Även rätt kulör blir fel med fel belysning

• Gilla
jonko och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Fast den gröna TS har fått är varken det minsta ljus eller det minsta grå.
Jag tycker den ser lite gråaktig ut, ungefär som gamla svarta tavlor efter att de var svarta och innan de blev vita. Men ljus skulle jag inte kalla den. Men på skärm är det lurigt att se, de kan vara olika inställda och ljuset i rummet man är i verkar också påverka.

Vad är det som säger att din definition av grågrön är samma för målaren, han kanske ser färgen som röd men kallar den grön och det han kallar blå är egentligen vad du ser som gult? Bara undrar...

K Kirre2 skrev:
Men inte är väl färgen på referensbilden ljus? Jag tycker den är ganska mörk den också, men har en annan ton.
Sen är grön en svår färg tydligen. Jag sålde ett plagg på Tradera som jag tyckte var ljusgrönt. Köparen hörde av sig och klagade, eftersom det var skogsgrönt... Jag tyckte bilden visade färgen ganska bra också, så jag fattade ingenting!
Håller med dig. Ljus grå grön ser så här ut, inte som på TS,s bild.
Risken är stor att målaren nr 2 blir oxå utkastad!

• En enfärgad vägg målad i en ljus grågrön nyans, utan synliga detaljer eller märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Såna här trådar väcker alltid en massa frågor.
Om nu målaren är på ett backjobb, underförstått att det blev fel första gången, varför inte säkerställa att det blev den kulör du ville ha innan han kom för jobb en andra gång?

Målade han rätt kulör första gången eller var det fel kulör då också? Var underarbetet dåligt första gången och diskuterade ni eventuella åtgärder inför backjobbet?

Var ni överens om exakt vilken kulör det skulle vara eller beställde du jobbet med ett vagt "jag vill ha ljus grå grönt på väggarna"?

• Gilla
Detlovsson och 1 till
  • Laddar…
Om jag var målare då skulle jag inte sätta min fot i det här huset igen förrän kunden har provat och bestämt sig för färgen.

• Gilla
Ola Forslin och 6 till
  • Laddar…
Underbar tråd, dags att flytta den till humorhörnan?

• Gilla
Detlovsson och 5 till
  • Laddar…
"Då han missa slipa grunden:: /../." skrev TS i något inledande inlägg, vilket väl kan antyda att han som kund haft anledning att förvänta sig att den målare han vänt sig till, borde ha förstått att göra "rätt" förberedande moment i övrigt.

Det bör ha framgått, att anlitade målare som får betalt, ska fixa ett proffsigt jobb, och målaren skulle då inse eller borde ha insett att,

- ett ett betalt proffs ska avstämma och diskutera uppdraget i sin helhet med kund; exv. att målaren i detta fall genom någon vettig metod ska tillse att kunden är med på kulörvalet, exv. genom presentation av jämförande kulörprover, som redan framgått i några inlägg (då ej exakt kulör redan angetts, exv ncs);
-ett betalt proffs ska avråda att måla på dåligt underlag, i fall där kunden inte vill ha någon åtgärd på dåligt underlag eller om kunden verkar obrydd på den punkten - alternativt, så ger proffset råd och talar om vad som behöver underlaget göras först.. på rätt sätt, annars får övervägas att avråda hela jobbet.
-ett betalt proffs anger också ett tydligt och korrekt pris, inkl. allt som tillkommer utan överraskningar; då för ett helt arbete och förstås inklusive allt underlagsarbete som behövs.
-ett betalt proffs antar helt enkelt inte ett arbete som innebär att det inte kommer att bli ett fackmässigt utförande.

Vet man inte hur arbetet är beställt (här på forum), så ska i alla fall en professionell hantverkare ha klart för sig vad som krävs av honom, för att utföra jobbet.

Alltså. Nej, i detta fall är det inte fullt ut klargjort på forumet hur beställning skett; men vad som ankommer på ett ett betalt proffs är något annat, som är mer precist och som varje hantverkare bör vara införstådd med; man struntar inte i det faktum, att det är hantverkarens ansvar att tillse att det blir ett korrekt utförande.

Har det beställts på undermåligt sätt, så finns alternativ, som ankommer på hantverkaren att tillse reda i. Man avstår jobb som inte kommer att bli bra, ifall det inte går att komma överens med kund.

Jag tycker nog att uppgifter som TS angett ändå kan tala för att Ts som kund utgått ifrån att målaren på vanligt fackmässigt sätt kommer tillse att underlaget är gott, exv. ska det "slipas"... Om det då underlaget var undermåligt fö, så skulle målaren ha upplyst om att det behövs mer arbeten än så. Har han bara struntat och målat på utan varken det ena eller det andra, så är det inte proffsmålning, oavsett hur (o)kvalificerad beställningen i övrigt kan tänkas vara.

Det är inte kunden/konsumenten som i första hand ska veta och vara proffs på hur underlagen eller jobben ska göras.

• Gilla
malarmaster
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Alltid svår att avgöra på datorns bildskärm, men den icke önskade gröna kulören har mer gult i sig och den önskade aningen blått.
Som andra redan sagt; provburk och NCS-koder är nyckeln till bra resultat och kommunikation.
Det alla missar är ju att det kan vara så att snickaren har en mobil eller skärm som har dålig färgåtergivning
Prova ställa in "varmhet/temp colour" på er bildskärm vid datorn och ni kommer se att en färg kan skifta drastiskt

Så att skicka bilder på "den här färgen vill jag ha" är rätt.... Korkat.

Minns även den där klänningsbilden som cirkulerade på internet för ett par år sen. Är klänningen blå eller guld (eller vad det var)

• Gilla
Freeya och 2 till
  • Laddar…
Är själv målarmästare med 40 års erfarenhet. även av dåliga kunder. Som jag ser det brister det tydligen på bägge sidor.
1. En av kunden bestämd kulör måste väljas. Jag vet inte heller vad ljust grågrön är även om jag nog valt en annan kulör än vad målaren i tråden gjort. ett färgnummer eller färgnamn hos ett specifikt fabrikat hade löst problemet med kulör från början. Lasta inte målaren för färgvalet i detta fall. Det ligger alltid hos kunden att tala om vad denne vill ha.
2. utförande. Svårt att se utifrån en bild i datorn. Givetvis skall hantverkaren leverera ett tillfredsställande underarbete. Det är liksom det som är hemligheten med måleri. Rolla en vägg kan de flesta. Göra ett rejält underarbete är det få amatörer som klarar. Klargörs ju inte heller om arbetet är slutfört när bilden togs eller det bara är en strykning. Att väggen inte är slutförd syns ju på att det inte är färdigt mot t.ex tak. yrkeserfarenheten hos denne specifika målare vet jag inget om. Tyvärr förekommer det idag outbildade "målare" även hos etablerade företag. Många företag har dessutom ingen svensk anknytning utan verkar på marknaden pga prisbilden. Ett lågt pris brukar betyda outbildad arbetskraft. Hur det är här kan inte jag bedöma.
3. Färgåtgång. Ett rum på 4x4 m innehåller ungefär 35 m2 väggyta. Målas det två gånger är färgåtgången ungefär 10-11 liter. 1 liter beräknas täcka ca 6-7 m2 vid normal strykning. En yrkesmålare gör av med lite mer färg än amatören då målaren rollar tjockare.

Tips. Välj ut kulör själv nästa gång. Be om rekommendationer av valt företag. Gå inte bara på priset utan förvissa dej om att företaget kan jobbet. Därmed inte sagt att ett billigt pris betyder skitjobb.

• Gilla
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
Men vad har du beställt mer än en ljusgrågrön färg? Skulle han spackla och slipa väggen först eller har du betalat 500 kör plus material för att han skulle rolla befintlig vägg? Om det är det senare så kan du väl inte förvänta dig att väggen ska bli som ny bara för att du har målat den militärgrön?
Vi har ju ingen mer information än din sida av myntet där du inledningsvis klagade på kulören. Vilket kanske är det första du borde speca när du anlitar en målare. Målaren verkar ju i stället vara väldigt snäll om han kommer och målar om din vägg för 3e gången bara för att du inte kan speca en kulör..?

• Gilla
1
  • Laddar…
Bäst att måla själv men förstår om tiden inte finns :/ . Måla, slipa och spackla försöker vi göra själva. Finns säkert duktiga målare men känns som man får bästa resultat om man gör det själv . Håller med om att färgerna skiljer ganska mycket men en seriöst målare hade väl haft med sig en färgkarta för att låta er välja passande färg.

• Gilla
1
  • Laddar…
A Anders Hägg skrev:
Va f en tre åring ser väll skillnad på mörkgrön och ljus grön färg.

Och skiter ni också att slipa innan målning?
Eller gör ni som han gjorde första gången sket i att spackla också.
Hade det varit jag så hade jag sagt tack och hej, åk härifrån om jag kom hem och såg att han inte hade spacklat väggarna.

Varför lät du honom fortsätta?
Upplagt för att det ska gå åt skogen

T topmount skrev:
Men det finns inte en färg som heter ”Ljus grågrön” hade du bett 10 personer plocka den färgen ur ncs boken hade plockat olika allihopa.
Inte fasen hade man plockat ut militärgrönt iallafall....

P patriklarsson skrev:
Vad är det som säger att din definition av grågrön är samma för målaren, han kanske ser färgen som röd men kallar den grön och det han kallar blå är egentligen vad du ser som gult? Bara undrar...
Om målaren e färgblind ja, vilket är en taskig egenskap om man jobbar m färg tänker jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.