1 148 läst · 36 svar
1k läst
36 svar
Dålig luft i sovrummet
Ja det får jag nog göra. Jag känner ju också elektriker så det är inget problem. Men ska kopplingen gå ut från ventilationshålet och kopplas på någon dosa utomhus (är det s man brukar göra) har svårt att se att de blir så snyggt mes kablar dragna över helkaklat badrum 😊SågspånPappspikEternit skrev:Finns badrummet i källaren är det nog lättare att ordna frånluft i exempelvis köket, som bör vara på samma plan som sovrummen?
Det är nog klokt att sätta en frånluftsfläkt i badrummet i källaren också, för att det inte ska bli för fuktigt där.
De vettiga fläktar jag känner till för frånluft ska kopplas in med fast elinstallation. Själv har jag köpt (ännu inte installerat) två Fresh Intellivent-fläktar som går att ställa in både på temperatur och luftfuktighet, så att de startar och stannar automatiskt. Finns liknande modeller med samma funktion.
Att ta in elektriker för småjobb med elen lär inte vara jättebilligt (men vad vet jag, vi har en elektriker i familjen), men det berättigar till ROT-avdrag, och om det går att slå ihop flera småjobb vid samma tillfälle blir det mer effektivt. Behöver ni installera jordfelsbrytare, exempelvis?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 116 inlägg
Ja, elektrikern drar kabeln inne i badrummet, t ex uppe längs taklisten. Själva fläkten kommer att synas, så jag tror inte att det stör någon att det syns att den inte är trådlös.
På amazon finns lite olika frånluftsfläktar till badrum. De är säkert av varierande kvalite (säkert inte de bästa) men gör förmodligen jobbet. De är av modellen att man direkt kopplar in i ett uttag. Kan det va en enkel lösning?SågspånPappspikEternit skrev:
ta ett luftmögelprov så vet duHammare&Spik skrev:Hej. I vårt hus har vi inte problem med dålig luft förutom i sovrummet. Där har vi ventilation i väggen med tillkommande luft utifrån. Vi har också ventilationskanal i fönstret som står öppet. Ändå är det något konstigt med rummet. Vaknar av att halsen känns torr och luften känns dålig. Vi har ingen frånluft i rummet, men kan det vara det som är problemet? Med tanke på att det kommer in så mycket frisk luft utifrån. Man kan riktigt känna med fingrarna att det blåser in frisk luft framför ventilerna. Så jag vet inte varför det ska känns som att luften är kass där inne på natten?
Någon som har en teori eller tanke ?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 116 inlägg
Funkar väl, men då får du en lös sladd i badrummet istället, och det vet jag inte om det är varken bättre eller snyggare. Dessutom får du ändå ordna en kanal ut genom väggen, eller fixa till en befintlig kanal med kallrasskydd och grejer, så det kanske inte bara är att trycka in fläkten i väggen och i med kontakten, liksom.
Frågan är ju vilken kvalitet de håller, jag tänker t.ex. på ljudnivån. Kvalitetsfläktar som är vanliga här är PAX och Fresh och de har väldigt låg ljudnivå. Sen är det ju viktigt att den anpassar hastigheten automatiskt efter luftfuktigheten. Kör du maxfart hela tiden kommer det kosta mer i längden än med en som går på lågfart när det inte är fuktigt i badrummet.Hammare&Spik skrev:
Produkter som diskuteras i tråden