Fast det stämmer ju inte. På mitsubishis pumpar kan du ställa vilken fläkthastigeht du vill. Enda gången den reglerar själv är när pumpen går i offläge och bara cirkulerar inomhusluften. Annars håller den det fläktläge du ställt in. Om pumpen cirkulerar inomhusluften på högsta fläktläge kommer det upplevas som ett oerhört kallras. Men många gillar den funktionen om man eldar i närheten för att den värmen skall få en så stor spridning som möjligt. Då får ju pumpen enbart en fläktfunktion. Mitsubishis fd modeller är ju dessutom klart bättre på att leverera värme vid riktigt låga temperaturer än många andra märken på marknaden.
 
Redigerat:
Jag kanske var lite otydlig med vad jag menade med att kunna ställa fläkthastigheten.
Det jag vill kunna är att ställa fläkthastigheten på ett konstant läge så att man får en jämn ljudnivå och en god spridning av inomhusluften, pumpen skall tillföra värme utan att ändra fläkthastighet.
Som det fungerar på MB och de flesta andra märken är att man endast kan välja en fläkthastighet som pumpen sedan ser som ett maxläge men den kan också pendla ner till nästan noll.
Vi har en Sanyo på övervåningen med fasta fläktlägen och har aldrig upplevt något problem med kallras, däremot har vi väldigt jämn värme.
I källaren har vi en MB som trots halva ytan mot uppe har väldigt svårt att få till någon jämn värme, det skiljer flera grader mellan varmaste och kallaste platsen.
MB har kapacitet att värma även dom kallaste dagarna tyvärr är det bara lagom varmt där pumpen sitter.
 
Fast så är det inte. jag vet inte vilken mb du har men min har fasta lägen och blåser samma fläkt som man bestämt hela tiden. Det är möjligt äldre modeller beter sig som du beskriver men inte de nya. Ivt vet jag däremot har den styrningen av fläkt som du beskriver.
 
Peter2400 skrev:
Jag kanske var lite otydlig med vad jag menade med att kunna ställa fläkthastigheten.
Det jag vill kunna är att ställa fläkthastigheten på ett konstant läge så att man får en jämn ljudnivå och en god spridning av inomhusluften, pumpen skall tillföra värme utan att ändra fläkthastighet.
Som det fungerar på MB och de flesta andra märken är att man endast kan välja en fläkthastighet som pumpen sedan ser som ett maxläge men den kan också pendla ner till nästan noll.
Vi har en Sanyo på övervåningen med fasta fläktlägen och har aldrig upplevt något problem med kallras, däremot har vi väldigt jämn värme.
I källaren har vi en MB som trots halva ytan mot uppe har väldigt svårt att få till någon jämn värme, det skiljer flera grader mellan varmaste och kallaste platsen.
MB har kapacitet att värma även dom kallaste dagarna tyvärr är det bara lagom varmt där pumpen sitter.
Det stämmer inte. Min mitsubishi FH25 kan du ställa fläkthastigheten på. Den varken sänker eller höjer hastigheten från ditt inställda värde oavsett vilket operationsläge den är i (värme, kyla, aut.temphållning eller enbart fläktläge) jag använder dock aut.funktionen för fläkthastighet för att låta pumpen själv kontrollera uppvärmningseffekt genom att justera både värme och luftflöde.
 
Jag har också en FH25 och fläkten går ner väldigt lågt vi uppnådd temp.
Det gäller oavsett inställd fläkthastighet
och det är så de flesta pumptillverkare bestämt att det ska vara.
Jag gillar inte när man fråntas möjligheten att välja, om det är en viktig funktion för TS vet jag inte.
 
Peter2400 skrev:
Jag har också en FH25 och fläkten går ner väldigt lågt vi uppnådd temp.
Det gäller oavsett inställd fläkthastighet
och det är så de flesta pumptillverkare bestämt att det ska vara.
Jag gillar inte när man fråntas möjligheten att välja, om det är en viktig funktion för TS vet jag inte.
Jag måste göra omfattande vetenskapliga tester så fort kylan kommer. Jag var helt 100 på att den inte lämnade i ställt värde, har helt enkelt aldrig varit med om att den sänkt fläkten själv.
 
Nu får vi reda ut ett och annat här:) vi pratar om två olika saker.
Så här fungerar det. Mitsubishis pumpar håller det fläktläge man bestämt själv förutsatt att man inte har autoläge på. Däremot om tempen i rummet blir högre än inställt börvärde och pumpen inte klarar att gå ner mer i dellast utan går i offläge( kan ju hända om man t.ex. Eldar i samma rum). Då går pumpen ner på lägsta fläktläge, men då cirkuleras enbart inomhusluften genom innerdelen, dvs kompressorn och utedelen är avstängd. Men så länge rummet behöver värmas enligt pumpens givare så håller den den fläktstyrka du valt själv.
Toshibas pumpar har däremot den enda skillnaden att om pumpen inte behöver värma utan enbart cirkulera luften så fortsätter fläkten och varvar alltså inte ner.
 
öringen skrev:
Nu får vi reda ut ett och annat här:) vi pratar om två olika saker.
Så här fungerar det. Mitsubishis pumpar håller det fläktläge man bestämt själv förutsatt att man inte har autoläge på. Däremot om tempen i rummet blir högre än inställt börvärde och pumpen inte klarar att gå ner mer i dellast utan går i offläge( kan ju hända om man t.ex. Eldar i samma rum). Då går pumpen ner på lägsta fläktläge, men då cirkuleras enbart inomhusluften genom innerdelen, dvs kompressorn och utedelen är avstängd. Men så länge rummet behöver värmas enligt pumpens givare så håller den den fläktstyrka du valt själv.
Toshibas pumpar har däremot den enda skillnaden att om pumpen inte behöver värma utan enbart cirkulera luften så fortsätter fläkten och varvar alltså inte ner.
Tack!

Precis så är det jag menar, och i vissa fall kan det vara en väldigt användbar egenskap med konstant fläkthastighet även när pumpen inte värmer.

Tyvärr tror jag fortfarande att Toshiba är ensamma om den funktionen, men rätta mig gärna om jag har fel.
 
Kanske finns nått mer märke men annars är nog toshiba ganska ensamma om denna styrrning av fläkten
 
Bluff skrev:
Hej

Har fått offert på en Daikin FTXS35K inomhusdel med en RXL35 utomhusdel.

Bor i 70:tals kåk i ett plan på 133 kvm.

1. Är Daikin en vettig leverantör?
2. Inomhusdelen är på 5,2 kw, är det i överkant?
3. Vad borde man kunna tänka sig för pris, installerat och klart?

Tack på förhand!

/Johan
Daikin pumpen som du nämner har en värmekapacitet på min 1400-5200 max
och ett Scop på 4.63.

En Toshiba Polar 25 supreme har en värmekap. på min 450-6500 max
och ett Scop på 5.1.

Betydligt bättre om pumpen har möjlighet att ge ett jämnt tillskott med värme efter behov.
1400W som lägsta effekt kan göra att pumpen startar och stänger av sig ofta.
Vi har en MB Fh 25, som har en lägstaeffekt på 1000W i vår källare som är 65m2, och den värmer 10sec till ett par minuter större delen av året.
 
Vi hade tidigare en llvp från Sharp som hade helt manuell fläktstyrning, vilket var kanon tillsammans med kamin. Vår nuvarande Mitsubishi fungerar tyvärr som beskrivningen ovan vilket gör att värmen från kaminen inte cirkuleras alls lika bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.