Jag har själv en Inteno-switch och det som finns på port2 och port3 (otaggat) finns även taggat på port 1. Genom att stoppa in en egen VLAN-switch mellan Inteno-switch port1 och Telias router kan man alltså styra "internet" (= otaggat på port1) till en annan router utan att brygga Telias router.

Det jag nu inte fattar är att Andy78 skriver "Telia har ingen intenoswitch". Jag trodde han menade att Telias router (som jag inte har) kan ersätta Inteno-switchen. Kan någon reda ut det här?
 
hsd
ett svar från ett annat forum:
Svar nej, du kan inte splittra upp den inkommande internetanslutning till två routrar med hjälp av en switch. Din isp tillhandahåller i regel en enda ip-adress till en router. Du får ansluta den den ena som en accesspunkt på lansidan av första routern.
prova gärna och meddela oss andra;)
 
b_hasse skrev:
Går fibern direkt in i routern? Hur kan man då koppla in datorn "direkt i väggen"?

Om det är möjligt att koppla datorn "direkt i väggen" bör det även vara möjligt att stoppa in en VLAN-switch mellan "väggen" och Telias router, så att man kan styra all internet-trafik till en egen router utan att brygga Telia-routern.
Det är RJ45 i en patchpanel i mitt fall bara koppla in.
Telia har lite olika lösningar verkar det som hade hellre haft fiber in till en konvererare.
Har också Telia öppen fiber.
 
Redigerat:
hsd skrev:
ett svar från ett annat forum:

prova gärna och meddela oss andra;)
Det handlar inte om att använda två routrar. Det handlar om att separera internet från övriga tjänster.
Med det jag föreslår så kopplas Telias router bort från "internet". Endast en router kommer användas, och det är den egna. TV, telefoni, och alla andra taggade VLAN på Inteno-switchens port1 kopplas fortfarande till Telias "router". Jag kan inte testa detta för jag har enbart internet via Telia Öppen Fiber.
 
Andy78 skrev:
Det är RJ45 i en patchpanel i mitt fall bara koppla in.
Telia har lite olika lösningar hade hellre haft fiber in till en konvererare.
Är det "Telia Öppen Fiber"? Var ansluter man i så fall TV och telefoni om det är någon annan än Telia som levererar de tjänsterna?
 
Det finns ju en Intenon för fiber till Ethernet. Den har fyra portar men bara en är "aktiv".
Den aktiva porten kopplas till Telias router som splittar Internet, telefon och tv till olika portar ut.

En bryggning kan göras i Telias router så man skickar vidare internet till en egen router. Tv och telefon måste dock gå genom Telias router (men tv kan fungera i Asus RT routers utan Telias emellan).

Har man inte tv och telefon kan man koppla sin egen router direkt till Intenon fiberomvandlaren eftersom det då bara finns internet.
 
b_hasse skrev:
Är det "Telia Öppen Fiber"? Var ansluter man i så fall TV och telefoni om det är någon annan än Telia som levererar de tjänsterna?
Ja jag kan välja olika leverantörer på en bredbandsportal.
Ingen aning har inte bytt än.
 
anders07 skrev:
Det finns ju en Intenon för fiber till Ethernet. Den har fyra portar men bara en är "aktiv".
Den aktiva porten kopplas till Telias router som splittar Internet, telefon och tv till olika portar ut.

En bryggning kan göras i Telias router så man skickar vidare internet till en egen router. Tv och telefon måste dock gå genom Telias router (men tv kan fungera i Asus RT routers utan Telias emellan).

Har man inte tv och telefon kan man koppla sin egen router direkt till Intenon fiberomvandlaren eftersom det då bara finns internet.
Splittningen görs även i Inteno-switchen. TV och telefoni finns otaggat på port 2 och 3.
De var dock smarta och lade dessutom TV och telefoni taggat på port 1 (där internet finns otaggat).
All information i fibern finns alltså alltid på port 1 i Inteno-switchen. Det gör att det räcker med en kabel till Telias "router", som dessutom innehåller det som behövs för att få TV och telefoni.

Det är detta som bör göra det möjligt att "kapa" internet-förbindelsen som går mellan Inteno-switchen och Telias router. Om det funkar blir slutresultatet funktionellt samma som vid bryggning av Telias router. Har man en switch med tillräckligt många portar kan den användas både för "kapningen" och för att vara "normal" switch efter den egna routern, man lägger det på olika VLAN. 3 portar går år för att för att göra "kapningen".
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Testade precis med att koppla om för telefon på port 2 och 3 i Intenon men det fungerar inte...
 
anders07 skrev:
Testade precis med att koppla om för telefon på port 2 och 3 i Intenon men det fungerar inte...
Hmmm, hur menar du? Du måste ha extern hårdvara för att använda TV eller telefoni på port 2 och 3. Den hårdvaru-funktionen är inbyggd i Telias "router", som måste kopplas till port 1 eftersom den förväntar sig TV och telefoni som taggade VLAN.
 
Testade med Telia router och med bredbandstelefon box som jag också har.
Enligt den teorin borde ju tv boxen också fungera i port 2 eller 3 men det gör den inte heller...
 
hsd
b_hasse skrev:
Är det "Telia Öppen Fiber"? Var ansluter man i så fall TV och telefoni om det är någon annan än Telia som levererar de tjänsterna?
okej, jag missförstod Dig

jag kör medieomvandlaren, internet på port1, tv på port2, telefon på port3
internet genom Telias router som dock inte verkar vara den bästa -dålig wifi-räckvidd
 
hsd
b_hasse skrev:
Hmmm, hur menar du? Du måste ha extern hårdvara för att använda TV eller telefoni på port 2 och 3. Den hårdvaru-funktionen är inbyggd i Telias "router", som måste kopplas till port 1 eftersom den förväntar sig TV och telefoni som taggade VLAN.
nix
jag tar tv på port 2
telefon på port 3
internet på port 1
allt fungerar och går som det ska :D
 
Men vad har du för telefonbox då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.