4 688 läst · 19 svar
5k läst
19 svar
Dåliga förrådspanel pga. felsatt markstenar
Bästa svaret
Ingen av bilderna visar syllen. Det tycks vara blandat med både betonggolv och trägolv (spånskiva)?A amigomio skrev:
Om man tittar på den sista bilden som visar golvspån och ytterväggspanel så ser man att ytterpanelen är/har varit rejält fuktig nertill (fukt-/torkränder). Det kan bero på att panelen inte är tät och vatten kommer in mellan brädorna, men det kan också bero på att brädorna suger vatten nertill. Oavsett så måste golvspån och golvsocklar/väggbeklädnad tas bort om syllen ska kunna inspekteras inifrån.
Det känns rimligare att kapa bort nederdelen av panelen och se utifrån. Som jag tolkar dig så börjar ytterpanelen bli dålig/mjuk/rutten nertill? Jag för min del är övertygad om att syllen redan är i dåligt skick, men det går inte att veta innan man inspekterat. När jag ser detta så ringer alla varningsklockor.
Om du ändå tänkt ta bort ngn/några brädor som är dåliga så börja med det. Då får du en första liten glimt av syllen. Om den ser ok ut så bör du testa genom att sticka en kniv i den. Är den hård så är det bra. Helst behöver du en fuktkvotmätare.
Du kan också se om det finns ngn syllpapp under, eller om den är tryckimpregnerad.
Har du en multicutter så kan du med kirurgisk precision ta bort endast 20-30 cm (nederdelen) av en bräda, istf att bända bort hela.
Det är asfaltgolv i både garaget och förrådet. ingen betong. I förrådet har man lagt både trägolv och trävägg med isolering (halva förrådet) och resten är spånskiva och oisolerad vägg. Garaget är helt isolerad med gipsskiva. Så det är lite svårt att inspektera där.Oldboy skrev:Ingen av bilderna visar syllen. Det tycks vara blandat med både betonggolv och trägolv (spånskiva)?
Om man tittar på den sista bilden som visar golvspån och ytterväggspanel så ser man att ytterpanelen är/har varit rejält fuktig nertill (fukt-/torkränder). Det kan bero på att panelen inte är tät och vatten kommer in mellan brädorna, men det kan också bero på att brädorna suger vatten nertill. Oavsett så måste golvspån och golvsocklar/väggbeklädnad tas bort om syllen ska kunna inspekteras inifrån.
Det känns rimligare att kapa bort nederdelen av panelen och se utifrån. Som jag tolkar dig så börjar ytterpanelen bli dålig/mjuk/rutten nertill? Jag för min del är övertygad om att syllen redan är i dåligt skick, men det går inte att veta innan man inspekterat. När jag ser detta så ringer alla varningsklockor.
Om du ändå tänkt ta bort ngn/några brädor som är dåliga så börja med det. Då får du en första liten glimt av syllen. Om den ser ok ut så bör du testa genom att sticka en kniv i den. Är den hård så är det bra. Helst behöver du en fuktkvotmätare.
Du kan också se om det finns ngn syllpapp under, eller om den är tryckimpregnerad.
Har du en multicutter så kan du med kirurgisk precision ta bort endast 20-30 cm (nederdelen) av en bräda, istf att bända bort hela.
Jag gör enligt dina och några andras rekommendationer, jag ska kapa en bit av panelen i underkanten och sedan försöker jag inspektera syllen lite närmare - blir tyvärr mycket mer pyssel än vad jag hade räknat med, då hela utsidan är nästan 15-16 meter lång.
Hur har det gått?
Lite sen återkoppling, men det blev denna lösning förra året. Överblecket som jag satte därtill känns nu att allt kommer att hålla i många år till. Jag kan tillägga att detta tog mycket mer tid än vad jag trodde, men det berodde på att man fick experimentera på plats en del.. Sedan blev ett par "Gör-om-gör-rätt" i alla fall.
Liknande trådar
-
Kan man sätta miljöfilter i ventilationen pga dålig till-luft?
Ventilation -
Räkna ut förhöjd elförbrukning pga trasig L/V-pump och rotorväxlare
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vem betalar extra tid för golvläggning som måste göras om pga dåliga plankor?
Juridik -
Svart isolering pga. dåliga skarvar på plasten, hur göra nu?
Miljö & Hälsa -
Lösvirkeshus - häva köp pga entreprenörens dåliga planering?
Frågor om juridik och fastighetsförättning