M MotU skrev:
Ser med spänning fram emot ditt test:D (ordvitsen var avsiktlig!)

Själv tittar jag på några billigare alternativ är Husqvarnas Pro kabel:
Denna från Nordic Garden Parts eller denna från Trädgårdssmart - någon som har erfarenhet?
Jag har ju köpt en ny kabel, så det lutar nog mot att helt enkelt bara byta till den. Om jag kan låna en TDR-baserad testare är det dock frestande att se om principen funkar! I så fall återkopplar jag här.

Kablarna du länkar till verkar rejäla! Jag köpte https://www.rembutiken.se/robomow/robottillbehor/begransningskabel-200-meter-premium-plus/ , det återstår att se vad den går för! Men den verkar ju bättre än Husqvarnas (standard) original och fortfarande billigare om man går upp till förtennad koppar.

Skadad och svullen grön kabel med synliga tecken på oxidation och skadad isolering, liggandes på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Letade upp skadan idag, kabeln hade oxiderat och svällt. Första gången jag var med om detta.

13th Marine 13th Marine skrev:
[bild]

Letade upp skadan idag, kabeln hade oxiderat och svällt. Första gången jag var med om detta.
Ser ut exakt som min!

Nu har jag fixat min skada! Jag kom på en metod som kanske är användbar för dessa diffusa fel när kabeln inte är helt av utan bara är försvagad. Anslut en multimeter i resistansmätningsläge på slingan som ska testas och se till att den stabilt visar ett (troligtvis högt) värde. Låt en person hålla koll på värdena samtidigt som en annan person går _på_ slingan. När resistansen ändras har du hittat avbrottet/försvagningen! Jag hittade omedelbart två fel på det sättet. Och det funkar även om gräsmattan vuxit över kabel någon centimeter.

• Gilla
olabil och 2 till
  • Laddar…
Det lär definitivt funka, smart!
Men problemet för oss som har börjat få det är att det finns typ 100 såna försvagningar....

M MotU skrev:
Det lär definitivt funka, smart!
Men problemet för oss som har börjat få det är att det finns typ 100 såna försvagningar....
Ja, _det_ problemet löser det inte... Jag återkommer om jag kommer på något som inte innebär att gräva ner en ny kabel! ;-)

Hej, sent ute, men tack för era funderingar kring detta problem - har nu hamnat där själv och har ca 150 ohm i ledningen och det verkar uppfattas som ett avbrott av basen, men inte av "avbrottsdetektorverktyget".

Jag ska testa det där med att ha någon som går runt på ledningen först. Fråga om någon fortfarande är aktiv: dom här avbrottsverktygen som sänder ut en puls - går det möljigen att höra någon skillnad på volymen av signalen beroende på om man är före eller efter avbrottet?

Kan bli en omdragning med ny kabel så småningom, det har varit en del avbrott och omläggningar, så jag är väl inte helt förvånad att det blivit så här.

O olabil skrev:
Hej, sent ute, men tack för era funderingar kring detta problem - har nu hamnat där själv och har ca 150 ohm i ledningen och det verkar uppfattas som ett avbrott av basen, men inte av "avbrottsdetektorverktyget".

Jag ska testa det där med att ha någon som går runt på ledningen först. Fråga om någon fortfarande är aktiv: dom här avbrottsverktygen som sänder ut en puls - går det möljigen att höra någon skillnad på volymen av signalen beroende på om man är före eller efter avbrottet?

Kan bli en omdragning med ny kabel så småningom, det har varit en del avbrott och omläggningar, så jag är väl inte helt förvånad att det blivit så här.
150 ohm är som du säger för mycket, ca 20 ohm är gränsvärdet för korrekt funktion.

Har du en batteridriven radio med mellanvåg så fungerar den som en detektor för pulserna i kabeln. Ratta in ca 530 kHz, håll den mot marken och gå längs slinga och lyssna efter ljudförändringa.

• Gilla
olabil
  • Laddar…
C
O olabil skrev:
Fråga om någon fortfarande är aktiv: dom här avbrottsverktygen som sänder ut en puls - går det möljigen att höra någon skillnad på volymen av signalen beroende på om man är före eller efter avbrottet?
Ja, det "hörs" en viss skillnad före och efter, men signalen varierar också kraftigt naturligt längs slingan, där det inte är avbrott. Så det är långtifrån så enkelt man kan tro att pejla in sådana här fel.

Det gäller att försöka bedöma om man får en bestående sänkning av signalstyrkan efter en viss punkt på slingan.

• Gilla
olabil
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.