O
I en överlåtelse besiktning så brukar inte VVS och el ingå. Är det dessutom AC som gjort besiktningen så är det ännu en förklaring :)
Dock lär det inte vara något fel att sätta ihop dagvatten och avlopp. Förutsatt att det var tillåtet när det gjordes.
 
Hej.
Finns det separerade ledningar i gatan du är ansluten till är det med största sannolikhet en otillåten koppling du har när du släpper ut dag och spillvatten i samma ledning.
Detta gäller även om det en gång i tiden var tillåtet, helt enkelt för att förutsättningarna ändras med tiden.
Ledningar separeras från att ha varit kombinerade etc.
Ett stort problem i kommuner idag är så kallat ovidkommande vatten, eller tillskottsvatten som vid störtregn gör att nätet blir överbelastat och källare blir översvämmade.
Läser du i din kommuns ABVA (Allmänna bestämmelser för brukande av den allmänna vatten- och avloppsanläggningen) så kan du säkert läsa något liknande med
"Dag- och dränvatten får inte tillföras allmän ledning som inte är avsedd för sådant ändamål, om inte huvudmannen medger detta.
Med dag och dränvatten likställs allt avloppsvatten som huvudmannen bedömer inte
skall avledas till spillvattenförande ledning."
 
Angående dagvattnet och dammen så ska det tas hand om på den egna tomten inte släppas ut till grannen.
Likväl som man inte från den egna tomten får släppa ut dagvatten på gatan så ska kommunen/väghållaren se till så att dagvatten från gatan inte rinner in på din tomt.

Angående backventil så säger jag att det är en falsk trygghet.
Dessa kräver ett underhåll i form av renspolning från fett och fekalierester, de kräver även att de är korrekt installerade och "kalibrerade" för att hålla tätt vid eventuellt baktryck.
Även så måste alla eventuella kopplingar till dagvattnet vara borttagna annars riskerar du att dränka dig själv om backventilen skulle täppa till och du har eventuella stuprör eller dränering ansluten på samma ledning som spillvattnet.
 
Känner inte för att fuska när kommunen är här. När allt redan är uppgrävt så är det ju lika bra att separera på avloppet med. Någon som har koll på vad bara det kan kosta?
 
Då var kommunen här och kravet är att separera avlopp från dagvatten.
Jättekul detta då det innebär en kostnad på runt 50-100.000:-
De kommer med kamera på måndag och kollar. Kul att få sån här överraskning en fredag! 😞

Skall träffa alla parter på måndag.
 
Hur kan det kosta 50 - 100 000 om det redan är uppgrävt?
 
hempularen skrev:
Hur kan det kosta 50 - 100 000 om det redan är uppgrävt?
Fasta anslutningsavgifter i kommunen? Dom kan ju salta notan hur mycket dom vill eftersom dom kan kräva att det görs och inget direkt konkurrerande avloppssystem finns :/
 
Fast det är ju redan anslutet.
 
hempularen skrev:
Kommunen kör lite razzior ibland och slänger rökbomber i avloppssystemet, och så åker de runt och kollar var rök kommer upp ur stuprören.
De flesta som har äldre lösningar har oftast dagvattenbrunn med sandfång i botten och vattenlås ut mot gatan så då kommer ingen rök upp. (y) (kommer rök upp lär det väl lukta sprängt skithus hela tiden:eek: )

Kommunen envisades med att mitt dagvatten enligt deras ritningar går ut i avloppet, emedan husets ritning anger anslutning till gatans dagvattenstam. Jag hällde några liter sur mjölk i brunnen och spolade en stund, gick därefter bort och kollade där gatans dagvatten rinner ut i ett dike. Efter några minuter kunde jag se vitskiktat vatten komma ut ur röret, så var det problemet ur världen. Nu kvarstår bara hur jag skall täppa till de dräneringsslangar som mynnar ut i dagvattenbrunnen då huset skall dräneras om med ny pumpbrunn för dränering.
 
Så här ser det ut.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu håller de på att koppla om avloppet.
Hamnade på totalt 31.000:-
Dock får vi besked imorgon från VA-enheten på kommunen om de står för avslutningen i gatan, vilket jag tycker är självklart. Eller vad säger ni?
 
Tyvärr är det ingen självklarhet utan beror på hur gammalt huset är och vad som det är betalt för sedan tidigare.
Har ingen avgift för dagvatten erlagts så kommer det nog tyvärr bli kostnaden för en dagvattenservis som hamnar på dig.
Jag vet att andra kommuner har ett datum där de anser att hus byggda före ett visst år, 1968 är det datumet som kommer upp i huvudet, har betalt för sina anslutningar.
Men som sagt vet inte hur det ligger till i din kommun.
Genom att det är VA-kollektivet som betalar för anslutningarna har kommunen svårt att "ge" bort en anslutning, det går ut på att alla ska behandlas lika och betala lika mycket enligt taxa.
 
Har svårt att tro att kommunen står för sin del, vilket de oftast gjorde fram till typ 80 talets slut.

När jag talade med handläggaren i min kommun hävdades det att mitt dagvatten går ut via avloppet och att det skulle kosta 20000kr att få ansluta sig till dagvattenstammen i gatan inkl grävning, asfaltering etc. Nu har jag dock konstaterat att kommunen lyckligtvis hade fel, mitt dagvatten går redan till dagvattenstammen (huset från 1975).
 
Thiasvovve skrev:
Så här står det på kommunens sida.
[länk]
Tolkar det som att det kostar 50 kr x din tomtarea ? Så är din tomt 700 m2 kostar det 35000 kr i anläggningsavgift. Är din tomt på 1500 m2 kostar det 75000kr. Blir det för dyrt är nog det bästa att ordna egen stenkista om marken tillåter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.