3 632 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Dålig infiltration eller bara vanligt vatten? (bild inkl)
När vi behövde gräva om vår, så krävde kommunen in allt igen. Helt ny ansökan. Exakt samma plats.J jonaserik skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 305 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 305 inlägg
Exakt vilka dokument en handläggare på en viss kommun vill ha in varierar nog. Men att det är anmälningspliktigt att lägga om en infiltration som redan har tillstånd gäller nationellt, i alla kommuner.D Dr.L skrev:
Flyttas infiltrationen så krävs ett nytt avloppstillstånd, det räknas då enligt miljöbalken som en helt ny anläggning. Ny anläggning kräver nytt tillstånd i alla kommuner. HaV igen:
https://www.havochvatten.se/avlopp-...aver-ett-nytt-tillstand-eller-en-anmalan.html
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 305 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 305 inlägg
Görs det på samma sätt och bara ändrar massorna i bädden så är det renovering. Det finns ytterligare en text som säger det klart, ska se om jag hittar den. Kan ta lite tid, dumt huvud hela kroppen får lida, satte inget bokmärke på den.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 305 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 305 inlägg
Jag själv tycker att det är så som lagstiftningen borde tolkas men sist jag kollade såg rättsläget inte ut så. Har det ändrats genom ny dom i MÖD så är det mycket värdefullt om det framkommer.J jonaserik skrev: