Ni med intenoswitchen funkar det att telnetta till den och få ut confen?
Förut kunde man köra

Telnet 192.168.x.x logga in som Administrator och skriva configdump så fick man ut confen för att sedan söka på vlan eller vid, men det kanske dom har spärrat?
Det fungerar i alla fall inte på technicolor routern.
 
peternicklas skrev:
124/126 med kabel, vad betalar ni för?
100/100 men får 96/96 med ena datorn direkt i väggen som har 1000mbit kort.
Kör jag chromebooken som har gigabit så kommer jag upp 126/126 dock blir det inte mer än 100/100 oavsett dator när jag köra via routern vilket förståss är korrekt.
 
Jag kör ungefär 45-55 på WiFi 2.4 här hemma, i V-rum bara 5 meter från routern kommer jag upp i 80-90 på 5 GHz nätet men det är det enda rummet 5 GHz fungerar vettigt.

Jag har runt 140/120 i fiberuttaget, betalar för 100/100.
 
peternicklas
Gäller detta även TS, jag betalar för 100/10 och ligger på 97/9,8, vilket jag är mycket nöjd med. Vad man får genom WiFi har inget med fibern att göra, OK du kan anldrig få mer på WiFi än vad du har genom kabel. WiFi är så många andra saker som påverkar. Just nu har jag 87/10 på WiFi vilket är mycket bra då jag har ett 25 cm betongbjälklag mellan telefonen och Routern.
 
peternicklas
anders07 skrev:
Jag kör ungefär 45-55 på WiFi 2.4 här hemma, i V-rum bara 5 meter från routern kommer jag upp i 80-90 på 5 GHz nätet men det är det enda rummet 5 GHz fungerar vettigt.

Jag har runt 140/120 i fiberuttaget, betalar för 100/100.
Vilket bolag???
 
100
 
Rikard Gjersvold skrev:
Ok. Jag har inte en susning om vilket band det körs på, nått man kan kolla/ändra ??
"Med en bra pryl" vad är en bra pryl, är det nått jag kan köpa och koppla in ??
Datorn i detta fal är nog standardmässig, 3 år gammal HP650.

Hur som helst, och vad än siffrorna säger, så upplever både jag o min fru att internet funkar sämre sen vi fick fibern.
Jag grävde själv, la 15" på grävmaskin mm, många timmars slit, och 20" på installationen.
Med den summeringen kunde jag behållt kopparkabeln, vi har skralt sett lagt 35" på nått som funkar sämre.

Tack för alla svar.
Isåfall är det nog 2,4 GHz-bandet. Enklare routrar och äldre datorer har endast stöd för 2,4 GHz, medan nyare grejer även stöder 5 GHz. 5GHz-bandet ger möjlighet till högre hastigheter men med sämre räckvidd.

Jag har svårt att tro att er nya internetuppkoppling är sämre än den gamla, den försämring ni upplever har förmodligen md den nya routern att göra – kanske är den sämre än den gamla, eller så är placeringen suboptimal.

När ni säger att det fungerar sämre, vad menar du egentligen då? Lägre hastighet i bredbandskollen, eller hackar det när du streamar youtube eller liknande? Prova att surfa och använda internet via kabel. Fungerar det bra då, eller finns problemet även där? Om det fungerar dåligt även via kabel, ring supporten.
 
Andy78 skrev:
Ni med intenoswitchen funkar det att telnetta till den och få ut confen?
Förut kunde man köra

Telnet 192.168.x.x logga in som Administrator och skriva configdump så fick man ut confen för att sedan söka på vlan eller vid, men det kanske dom har spärrat?
Det fungerar i alla fall inte på technicolor routern.
Om du tex kopplar intenoswitchen till routerns LAN-sida och samtidigt har datorn kopplad till routern så kan du få fram vilket ip-nummer switchen för tillfället har, då kan du surfa/telnetta den men sedan gäller det att ha rätt användarnamn och lösenord (om det används)

Om du vill "sniffa" trafiken som går genom intenoswitchen så går det att använda WireShark.

http://m.sweclockers.com/forum/trad/1168474-telia-iptv-och-egen-dhcp-server

Det finns hur många trådar som helst gällande "VLAN & Telia" på Sweclockers, det är bara att söka.
 
Imitt fall så har jag ingen intenoswitch.
Så jag försöker plocka ut confen från technicolor routern.

Provade igen det går inte att telnetta till den alls.
 
Redigerat:
tommib
Andy78 skrev:
Imitt fall så har jag ingen intenoswitch.
Så jag försöker plocka ut confen från technicolor routern.

Provade igen det går inte att telnetta till den alls.
Vad är det för konfiguration du vill ha ut?

För att bespara dig en googling går trafiken på följande VLAN: Internet=otaggat, TV=VID845, Telefoni=VID855. Eftersom internet är otaggat går det bra att köra in datorn direkt i väggen om man inte vill ha de andra tjänsterna.
Övrig konfig är helt ointressant.

Jag har en mediaomvandlare från fiber till ethernet. Från det uttaget får man antingen använda Telias skräprouter eller ha egna grejer. Alla har inte den där intenoswitchen...

Till Richard: Det är WLAN som är kass, inte fibern. Jag kan skriva mer ikväll om hur du löser detta, måste leka med barnen nu....
 
hsd
Andy78 skrev:
Imitt fall så har jag ingen intenoswitch.
Så jag försöker plocka ut confen från technicolor routern.

Provade igen det går inte att telnetta till den alls.
vad har Du då, fibern går ju inte in i technicolorroutern
beroende på modell:
192.168.1.1
192.168.1.254
 
Redigerat:
hsd skrev:
vad har Du då, fibern går ju inte in i technicolorroutern
Antagligen har han en extern fiberkonverter som omvandlar fibern till Ethernet (RJ45).
 
hsd skrev:
vad har Du då, fibern går ju inte in i technicolorroutern
beroende på modell:
[länk]
[länk]
Jag har RJ45 i väggen.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Ok. Jag har inte en susning om vilket band det körs på, nått man kan kolla/ändra ??
"Med en bra pryl" vad är en bra pryl, är det nått jag kan köpa och koppla in ??
Datorn i detta fal är nog standardmässig, 3 år gammal HP650.

Hur som helst, och vad än siffrorna säger, så upplever både jag o min fru att internet funkar sämre sen vi fick fibern.
Jag grävde själv, la 15" på grävmaskin mm, många timmars slit, och 20" på installationen.
Med den summeringen kunde jag behållt kopparkabeln, vi har skralt sett lagt 35" på nått som funkar sämre.

Tack för alla svar.
Börja med att verifiera att din fiber leverera enligt vad du betalar för. Därefter felsöker du annat. Koppla upp datorn utan routrar och annat ivägen och kör bredbandskollen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.