P Planlös skrev:
Sitter i en äldre självdragsvilla på lite över 200 kvm nu och har också snubblat över Healthbox 3.0, det jag har svårt att landa i är att den verkar så dyr att få insatt sett till att det "endast" är en frånluftsfläkt om än behovsstyrd. Vilket företag köpte du in från? Hur enkel var själva installationen och hur/var drog du kanalerna?
Här hemma i Sverige kostar den en slant, letar du utomlands blir det halva priset direkt. Jag kan inte svara för de olika prissättningarna men det är en hel del teknik i den, styrningar, spjällmotorer osv. Jag tänker mest att det är ett känt/stort företag i botten så den skall väl rulla på. Tänker att garantier inte heller är några problem om det skulle uppstå problem, å andra sidan kan man köpa de mesta delarna löst om man skulle behöva det. Installationen av själva fläkt/teknik var lätt. Man fick sitta och fundera en stund. Själva monteringen är lite som att bygga Lego efter en ritning. Det är lätt.
Mina kanaler jag la är isolerade som jag även la i lösullen på vinden. Man får tänka till på vilka ventiler man behöver då de olika ventilerna känner av olika saker. Dusch/wc tex känner av h2o, voc, sovrum känner av h2o, co2 osv. För att ev spara lite rördragning kan man dela röret längre bort från enheten men då behöver man även en splitter till pachkablarna. Då min enhet sitter på vinden rekommenderade de att man monterade den i en isolerad låda som man kunde köpa till, även denna var förberedd för att dra rör genom.
 
Okej, spännande! Jag funderade också på att sätta min på vinden i så fall. Men det var inget speciellt som behövde konfigureras bakom någon mjukvara som är licensierad av ex företag eller liknande utan bara koppla ihop, ladda ner en app och köra?

Hittade några bolag i Belgien som sålde grundpaket för runt 15.000 och utöver det tillkommer isoleraderör och lite självreglerande tilluftsventiler.
Vad fick du lägga uppskattningvis?

Funderade även på om det går att koppla in till befintlig kanal för ex köksfläkt så att den känner av och drar extra därifrån (nere på plan 1) tänkte sätta resten av frånluften på övervåningen och sen använda slutet av befintliga skorstenen för köksfläkten som utblås för hela Healthboxen
 
P Planlös skrev:
Okej, spännande! Jag funderade också på att sätta min på vinden i så fall. Men det var inget speciellt som behövde konfigureras bakom någon mjukvara som är licensierad av ex företag eller liknande utan bara koppla ihop, ladda ner en app och köra?

Hittade några bolag i Belgien som sålde grundpaket för runt 15.000 och utöver det tillkommer isoleraderör och lite självreglerande tilluftsventiler.
Vad fick du lägga uppskattningvis?

Funderade även på om det går att koppla in till befintlig kanal för ex köksfläkt så att den känner av och drar extra därifrån (nere på plan 1) tänkte sätta resten av frånluften på övervåningen och sen använda slutet av befintliga skorstenen för köksfläkten som utblås för hela Healthboxen
Det är bara att koppla ihop, in med sladden i boxen och starta appen. Det första den gör är att den kalibrerar sig själv. Det tar ca 2-3 min och du får fram tryck, flöde mm. Kan inte bli enklare. Det finns ett grundpaket med boxen och 3 olika ventiler. Har för mig att ventilerna ligger på runt 1800-2000kr st beroende på vad du skall ha för ventil. Utöver box, ventiler och splitter så köpte jag även frånluftsdonen av samma. Rör, böjar och sån köpte jag hos den lokala handlaren. Allt som allt landade det runt 30000-35000kr om jag inte är helt fel ute. Då suger jag luft på 7 olika ställen. Köksfläkten skall du inte koppla på den då den inte är gjord för det.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.