Bästa svaret

S sunqan skrev:
Om du har ett träd i din line-of-sight till satelliten är du inte hjälpt av en större antenn eftersom den är känsligare. Den förstärker en mindre del av signalen mer, typ.
Ett träd mitt i är svårt, mesta delen av signalen kommer från centrum på antennen, men det blir fortfarande bättre med en större antenn. Beroende på polarisation kan man också hamna i synk med stammen eller en gren och få konstiga fenomen som tex ökad korspolarisation.
Antennerna jag har erfarenhet av är delade och har till viss del lidit av att delningsnitten har varit raka, numer är dom svängda så att man inte riskerar att få signalen parallell med ett spår, även fast spåret är smalare än 0,6mm. Dom har också extremt bra gain och är godkända för både X och KA-band utöver KU
I början på 2000 talet körde vi mycket utvecklingstester (månader på ett tak i Järfälla) där vi manipulerade antenngeometrin för att se vilka effekter det har på gain och sidlober, detta med enkla medel som packtejp och spännband....
2009 gjordes nästan samma aktivitet om fast strukturerat http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:542777/FULLTEXT01.pdf
Här är också syftet korrelation mellan mekaniska och elektriska mätningar, konstigt nog har väldigt få simuleringar eller praktiska tester syfte att testa hur ett träd mitt i strålgången påverkar.... :thinking:,tyvärr kom man inte fram till så mycket mer här heller då det finns för många variabler som "inte går" att mäta.

Sorry TS för att det svävar iväg, kapa träd är den korta rekommendationen.
Ett träd rör sig i vinden, det kommer förr eller senare ställa till det, ibland när man minst anar det, samma med snö.Jag kan nästan lova att kommer hända under favoritprogrammet också.
Är det bara stammen och inte grenarna som är i vägen skulle jag flytta parabolen lite åt sidan, det räcker med några decimeter på en liten parabol, men kolla så att du flyttar åt rätt håll så att du inte har stammen på halva ena sidan och flyttar så att den hamnar i den andra halvan...

Ang mätarna på boxen skulle jag tro att signalstyrka är samma som en satfinder, dvs ett värde på hur mycket effekt LNB får in, ju bättre riktad parabolen är mot någon satellit desto högre effekt. Kvalitet skulle jag tro är S/N alt Eb/No dvs signal VS brusnivå eller kanske till och med någon bit error rate.
Om man har vatten i LNB eller kablar sjunker signalkvalitet.
I så fall tvärt om vad CD säger vilket kanske inte är ovanligt, det är definitivt inte kontakten mellan Box och LNB
 
harry73
Gimp Gimp skrev:
Sorry TS för att det svävar iväg,
Svävandet uppskattas(y)
 
Beroende på var man bor i landet men 60-100 år är normalt avverkningsspann på tall så du kan nog lungt utgå från att den växer minst 10 år till
 
harry73
Det skulle inte varit så smart av tallen, för växer den mycket till i höjden, slutar den plötsligt att växa helt nån dag:devilish:
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.