Flyttade in i vårt hus för drygt 2 år sen, vårt gamla Tomson modem funkade fint på kopparkabeln. När vi flyttade hit var jag orolig för källaren där jag skulle ha mitt kontor, bjälklaget är 25 cm betong och trappan ner i ena hörnet av huset, men det blev inga problem alls, 4 av 5 pluppar i mottagning, inga problem att kolla på stremat i högsta upplösning.
Vi hoppade på fibern när dom ändå var här och grävde utmed vägen, och fick bort kopparkabeln från skorstenen som behöver renoveras.
Men vi har haft dåligt drag sen dess, jag har kört bredbandskollen många gånger, brukar ligga på 35/28 mot utlovade 100. Vi har även haft många korta avbrott, och det verkar gå lite upp och ner mest hela tiden, kollar jag tex på SVT play växlar den i upplösning lite då och då.

Ringer man och frågar säger dom att det är bra, och att det nog är våra datorer det är fel på, vi har 4 st, några plattor och telefoner, och det är dåligt på alla till och från, med kopparkabeln var det inga problem, det kunde gå lite långsamt för mig om både fru och dotter kollade på film, men stabilt.
Ska vi behöva springa och köpa nya datorer bara för att vi fått fiber ??

Igår hände nått nytt, plötsligt är det skitdålig mottagning i källaren, skiftar mellan en till 2 pluppar, bryter helt lite då och då, knallar jag upp med datorn el telefonen är det fullt.
Om jag nu ringer och säger att modemet inte orkar ner i källaren längre, kommer jag ju säkert få till svar att det inte är nått fel, jag har ju fullt på den våningen modemet är, och kan inte räkna med att det ska funka med 25 cm betong mellan.

Vad gör man ?? Jag är så jäkla trött på alla standardsvar man får när man ringer, det har ju ingen som helst betydelse hur mycket man än berättar och förklarar, så får man svaret "Har du startat om"

Nån annan som har fått problem med Telias Techicolor modem ??
 
Det första du ska göra är att koppla in en dator via nätverkskabel direkt på fiberlådan, dvs före routern. Där ska du mäta mot bredbandskollen flera gånger. Prova helst med ett par olika datorer. Har du inte utlovad hastighet då är det bara att felanmäla.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 3 till
  • Laddar…
Har du kollat om kör på 2.4 eller 5 Ghz bandet? Den gamla du hade hörde enbart 2,4 skulle jag tro och den nya har båda banden. Prova också att ansluta en dator via kabel för att se vad du får för hastigheter.
Själva har vi en repeater på övervåningen för att få bra täckning och stabilt, ger lite sämre prestanda då man hamnar på ca 50/50 Mbit/s. Med direktanslutning mot routern wifi ger den sina 100 Mbit/s.
 
Kan vara en lågenergilampa (lysrörslampa) som plötsligt börjat störa 2.4 GHz bandet, prova att slå av alla lampor och se om det blir bättre.

Jag tröttnade på Wifi signal som fluktuerade i källaren så jag drog en Cat 6 kabel och anslöt en dual band router som går som ren access punkt i källaren. Från den drog jag fler kablar i källaren till TV, mediaspelare och värmepumpen.

5 GHz lär nog knappast leta sig ned i källaren, inte hos mig iaf, jag har bara träbjälklag , kanske 5GHz studsar bättre via betong?
 
Om man inte har en stabil uppkoppling via routern verkar det talanglöst att felsöka wifi. Börja med att bekräfta att anslutningen mot internet fungerar enligt specifikation. Därefter angriper vi WIFI problemen om dom kvarstår.
 
Jag skulle då ta loss Ethernet kabeln vid routern och ansluta datorn där så utesluter man direkt den kabeln också.

Sen ger man sig på Wifi, eller ev kabel direkt vid fibermodemet beroende på tidigare resultat
 
Tack för svaren, jag ska prova lite mera om jag lyckas komma hem till jul, tuckförarna verkar haft en dålig dag, och jag ser ingen ände på alla akuta jobb.
God jul på er andra.
 
Kör du Wifi så klarar inte många nätverkskort mer än 30-40 Mbit som max.
Som sagt tag en laptop och koppla in med kabel i en av routerns lanportar och se om det fungerar bättre.
Glöm inte stänga av wifi om du använder det på maskinen du testar ifrån.

Ser att du har Telias Technicolor modem, den modellen har otroligt dålig wifi, stänger jag plåtskåpet så har dålig wifi i sovrummet 2 rum bort och då är det ändå gipsväggar även med luckan öppen är det dåligt.
När du kör wifi kolla vad du har för RSSI.
 
Redigerat:
Använder ni Telias router skulle jag råda er att skaffa ett annat (T.ex. ASUS RT serie är bra) och sen be Telia brygga routern till er nya WiFi router.
Jag fick totalt tre nya routers av Telia och de var lika vissna alla tre. Nu kör jag inte något WiFi genom Telias modem alls men måste ha det eftersom vi har TV och telefon via det.
Har ni inte telefon via bredband kan man också köra Telia TV genom en ASUS router och plocka bort Telia routern helt.
 
hsd
Tv och telefon kan anslutas till mediaomvandlaren
 
anders07 skrev:
Använder ni Telias router skulle jag råda er att skaffa ett annat (T.ex. ASUS RT serie är bra) och sen be Telia brygga routern till er nya WiFi router.
Det bör gå att fixa det själv (dvs utan att brygga Telias router) genom att sätta en VLAN-switch på port 1 i Inteno-switchen, där alla VLAN/tjänster finns (internet är ej taggad). Då kan man skicka allt utom internet till Telias router. Internet skickar man till sin egen router. Har man många portar på sin VLAN-switch kan den dessutom vara switch bakom den egna routern, så att man slipper en extra "burk".

Jag har inte Telias router eller någon annan tjänst än internet, så jag kan inte testa detta.
 
Telia har ingen intenoswitch utan endast deras router, det går att köra dator direkt i väggen om man vill det.
 
Andy78 skrev:
Telia har ingen intenoswitch utan endast deras router, det går att köra dator direkt i väggen om man vill det.
Går fibern direkt in i routern? Hur kan man då koppla in datorn "direkt i väggen"?

Om det är möjligt att koppla datorn "direkt i väggen" bör det även vara möjligt att stoppa in en VLAN-switch mellan "väggen" och Telias router, så att man kan styra all internet-trafik till en egen router utan att brygga Telia-routern.
 
hsd
medieomvandlaren, (levereras vid installation av öppen fiber, Telia) inteno broadbandswitch levererar internet på port1, tv på port2, telefon på port3
tecknar man internet tv telefon från Telia så ansluts allt till deras router som ansluts till port1 på inteno:n
väljer man olika leverantörer så ansluts enheterna till inteno:n
 
Har du grannar i närheten? Har du eller en granne skaffat någon ny trådlös utrustning? Detta är inte mitt område men jag vet folk som fått sämre Wi-Fi när de skaffat Apple-tv för att de på något sätt stör varandra.
Om du inte redan gjort det så ladda ner "wifi-analyzer" eller liknande app och kolla om det är fler routrar i närheten som använder samma kanal som du.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.