15 501 läst · 39 svar
16k läst
39 svar
Dålig ventilation, anmäla företag/förening för att ha orsakat detta?
jag vet att det finns vetenskapliga studier på att barn som växt upp i hus med dålig ventilation utvecklar fler allergier även om det inte finns mögel i bostaden. Det var en anledning till att ventilationen prioriterades upp här hemma. Men att bevisa det enskilda fallet är en helt annan sak, omöjligt skulle jag säga.
Med dagens ventilationssystem kommer luften in via tilluftsventiler (i rummen som man vistas i) och ska ventileras ut via mekanisk frånluft (orena rum där fukt produceras). Förenklat beskrivet (finns mer komplexa system, detta är basic).T twoody skrev:
Vi som vistas i byggnaden behöver fungerande ventilation, för att andas renare luft.
Ventilationen är också för att byggnaden ska må bättre, dvs minskad exponering för att fukt tränger in i konstruktionen vilket medför ökad risk för fuktskador som påverkar hälsan.
Sen beror det på volymen, antalet människor och djur som bidrar med sin utandningsluft, fuktpåslag, verksamhet.
Dusch, tvätt och matlagning bidrar också med ökat fuktpåslag.
Hur tjockt klimatskalet (byggnadsdel, inne-ute) påverkar också, samt materialval. Med försämrad ventilation blir man mer exponerad av emotioner, dvs lukter/ kemikalier från material i byggnaden, ytor och inredning. Även radon och asbest.
Det innebär inte att man måste få allegier men risken ökar betydligt.
Det finns en viss spännvidd mellan att inandas renare luft och allergier, som ändå påverkar hälsan.
Gör man nya åtgärder i en byggnad som medför ökad fuktbelastning medför det att ventilationen behöver uppdateras, så kallat följdkrav.
Utöver frånluft behövs det tilluft, äldre system sker det via läckage i stommen.
Nu har det gjorts en OVK och någon miss måste ha skett om frånluften är stängd i våtrummet.
/Lycka till
Redigerat:
Finns det mögel i badrummet?
Frågan är också om man inte förväntas upptäcka en sådan här sak tidigare, då man behöver rengöra/underhålla sin venilation. Jag brukar behöva tvätta av min badrumsfläkt då och då, eftersom den suger med sig damm när den drar ut luften, och ett vanligt knep jag fått höra om för att kontrollera att den fungerar ordentligt är att då lägga ett papper mot den och kontrollera att den suger fast det.
Så tyvärr sällar jag mig till skaran här som inte ser att du kan få någon ersättning för detta.. Lever själv med diverse allergier och vet att det är jobbigt, men det är tyvärr så det ser ut för många idag och det kan ha väldigt många olika orsaker förutom ventilation.
Så tyvärr sällar jag mig till skaran här som inte ser att du kan få någon ersättning för detta.. Lever själv med diverse allergier och vet att det är jobbigt, men det är tyvärr så det ser ut för många idag och det kan ha väldigt många olika orsaker förutom ventilation.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Hej,
De har stängt ventilationen för att troligen kunna göra mätningar av luften, och sen glömt öppna igen.
Men, det hör nästan till "allmän kunskap" att man ska kunna hantera en vanlig ventil hemma, likväl som du öppnar o stänger fönster, eller köksfläkten. Det låter väldigt långsökt att du ska kunna driva ett ärende av detta. Det är helt enkelt olyckligt att de stängde ventilen och att du inte visst bättre. Man känner ganska snabbt hemma när luften står stilla, och du bör ju ha funderat och agerat lite tidigare. Jag förstår det kan kännas surt och man blir lite besviken på sig själv.
Jag gissar du har självdrag hemma, om du bor i äldre lägenhet, där får man joxa med in och ut ventilerna ofta för att reglera ventilationen, i alla fall på vintern då det kan blåsa på friskt. På sommarn vill man ha maximerat öppna ventiler. Bor du i nyare hus så har du troligen en motor på taket som suger ut luften, men även där kan du reglera ventilerna om du tycker ventilationen är för bra eller dålig.
Jag personligen installerade en fläkt i badrummet, i min gamla lägenhet, och fick genast fantastiskt bra luft hemma, från att bara haft självdrag innan.(en OVK kan göra nedslag på en sådan installation, av olika anledningar) Som tillägg, för att ha bra luft hemma, ska luften bytas i hemmet var annan timme, vilket är ganska mycket. Så jag hoppas du får fart på ventilationen hemma nu. lycka till.
De har stängt ventilationen för att troligen kunna göra mätningar av luften, och sen glömt öppna igen.
Men, det hör nästan till "allmän kunskap" att man ska kunna hantera en vanlig ventil hemma, likväl som du öppnar o stänger fönster, eller köksfläkten. Det låter väldigt långsökt att du ska kunna driva ett ärende av detta. Det är helt enkelt olyckligt att de stängde ventilen och att du inte visst bättre. Man känner ganska snabbt hemma när luften står stilla, och du bör ju ha funderat och agerat lite tidigare. Jag förstår det kan kännas surt och man blir lite besviken på sig själv.
Jag gissar du har självdrag hemma, om du bor i äldre lägenhet, där får man joxa med in och ut ventilerna ofta för att reglera ventilationen, i alla fall på vintern då det kan blåsa på friskt. På sommarn vill man ha maximerat öppna ventiler. Bor du i nyare hus så har du troligen en motor på taket som suger ut luften, men även där kan du reglera ventilerna om du tycker ventilationen är för bra eller dålig.
Jag personligen installerade en fläkt i badrummet, i min gamla lägenhet, och fick genast fantastiskt bra luft hemma, från att bara haft självdrag innan.(en OVK kan göra nedslag på en sådan installation, av olika anledningar) Som tillägg, för att ha bra luft hemma, ska luften bytas i hemmet var annan timme, vilket är ganska mycket. Så jag hoppas du får fart på ventilationen hemma nu. lycka till.
Vilken/vilka typer av allergier har barnet fått?
Hur gamla är barnen?
Har ni husdjur?
Är någon av er rökare?
Hur städar ni? Är det dammigt?
Hur mår barnet när det vistats en längre tid i annan miljö?
Etc etc etc.
Många frågor som behöver besvaras på innan det går att säga att det beror på dålig ventilation.
Jag har haft barnallergi som har övergått till att ligga latent, ja jag kan känna av tendenser ibland i vissa miljöer.
Hur gamla är barnen?
Har ni husdjur?
Är någon av er rökare?
Hur städar ni? Är det dammigt?
Hur mår barnet när det vistats en längre tid i annan miljö?
Etc etc etc.
Många frågor som behöver besvaras på innan det går att säga att det beror på dålig ventilation.
Jag har haft barnallergi som har övergått till att ligga latent, ja jag kan känna av tendenser ibland i vissa miljöer.
De OVK:er jag har har sett, där har personerna inte rört ventilerna, utan det har enbart gjorts flödesmätning vid dessa.
Senaste gången jag var med, så gick det extremt snabbt att gå över ventilerna med mätinstrumentet.
Sedan kan man diskutera vad som är "dålig ventilation", många hus och lägenheter i Sverige förlitar sig på konvektion och har en enkle ventil i badrummet för ventilation, helt utan fancy FTX-system med roterande värmeväxlare.
När det gäller allergi, så tycker jag mig ha läst att forskare har lagt fram teorin att svenska bostäder är för rena, vilket resulterar att immunförsvaret sedan kan överreagera på diverse ämne.
Senaste gången jag var med, så gick det extremt snabbt att gå över ventilerna med mätinstrumentet.
Sedan kan man diskutera vad som är "dålig ventilation", många hus och lägenheter i Sverige förlitar sig på konvektion och har en enkle ventil i badrummet för ventilation, helt utan fancy FTX-system med roterande värmeväxlare.
När det gäller allergi, så tycker jag mig ha läst att forskare har lagt fram teorin att svenska bostäder är för rena, vilket resulterar att immunförsvaret sedan kan överreagera på diverse ämne.
Att en ventil ser stängd ut behöver inte betyda att den inte drar ut luften. FRörmodligen så SKALL ventilen vara så. vid en ovk mäter man luftm'ngden i kök och våtrum. Om en frånluftventilerna i våtrummen suger för mycket så kommer matoset från köket att gp till de ventiler som suger mest. Om ex. köksfläkten suger ut 100 kubikmeter luft per timme och du har 2 andra frånluftventiler i huset som vardera suger ut 60 kubikmeter (tot 120) så kommer matoset att dras ut från köket mot de andra ventilerna. Vid en OVH så ställer man in detta och ofta kan det hända att hus(lägenheysinnehavaren pillat på någon ventil och förstört den inställda balansen. Ännu värre blir det om man bor i ett flerfamoils hus. om en lägenhetsinnehavare skruvar ut alla sina ventilser så de suger ut fullt så kanske inte luften räcker till åt andra hyresgäster och förstör alla inställningar som gjorts så att hela systemet måste justeras om ännu en gång.C Caidol skrev:Hej!
Jag undrar om man kan anmäla ett företag alternativt sin bostadsrättsförening för att ha orsakat dålig ventilation (även allergier på det etcetera) under fyra års tid?
Bakgrunden är att dom gjorde en OVK besiktning här 2016 och när dom hade gjort denna så har luften vart helt stilla hemma. Har två barn varav ena har utvecklat allergier.
Jag har aldrig tänkt på att de kunde vara ventilationen förens nu egentligen då jag läst teknik och lite om ventilation.
Så idag kollade jag frånluftsdonet i badrummet och upptäckte att när dom gjorde besiktningen så har dom skruvat på den saken i mitten helt så de va helt stängt. Därför har ingen luft kunnat ta sig ut där.
Detta har vi levt med i fyra år och fått massa problem pga detta.
Kan man gå vidare med det på något sätt?
Känns inte så roligt att ena barnet fått massa problem med allergier osv pga detta.
Då jag arbetade som injusterare på 8+-90 talet så satte vi popnit i ventilerna så att hyresgästerna inte skulle ändra inställningarna. Vid några tillfällen så sskickade min firma räkningar till några hyresgäster på en omjustering av hela trappuppgången eftersom de hade varit framme och ändrat på de inställningar vi gjort så att övriga hyresgäster fick sämre ventillation. Så det var säkert inte kul att få en räkning på 2 man och en injustering av ett 30tal lägenheter..Så mitt råd är att du ber ventfirman kolla om det är rätt luftmängd i ventilen och att INTE pilla själv..
Du kan säkert få veta via telefon då det finns protokoll över alla ventilers inställda luftmängder..Är du villa ägare så skall du få ett sådant protokoll då det är klart.
Jag blir inte förvånad över svaren vad gäller allergi, att så mkt okunskap förekommer när det gäller allergiJ Johan456 skrev:
En ovk besiktningsman mäter bl a lufttomsättningen i bostaden/lokalen och skall inte stänga någonting. Alla ev fel noteras och skrivs ned i ett protokoll som sedan skickas till fastighetsägare/förening samt kommunen. Sen är det upp till fast, ägare att åtgärda eventuella fel och brister i anläggningen. Protokollen är offentliga och vem som helst kan be att få dessa antingen av fast, ägare eller kommunen. Då kan man själv se vad som ev var fel vid bes. Det skall även stå när ev fel skall vara åtgärdade och ombes utförs. Av egen erfarenhet så struntar många fast,ägare just i detta. Men kommunen har även de ett ansvar att se till att detta sker vilket i många fall brister.C Caidol skrev:Hej!
Jag undrar om man kan anmäla ett företag alternativt sin bostadsrättsförening för att ha orsakat dålig ventilation (även allergier på det etcetera) under fyra års tid?
Bakgrunden är att dom gjorde en OVK besiktning här 2016 och när dom hade gjort denna så har luften vart helt stilla hemma. Har två barn varav ena har utvecklat allergier.
Jag har aldrig tänkt på att de kunde vara ventilationen förens nu egentligen då jag läst teknik och lite om ventilation.
Så idag kollade jag frånluftsdonet i badrummet och upptäckte att när dom gjorde besiktningen så har dom skruvat på den saken i mitten helt så de va helt stängt. Därför har ingen luft kunnat ta sig ut där.
Detta har vi levt med i fyra år och fått massa problem pga detta.
Kan man gå vidare med det på något sätt?
Känns inte så roligt att ena barnet fått massa problem med allergier osv pga detta.
En liten detalj. en ovk besiktningsman åtgärdar inte felen då det inte är dennes uppgift.H Hobby1 skrev:En ovk besiktningsman mäter bl a lufttomsättningen i bostaden/lokalen och skall inte stänga någonting. Alla ev fel noteras och skrivs ned i ett protokoll som sedan skickas till fastighetsägare/förening samt kommunen. Sen är det upp till fast, ägare att åtgärda eventuella fel och brister i anläggningen. Protokollen är offentliga och vem som helst kan be att få dessa antingen av fast, ägare eller kommunen. Då kan man själv se vad som ev var fel vid bes. Det skall även stå när ev fel skall vara åtgärdade och ombes utförs. Av egen erfarenhet så struntar många fast,ägare just i detta. Men kommunen har även de ett ansvar att se till att detta sker vilket i många fall brister.
En besiktningsman kontrollerar att en injustering är korrekt utförd. Injusterarna justerar ventilerna och ev öppnar eller stänger dem beroende på föreskriven luftmängd. Är det någon som skruvat så är det med säkerhet en firma som justerat in luften..Det finns ingen anledning för en besiktningsman att åtgärda fel i luftmängder. Denne kontrollmäter oftast med stickprov lite här och var i fastigheten.H Hobby1 skrev:En ovk besiktningsman mäter bl a lufttomsättningen i bostaden/lokalen och skall inte stänga någonting. Alla ev fel noteras och skrivs ned i ett protokoll som sedan skickas till fastighetsägare/förening samt kommunen. Sen är det upp till fast, ägare att åtgärda eventuella fel och brister i anläggningen. Protokollen är offentliga och vem som helst kan be att få dessa antingen av fast, ägare eller kommunen. Då kan man själv se vad som ev var fel vid bes. Det skall även stå när ev fel skall vara åtgärdade och ombes utförs. Av egen erfarenhet så struntar många fast,ägare just i detta. Men kommunen har även de ett ansvar att se till att detta sker vilket i många fall brister.
Jobbat med ovk de senaste 10 åren så jag har rätt bra koll. Men som du säger här ovan så är stickprov väl ok i mer offentliga byggnader, anser dock att det är olämpligt i just lgh, då man mer eller mindre vet att vissa innehavare varit och skruvat på ventiler (men det har de ju aldrig gjort) typ. Och då blir det lätt de problem som beskrivs i denna tråd.D droopy skrev:En besiktningsman kontrollerar att en injustering är korrekt utförd. Injusterarna justerar ventilerna och ev öppnar eller stänger dem beroende på föreskriven luftmängd. Är det någon som skruvat så är det med säkerhet en firma som justerat in luften..Det finns ingen anledning för en besiktningsman att åtgärda fel i luftmängder. Denne kontrollmäter oftast med stickprov lite här och var i fastigheten.