Att det fladdrar skulle kanske kunna bero på att det är kanalkrockar med grannars WiFi (fast i villa brukar man inte har det problemet på samma sätt som i lägenhet).

Det är det man kan se med appar som WiFi Analyzer.
 
Nerre skrev:
Såvitt jag kan se så står inte routern på bordet, den ligger ner. Det innebär antagligen att den har bäst täckning rakt uppåt och rakt nedåt.

Följde det inte med ett bordsställ? Annars skulle jag rekommendera att sätta upp den på väggen.

När det gäller radiosignaler så är placeringen och ritningen på antennerna normalt rätt kinkigt. (Därför föredrar jag grejer med extern antenn, så man kan vinkla antennen åt rätt håll).
Den modellen är faktiskt gjord för att ligga ner, men det innebär förstås (som TS upptäckte) inte för den skull att det är vad som passar bäst i ens egna hem.

Du har helt rätt i att antennplaceringen är a och o, och just det är snarare ett argument MOT externa antenner. :) Kom ihåg att antennerna samverkar för att skapa en sammansatt antennlob, så det behövs en hel del tur (alternativt bra mätverktyg) för att själv rikta antennerna på ett bra sätt. Visst, du kan (om du vet vad du gör) öka förutsättningarna i vissa riktningar, men då istället förlora täckning i andra riktningar.
 
Om varje antenn har en egen radio så kan man rikta antennerna var för sig.

I princip är får man ju mest rundtäckande täckning om antennerna är 90 grader i förhållande till varandra.
 
Uppar denna gamla tråd då jag flyttat och varken har fiber eller nån annan tråd med internet längre.

Jag hyr ett hus ägaren vill inte dra in fiber till, och jag har ingen lust att betala drygt 400:- i månaden för 10 mb genom kopparkabeln.
Jag ringde mitt telefonbolag och kollade "Du kan få 4G modem för 455:-, men det förutsätter att det finns bra 4G mottagning"
Jag avvaktar och kollar mottagningen med telefonen när jag flyttar in.

3-4 staplar av 5 på telefonens mottagning, kopplar upp datorn mot telefonen, och det går blixtsnabbt !! Fibermodemet var inte ens i närheten i fart med wifi.

Har 12+5 GB/mån på mina telefoner, och det räcker utan problem för mina behov.

Så här sitter jag nu utan fast lina :oops:
 
Vilket operatör har du provat?
Funkar det bra så är det bara köra på om det täcker ens behov, det finns ju bra paket med gott om GB.
 
Har själv Telia, och Telenor på jobbtelefonen som har lite sämre mottagning, men funkar för vanlig surfning, och är trots det snabbare än fibermodemets wifi !!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.