13 155 läst · 21 svar
13k läst
21 svar
Dagvattenkassetter eller stenkista för dagvatten?
Jag önskar att jag kunde pumpa bort vattnet till något dike. Tyvärr ligger alla diken på grannens tomt och de vill inte ge mig tillstånd till att släppa ut något vatten i dikena. De hävdar bestämt att jag ska ta hand om allt mitt vatten på min egna tomt. Det hjälper inte att förklara att det är lerjord överallt. Svårt läge...
Ja, hemskt att inte någon annan tar hand om dina problem.R rsa skrev:Jag önskar att jag kunde pumpa bort vattnet till något dike. Tyvärr ligger alla diken på grannens tomt och de vill inte ge mig tillstånd till att släppa ut något vatten i dikena. De hävdar bestämt att jag ska ta hand om allt mitt vatten på min egna tomt. Det hjälper inte att förklara att det är lerjord överallt. Svårt läge...
Jag skulle inte heller vilja ha ditt vatten , vill du ha mitt ?
Med tanke på att vårt gemensama dike går till nästa grannes dike som sen går till en stor bäck och så småningom ut i en sjö är det lite tråkigt att vi inte kan vara med i den kedjan.C Calore skrev:
Absolut skulle du få leda ut vatten i vårt gemensamma dike (om vi var grannar), så länge det inte orsakar något problem. Jag gillar att hjälpa till när jag kan
Men lilla Jonas ( eller ska jag säga Rävlyan ) blev du ledsenJ jonaserik skrev:
Givetvis vill man inte ha in andras vatten på sin tomt om man inte måste.
Redigerat:
Du skrev högre upp att du räknade med en kostnad på 10.000 för ett system med kassetter (som ändå inte skulle fungera nå vidare). Går det inte att locka grannen med något? En summa pengar kan ju vara lösningen, alternativt att erbjuda sig att dika ur grannens dike eller något liknande.R rsa skrev:Jag önskar att jag kunde pumpa bort vattnet till något dike. Tyvärr ligger alla diken på grannens tomt och de vill inte ge mig tillstånd till att släppa ut något vatten i dikena. De hävdar bestämt att jag ska ta hand om allt mitt vatten på min egna tomt. Det hjälper inte att förklara att det är lerjord överallt. Svårt läge...
Jag förstår det hopplösa läget, vi har samma markförhållanden men har kommit överens med grannen som har åkern nedanför. Det enda som stör lite är grannen ovanför, som inte ser något problem med dagvattenhanteringen, och inte ville vara med och bekosta den nya ledningen över åkern...
Liknande trådar
-
Stenkista/dagvattenkassetter under altan - påverkar det tjälfritt djup?
Vatten & Avlopp -
Gjuta eller påla runt stenkista
Byggmaterial & Byggteknik -
Stenkista, stora stenar eller små stenar?
Grund & Markarbeten -
Stenkista (dagvattenkassetter) när vägdike, problem!?
Vatten & Avlopp -
Slammbrunn, stenkista eller vad är det för något?
Vatten & Avlopp