Som jag skr
Som jag skrev förut så är det aldrig fel med en rensbrunn. Då kan du spola/rensa åt andra hållet också. Det underlättar. Däremot så är det inte ett måste med rensbrunn. Med 5-6 meter kommer du åt hela rörets längd med en niometers slang du kopplar på din högtryckstvätt utan problem. Rensbrunnen är alltså inte ett måste utan mest till för att det skall vara enkelt för dig.L ljjanson skrev:
Redigerat:
Vad är det egentligen för brunn som ni menar, har svårt att googla mig fram till det.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker ju även att varje stuprör ska få sin egen dagvattenkassett.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 928 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 928 inlägg
Typ en sån här:L ljjanson skrev:
https://www.byggmax.se/dagvattenbrunn-utlopp-sandfång-orange-p31380
Man brukar ju bygga ett helt system och koppla ihop alla stuprören. Men jag vet inget som hindrar flera olika stenkistor för ett taks avvattning.
Det är inte helt säkert att det är den bästa lösningen. Om vattnet bara blir ståendes i kassetten så har den ingen funktion. Om det bättre med en stor eller flera små har helt enkelt med jordens förmåga att avleda vattnet. Det allra enklaste man kan göra är att gräva en provgrop där man tänkt att ha kassetten/kassetterna, fylla gropen med vatten och dokumentera hur vattnet försvinner över tid. Blir marken mer mättad med vatten inåt huset eller att vattnet endast står kvar, så är det ett stort Nej på lämplig placering. Nu vet jag inte hur trångt det är på din tomt, din takyta, geotekniska markförhållanden eller hur dräneringen är kopplad i dagsläget. Det finns väldigt många sätt man kan göra det på och det som avgör hur är många beroende på många variabler. Vitsen att man bygger en kassett/stenkista är att avleda vattnet till ett ställe där det ej kan göra någon skada på ditt hus.L ljjanson skrev:
Fyllde en liten grop på 9 liter med nio liter vatten och det tog runt 5 min att sjunka undan och man inte såg vattnet längre. Vet inte om det är bra eller dåligt men det är ju inte direkt sandstrand heller...Silver78 skrev:Det är inte helt säkert att det är den bästa lösningen. Om vattnet bara blir ståendes i kassetten så har den ingen funktion. Om det bättre med en stor eller flera små har helt enkelt med jordens förmåga att avleda vattnet. Det allra enklaste man kan göra är att gräva en provgrop där man tänkt att ha kassetten/kassetterna, fylla gropen med vatten och dokumentera hur vattnet försvinner över tid. Blir marken mer mättad med vatten inåt huset eller att vattnet endast står kvar, så är det ett stort Nej på lämplig placering. Nu vet jag inte hur trångt det är på din tomt, din takyta, geotekniska markförhållanden eller hur dräneringen är kopplad i dagsläget. Det finns väldigt många sätt man kan göra det på och det som avgör hur är många beroende på många variabler. Vitsen att man bygger en kassett/stenkista är att avleda vattnet till ett ställe där det ej kan göra någon skada på ditt hus.
Man måste gräva djupare. Ponera att det kommer 30 mm på ett dygn och du har 250 kvm tak. Det blir 750 liter som skall ta vägen någonstans på ett dygn.L ljjanson skrev:
Gropen var bara för att kolla om regn rinner undan och 30mm regn på 250kvm innebär tyvärr 7500l vatten och inte 750 liter :-|Silver78 skrev:
Kassetten nummer 1 ska dock kunna ta hand om 60 kvm takavrinning.
Tack för att du är uppmärksam. 7500 liter skall det ju vara. 1 mm regn per 1000 kvm är ju 1000 liter vatten. Jag ville bara visa att det är en hel del vatten som skall ta ivägen någonstans. Om vattnet blir stående i kassetterna så är det inget bra. Jag har tex min dränering påkopplad via kommunens avledning för att min tomt är liten och marken inte filtrerar tillräckligt bra. Liten jordvolym är största orsaken.L ljjanson skrev: