16 315 läst · 21 svar
16k läst
21 svar
Dålig värme i radiatorer
Dom två översta modellerna har en justeringsskruv innanför locket som syns, ett har en röd prick.
Jag tycker dock att det översta ser ut som ett tvårörskoppel, men jag kan ha fel..
Vad gäller den sista radiatorn så kan du nog ta bort termostaten på den och på ventilen så finns det en förjusterings-skruv..
Ettrörskoppel brukar ha en liten bypass för att värme ska ta sig till nästa radiator fast termostaten är avstängd, men det verkar inte fungera för dig. Jag är ingen expert på ettrörs-system..
Jag tycker dock att det översta ser ut som ett tvårörskoppel, men jag kan ha fel..
Vad gäller den sista radiatorn så kan du nog ta bort termostaten på den och på ventilen så finns det en förjusterings-skruv..
Ettrörskoppel brukar ha en liten bypass för att värme ska ta sig till nästa radiator fast termostaten är avstängd, men det verkar inte fungera för dig. Jag är ingen expert på ettrörs-system..
Bakom termostaten på den sista sitter bara en mässingsmutter som håller fast pinnen som löper mellan termostaten och käglan.
Men det kan säkert vara en lösning med justerskruvarna bakom locken.
När jag montrade dem i somras antog jag att det va en strypning och justerade ut dem max.
Hade inte en tanke på att det kunde påverka nästa radiator i slingan..
När jag montrade dem i somras antog jag att det va en strypning och justerade ut dem max.
Redigerat:
Det är helt ologiskt och inte speciellt troligt. Om du stänger en termostat och hels slingan dör så har du antagligen ett tvårörskoppel istället för ettrörskoppel på den rsdiatorn. Men det går knappast stt stänga en radiator och bara döda de radiatoerna som är efter i slingan och inte de som är före. Är det säkert att du inte misstar dig på hur slingorna är dragns eller helt enkelt känner av restvärme i radiatorerna?kalle_namn skrev:
Tror det först är ettrörskoppel också. Man ser det på symbolbilden på sidan. Kan du ta en bild där man ser strecken lite tydligare.kalle_namn skrev:Bakom termostaten på den sista sitter bara en mässingsmutter som håller fast pinnen som löper mellan termostaten och käglan.
Om du öppnar justerskruven på max så går allt flöde igenom radiatorn. Stänger man termostaten så går väldigt lite vidare till nästa radiator utan slingan stängs nästen helt.
Skruva in de första radiatorerna till hälften iaf och prova om det fungerar bättre. Sen får du hålla på och laborera tills du får jämn värme överallt
Att justera in ett ettrörssystem är lite bök och det är viktigt att man dimensionerar radiatorerna rätt. De sista på slingan bör vara överdimensionerade för de får kallare vatten än de första.
I ett tvårörssystem får varje radiator samma framledningstemperatur och är därför lättare att dimensionera.
Då elementen dör efter du stängt termostaten låter som ett ettrörssystem, som du själv skriver sitter det en justering som justerar hur mycket av flödet som går mot termostaten respektive vidare till nästa element. Hjälpte en polare att justera in flödet genom att sätta termostaterna på max öppet och sedan justera in så att alla blev jämnvarma med justerskruven som satt innanför locket, en annan modell än den du har men det ser ut som om den sitter bakom det röda locket nere vid röranslutningen.
Efter injusteringen så skall du kunna justera värmen i varje element med termostaten utan att påverka resten av slingan. Det kräver lite tid och tålamod men resultatet är jämn och fin värme i alla element. Då du har tre slingor blir det naturligtvis mer att justera, ni bör nog vara en på var slinga som justerar och en som känner efter på elementen.
Kolla också så att alla element verkligen har enrörskoppel, har läst tidigare inlägg här i byggahus att nån fått ett tvårörskoppel av misstag inblandat i slingan som skapare problem.
Efter injusteringen så skall du kunna justera värmen i varje element med termostaten utan att påverka resten av slingan. Det kräver lite tid och tålamod men resultatet är jämn och fin värme i alla element. Då du har tre slingor blir det naturligtvis mer att justera, ni bör nog vara en på var slinga som justerar och en som känner efter på elementen.
Kolla också så att alla element verkligen har enrörskoppel, har läst tidigare inlägg här i byggahus att nån fått ett tvårörskoppel av misstag inblandat i slingan som skapare problem.
Här kommer en bättre bild på kopplet.
Jag har kikat på övriga radiatorer idag.
Det verkar som jag har lite gott och blandat vad det gäller koppel.
Jag lägger upp en bild till, på den radiatorn kan jag inte hitta någon justering.
Jag har två radiatorer med den sortens koppel. Bland annat första radiatorn i den mest drabbade slingan.
På radiatorn med den röda tejpen på röret så hittar jag ingen justering heller, där sitter bara en mässingsmutter bakom termostaten och inget i botten.
Har någon kläm på hur jag ska justera en sån radiator?
Jag har kikat på övriga radiatorer idag.
Det verkar som jag har lite gott och blandat vad det gäller koppel.
Jag lägger upp en bild till, på den radiatorn kan jag inte hitta någon justering.
Jag har två radiatorer med den sortens koppel. Bland annat första radiatorn i den mest drabbade slingan.
På radiatorn med den röda tejpen på röret så hittar jag ingen justering heller, där sitter bara en mässingsmutter bakom termostaten och inget i botten.
Har någon kläm på hur jag ska justera en sån radiator?
Liknande trådar
-
Övervåningen renoveras helt - byta ut radiatorer mot golvvärme
Värme allmänt -
Golvvärme, furugolv 30mm. Argument med sambo som hatar elradiatorer
Utbyggnad och tillbyggnad -
Söker tips vid Byte av värmesystem Elradiatorer till Golvvärme
Värme allmänt -
Ersätta radiatorer med golvvärme i hela huset
Värme allmänt -
Golvvärme eller radiatorer - renovering äldre hus
Byggmaterial & Byggteknik