Hemmasnickarn85
ricebridge ricebridge skrev:
Om där inte varit sotat på två år så är det absolut dags att ta dit sotaren igen. Då får du även en bild av hur skorstenen mår i största allmänhet, om du passar på att fråga. Börja absolut i den änden.
Tack det låter bra. Sotarn lär väl ha en del erfarenhet av skorstenar också (får man hoppas )

Jag börjar där!
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Om där inte varit sotat på två år så är det absolut dags att ta dit sotaren igen. Då får du även en bild av hur skorstenen mår i största allmänhet, om du passar på att fråga. Börja absolut i den änden.
Nja, för kamin med mindre eldning kan det vara längre intervaller. Hos oss är det vart tredje år och är det räcker mera än bra enligt de som sotat, utifrån vår eldning på ca 1,5 kbm.
Och kontroll om jag minns rätt görs med 8 års intervall, men kan missat då jag bara har ett protokoll.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Menar du att skorstenen ser ut att palla det, och lite mer exakt Vad är tung eldstad?
Du tycker inte man ska ha en sån där modernt vedkamin menar du?

Man vill ju kunna tända en brasa i en kall kamin också, det ska bara funka. Blir tokig på det här att det ryker in.
Nja... Nu tänkte jag mest på grunden.
Bara den tunga ugnen i mitt fall, för att lagra värme ett halvt dygn eller mer väger 1800 kg.
Du får läsa inläggen igen ;)

Eldar själv upp 15 kbm kastad ved om året.

Men om du eldar mer sällan, inte för värmens skull utan myset, så satsa du på en rökgasfläkt.
Kör den såpass länge du behöver med eld, tills du får upp draget.

Till ditt eldande duger en lätt kamin. Plåt eller gjutjärn. T ex den du redan har.
Mer mys blir det garanterat med glaslucka.
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, för kamin med mindre eldning kan det vara längre intervaller. Hos oss är det vart tredje år och är det räcker mera än bra enligt de som sotat, utifrån vår eldning på ca 1,5 kbm.
Och kontroll om jag minns rätt görs med 8 års intervall, men kan missat då jag bara har ett protokoll.
Sotaren här bjuder in sig varje år till sotning av både kaminen och vedpannan. Det kan visserligen ha att göra med att det är lika bra att sota båda på en gång, men sotas behövs det sannerligen även i kaminens rökgång, och då eldar vi inte riktigt illa.
 
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Sotarn lär väl ha en del erfarenhet av skorstenar också (får man hoppas )
Det är ju de som är experterna. Bl a är det de som provtrycker för att kolla efter läckage, och som ska godkänna renoveringar. Så vad du än ska göra med eldstaden så kommer sotaren på besök förr eller senare.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Sotaren här bjuder in sig varje år till sotning av både kaminen och vedpannan. Det kan visserligen ha att göra med att det är lika bra att sota båda på en gång, men sotas behövs det sannerligen även i kaminens rökgång, och då eldar vi inte riktigt illa.
Sotaren bedömer hur det ser ut och då kan det bli varje år eller vart tredje, allt utifrån behov och användande av kamin.
Vill du så kan du läsa mera här
https://www.msb.se/siteassets/dokument/regler/rs/0056c40d-32c1-417a-a640-fe5be1b40bc3.pdf
Tabell med riktlinjer för sotning beroende på eldstadens användning och plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag upplever att vår nya Cortura-kamin är väldigt lätteldad och snabbt brinner bra då den förvärmer luften. Den större och gamla kedddy-kaminen behöver eldas ett tag och bli ordentligt varm för att få samma drag och förbränning.
Tilluften bör du koppla direkt till kaminen.
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
O Odi et Amo skrev:
Jag upplever att vår nya Cortura-kamin är väldigt lätteldad och snabbt brinner bra då den förvärmer luften. Den större och gamla kedddy-kaminen behöver eldas ett tag och bli ordentligt varm för att få samma drag och förbränning.
Tilluften bör du koppla direkt till kaminen.

Tack, det blev nog ny kamin och skorsten sen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.