skrev:
Då färdiga kanaler finns så är det nästan bara kostnaden för ett nytt aggregat som man behöver hosta upp.N Norris2 skrev:Jo så är det. Det skulle vara intressant att veta om tilluften kommer via otätheter kring fönster, ytterdörrar etc eller kallvind=mindre bra i samband med FTX-avstängning Kanske en mix av båda. En granne bytte ut en likadan FTX för några år sen och han är nöjd, har för mig han betalade runt 30k inkl. jobb och då blev han av med köksfläktstyrningen också.
Är inne på pellets-spåret också. Började logga pelletsförbrukning 29/11 och fyllde på 63,4kg 4dygn senare vilket motsvarar ca1 säck/dygn vid 19,5-20,0 inne och några minus grader ute. Pellets värmer varmvatten samt garage och ekonomidel(60m2 16-17 grader) också, snitt förbrukningen av el landar på ca15kWh/dygn för perioden.MickeTyr skrev:Personligen tycker jag att ett bra inneklimat är väldigt viktigt men då jag är långt ifrån någon expert vet jag inte vad det kan ha för verkan att bitvis stänga av ventilationen.
Redigerat:
Jag bytte ut ett gammalt köksfläktsaggregat till Heru 100S som jag placerade på vindan.N Norris2 skrev:
Fick lös det för 22k men då jag ändrade placering så blev det en del isolering och spirorör.
Nu slipper jag en förvärmare och har mer eller mindre bara fläktdriften som inte drar något vidare mycket ström.
Du är på rätt spår att ventilera mindre men man vill ha undertryck alla tider på dygnet.
Om du sedan skulle måla om huset invändigt eller nått så kommer du behöva öka ventilationen igen något år pga de emissions om nya material släpper ifrån sig.
Om du sedan skulle måla om huset invändigt eller nått så kommer du behöva öka ventilationen igen något år pga de emissions om nya material släpper ifrån sig.
Vill tacka Er allihop för Ert engagemang samt eminenta bidrag i ärendet! Just nu lutar det åt en tillfällig lösning fram tills nästa sommar/höst där jag får utvärdera ev. utbyte av ftx-system. Tillfälliga lösningen ser ut ungefär så här som jag uppfattar det:
På ovanstående sätt garanteras ett fortsatt undertryck i huset med skillnaden att den faktiska tilluften inomhus blir en mix av luft via ftx samt "tjuvluft" vart den nu kommer ifrån.
Lämnar brasklapp för ev. tankevurpa i mitt resonemang men då får ni väl korrigera mig
- Reducera tilluft samt stänga av förvärmning till ftx:en; Hade först tänkt stänga av tilluftsfläkten helt men det verkar inte gå p.g.a. bägge fläkthjulen delar på en gemensam motor.
- Kompenserar nerkylning av rummen med varmare radiatorvatten. Jag eldar med pellets(Janfire dockad med CTC Total) och det blir rejält billigare än el med den prisbild som råder.
- Frånluftsdelen funkar som den gjort hela tiden.
- Ftx:en får gå kontinuerligt som tidigare.
På ovanstående sätt garanteras ett fortsatt undertryck i huset med skillnaden att den faktiska tilluften inomhus blir en mix av luft via ftx samt "tjuvluft" vart den nu kommer ifrån.
Lämnar brasklapp för ev. tankevurpa i mitt resonemang men då får ni väl korrigera mig