En skada nere vid golvet kan omöjligen komma av ånga från diskmaskinen, och det måste rimligtvis Marbodal förstå. De försöker alltså vilseleda dig. Någonting har tillfört fukt på täcksidans underkant. Om Marbodal-säljaren ritat ert kök på detta sätt, med en täcksida som går till golvet, bör säljaren också ta ansvar för att konstruktionen tål den fuktmängd man kan förvänta sig i golvnivå. Dvs våttorkning av golv och enstaka spill. Stå på dig.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Om en del av en köksinredning som ligger mot golvet i ett kök är så känsligt för vatten så är det något som är fel anser jag. I kök spiller man och torkar golvet och det ska väl inredningen tåla. Stå på dig mot Marbodal tycker jag.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Om en del av en köksinredning som ligger mot golvet i ett kök är så känsligt för vatten så är det något som är fel anser jag. I kök spiller man och torkar golvet och det ska väl inredningen tåla. Stå på dig mot Marbodal tycker jag.
Och eller installatören.
Kolla först om det är ett öppet sår i nederkant. Är det det, så är det installatörens fel.
Har du kört i med damsugaren, kan detta också orsaka läskpapperseffekt.

Att täcksidorna går ända ner till golvet är ju inget konstigt, sen brukar iaf jag flytta ut sparksockel för att undvika skräpgömman. Man står inte me fötterna under skåpet.
Likt dom gammaldagsa köken.
En anledning till kap mot golvet kan ju vara att golvet inte är i våg.
Sen att kapet borde förseglats på nåt sätt kan man ju tycka.

Sen kan man ju tycka att de ser ut som en klämskada åxå.
Men även en målad undersida tål inte vatten spec länge.

Har monterat x-antal M-kök..

Lite OT, men jag skulle gärna vilja veta:

Varför går skåpsidorna ner till golvet på det där sättet över huvud taget?

Det är ju fult, opraktiskt smul- och skräpsamlande, försvårar städning och tydligen känsligt för vatten.
Vad är tanken?

När jag tittar på skåpen, inkl. högskåpet, på mitt billiga IKEA-kök finns inget sådant.
Där står skåpen på ben, och man sätter dit en separat sockel, eller så hemma-snickrar man en sockel och ställer allt på. Snyggare och mycket mer praktiskt.

Som sagt, varför :confused:

Täcksidan vi ser på bilden är väl inte av Folie? Det är väl lackad MDF.
Det är nog som många skriver att er installatör har kapat täcksidan och monterat den sågade sidan neråt. Öppet sår alltså, sen är det synd att åf är så tvär, istället för att hjälpa er hitta en lösning.

KnockOnWood skrev:
Lite OT, men jag skulle gärna vilja veta:

Varför går skåpsidorna ner till golvet på det där sättet över huvud taget?

Det är ju fult, opraktiskt smul- och skräpsamlande, försvårar städning och tydligen känsligt för vatten.
Vad är tanken?

Marbodals skåp ser ut så, med en täcksida som går hela vägen ner

När jag tittar på skåpen, inkl. högskåpet, på mitt billiga IKEA-kök finns inget sådant.
Där står skåpen på ben, och man sätter dit en separat sockel, eller så hemma-snickrar man en sockel och ställer allt på. Snyggare och mycket mer praktiskt.

Som sagt, varför :confused:

Exempel från deras katalog MARBOD~3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rdor skrev:
Det verkar korkat rent ut sagt.

Och var blir ett golv blött om inte i en tvättstuga?

har själv satt in ett marbodalkök i våren 2013.
Fram till dagens datum har vi reklamerat 5-6 luckor. Bland annat diskamskinsfronten som sprack efter 2-3 veckor. Nu är även hörnskåpet samt flera luckorreklamerade pga att de har spruckit i färgen.

Vi har lucka med spegel. En bekant som har samma lucka har exakt samma problem.

Känns som att det är uppenbara kvalitetsproblem hos Marbodal.....

R
Jag har köpt IKEAS kök och deras täcksidor och luckor är extremt slagtåliga, jag körde med serien Bodbyn, kan varmt rekomendera detta även när man har små barn!

För 7 år sedan så satte vi in ett kvik kök hos oss och mina föräldrar satte in ett Myresjökök.
Vi har 2 barn och vårt kök är i princip i nyskick, mina föräldrars kök däremot börjar se rätt slitet ut nu specielt skåpen nära diskho och diskmaskin.
Nu har ju myresjökök och marbodal gått samman, dom kanske passade så bra ihop kvalitetsmässigt att det var ett naturligt steg!

AnneFi
Mina föräldrar har ett över 10 år gammalt (tror 15) marbodalkök
Och det ser ff nytt ut. Så kanske Myresjö som hade kass kvalitet

Självklart behöver man inte gå ner hela vägen även på ett Marbodal.
I mitt tycke klart snyggast iaf men inte helt praktiskt.

Själv tycker ja det största problemet me alla kök är färgkvaliteten nu, miljövänligt är sällan bäst.

mariatherese skrev:
...

Köper man ett så dyrt kök så förväntar man sig hogre kvalitet, bemötande och bättre design än IKEA standard. Inte sämre, eller hur?
Kul att folk skrattar åt Ikea. Byggde ett sådant kök 2006 och det ser helt nytt ut fortfarande, efter två småbarn. Sämre design? Tror jag inte på. Bilderna på Marbodal här i tråden ser däremot skumma ut med vinklar och vrår vid golvet. Sämre bemötande? Snack. Har haft ett par reklamationer och det är inget som helst slingrande, man rabblar bara kvittonumret så säger de glatt "Då kör vi ut dina grejer i morgon!".

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.