A
J jonaserik skrev:
Svar nej inte för att gräva om och byta sand/grusfilter i den, om det görs på samma plats, är normalt underhåll. Däremot om den flyttas bara 1 meter eller till annan plats så blir det ny anmälan och bygglov för den, med kostnad och villkor enligt kommunens regler och taxa..
När vi behövde gräva om vår, så krävde kommunen in allt igen. Helt ny ansökan. Exakt samma plats.

Scouten skrev:
När vi behövde gräva om vår, så krävde kommunen in allt igen. Helt ny ansökan. Exakt samma plats.
Eftersom det hanteras på kommunnivå så är kraven olika beroende på vart man bor.

Claes Sörmland
D Dr.L skrev:
Eftersom det hanteras på kommunnivå så är kraven olika beroende på vart man bor.
Exakt vilka dokument en handläggare på en viss kommun vill ha in varierar nog. Men att det är anmälningspliktigt att lägga om en infiltration som redan har tillstånd gäller nationellt, i alla kommuner.

Flyttas infiltrationen så krävs ett nytt avloppstillstånd, det räknas då enligt miljöbalken som en helt ny anläggning. Ny anläggning kräver nytt tillstånd i alla kommuner. HaV igen:

Textdokument som diskuterar juridiskt beslut gällande flytt av befintlig infiltrationssystem.

https://www.havochvatten.se/avlopp-...aver-ett-nytt-tillstand-eller-en-anmalan.html

• Gilla
stugfar
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Hittade till slut . Här finns det om renovering av infiltration , scrolla ner till slutet
[länk]
Ja men notera hur smalt det är. Det gäller t ex inte att gräva om en infiltrationsbädd som TS troligen måste göra.

Görs det på samma sätt och bara ändrar massorna i bädden så är det renovering. Det finns ytterligare en text som säger det klart, ska se om jag hittar den. Kan ta lite tid, dumt huvud hela kroppen får lida, satte inget bokmärke på den.

Tror inte en renovering är det som är aktuell här utan att bygga bort problemet, byta teknik o ev. flytta den

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonaserik skrev:
Görs det på samma sätt och bara ändrar massorna i bädden så är det renovering. Det finns ytterligare en text som säger det klart, ska se om jag hittar den. Kan ta lite tid, dumt huvud hela kroppen får lida, satte inget bokmärke på den.
Jag själv tycker att det är så som lagstiftningen borde tolkas men sist jag kollade såg rättsläget inte ut så. Har det ändrats genom ny dom i MÖD så är det mycket värdefullt om det framkommer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.