Maskintok skrev:
Finns en tråd om detta här på forumet...
Man är de som aktivt ger råd om hur installation skall ske...
Jag har sett att du har gett tips om hur man kör motorsåg trots att det i vissa fall krävs motorsågskörkort.
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns olika uppfattningar om detta. Vissa menar att ett byte av en strömbrytare mot en dimmer är tillåtet enligt de undantag som finns. Att bytet av vanlig strömbrytare till dimmer alltså skulle anses vara ett "Utbyte av elkopplare". Andra menar att det inte är tillåtet. Har svårt att tro att det någonsin har prövats eller kommer att prövas.

[bild]

En nyinstallation av en dimmer, där det alltså inte tidigare funnits en vanlig strömbrytare eller dimmer, är dock ej tillåtet för en lekman.

Vem är "man" och var uppmuntras det?
frågade svärfar som är behörig elektriker..
Sedan över 30 år..
hans ord var få.... nej för helvete..
Det är beroende på.. sitter likvärdiga grejer där så ja... Men skall det installeras nytt så är det aj aj... Så ja det är samma som du skriver.
 
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Jag har sett att du har gett tips om hur man kör motorsåg trots att det i vissa fall krävs motorsågskörkort.
Jaså?
Hur då?

kortet är inget lagkrav... Så hur kan jag ha uppmuntrat till detta?
Och i vad?
behörigheten gäller på annans mark..
Inte egen.. Men visa mig gärna..

Du kommer ihåg att jag har utbildning för folk på motorsåg va?
Så det jag lär ut är i utbildningssyfte och nej finns inget krav på utbildning i det jag lärt ut.. Då jag ej har aktivt skrivit att de ska vara på annans mark...
 
Redigerat:
  • Gilla
skoge
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Man är de som aktivt ger råd om hur installation skall ske...
Så om du hjälper någon att fila en sågkedja korrekt så är du medansvarig om de skadar sig vid såganvändningen?

Det är väl bättre att en hempulare får råd här om hur man gör något korrekt än att de skapar farliga installationer eller sågar med slöa sågar. :)
 
Maskintok skrev:
frågade svärfar som är behörig elektriker..
Sedan över 30 år..
hans ord var få.... nej för helvete..
Det är beroende på.. sitter likvärdiga grejer där så ja... Men skall det installeras nytt så är det aj aj... Så ja det är samma som du skriver.
I föreskrifterna står det ju kort och gott "Utbyte av elkopplare". Som sagt var så tvistas det om huruvida begreppet 'elkopplare' innebär att man får byta från en typ till en annan och så länge det inte finns något rättligt klargörande så kommer osäkerheten att bestå.

Att en elektriker tycker att man ska anlita en elektriker är väl föga förvånande?
 
A
useless useless skrev:
I föreskrifterna står det ju kort och gott "Utbyte av elkopplare". Som sagt var så tvistas det om huruvida begreppet 'elkopplare' innebär att man får byta från en typ till en annan och så länge det inte finns något rättligt klargörande så kommer osäkerheten att bestå.

Att en elektriker tycker att man ska anlita en elektriker är väl föga förvånande?
Jag litar då betydligt mer på hans ord än nisses el runt hörnet...
Så nä.. jag skulle inte ge mig på att byta ut en strömbrytare mot dimmer om inte dimmer suttit där tidigare..

Och för allas uppfattning... Han är inte noga med alla paragrafer eller någon fackkod för att få åt sig jobb till arbetsgivaren..
 
useless useless skrev:
Det handlar inte om att godkänna eller att anläggningen på något vis skulle vara olaglig. Det enda som är olagligt är själva handlingen att montera röret. När röret väl är på plats så är det som vilket befintligt rör som helst i anläggningen och det står vilken elektriker som helst fritt att använda det om vederbörande tycker att det uppfyller de krav som ställs.
Jo det vet jag. Men de flesta lever ju ändå i tron om att det är lugnt så länge man sen får sin anläggning "godkänd" i efterhand.
Eftersom det endast är själva handlingen som är olaglig så borde det ju vara lika lätt som en fortkörning att klara sig undan. Dvs det är endast om man blir påkommen på bar gärning det är någon risk. Alltid lugnt så länge man har persiennerna nerdragna när man jobbar alltså
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Dock så borde det då inte vara möjligt för en elektriker att komma och "godkänna" något sådant för att sedan ta det i drift. Är inte sådant arbete tillåtet att utföra av en hemmapulare så ska det inte heller finnas möjlighet att få det "godkänt" och släcka olagligheten.
Nej och det är heller inte möjligt. Ingen kan "släcka olagligheten", varken en elektriker eller någon annan. Det här med "godkänt av elektriker" är inget som har minsta juridisk relevans.

Det är gärningen som sådan som är brottslig. Inte resultatet eller anläggningen.

Det är oerhört vanligt att en elektriker arbetar på en befintlig anläggning som någon uppfört någon gång. Här måste elektrikern bedöma om han kan utföra sitt arbete fackmannamässigt utifrån skicket på den befintliga anläggningen. Vem som en gång har uppfört den saknar relevans och är säkert ofta okänt.

Ska man hårdra lagstiftningen så begår du brott om du klamrar en meter EKK efter golvlisten med avsikt att sätta in ett extra eluttag men sedan ångra dig och tar bort kabeln igen. Att installationen är riven och aldrig en spänningssatt spelar ingen roll. Du har begått ett brott.

Att sedan någon någonsin skulle fällas för detta brott inser vi nog alla aldrig kommer att ske.
 
S Stuff skrev:
Dvs det är endast om man blir påkommen på bar gärning det är någon risk. Alltid lugnt så länge man har persiennerna nerdragna när man jobbar alltså
Och precis så är det i praktiken. Ingen har väl hävdat något annat?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Nej och det är heller inte möjligt. Ingen kan "släcka olagligheten", varken en elektriker eller någon annan. Det här med "godkänt av elektriker" är inget som har minsta juridisk relevans.

Det är gärningen som sådan som är brottslig. Inte resultatet eller anläggningen.

Det är oerhört vanligt att en elektriker arbetar på en befintlig anläggning som någon uppfört någon gång. Här måste elektrikern bedöma om han kan utföra sitt arbete fackmannamässigt utifrån skicket på den befintliga anläggningen. Vem som en gång har uppfört den saknar relevans och är säkert ofta okänt.

Ska man hårdra lagstiftningen så begår du brott om du klamrar en meter EKK efter golvlisten med avsikt att sätta in ett extra eluttag men sedan ångra dig och tar bort kabeln igen. Att installationen är riven och aldrig en spänningssatt spelar ingen roll. Du har begått ett brott.

Att sedan någon någonsin skulle fällas för detta brott inser vi nog alla aldrig kommer att ske.
Jag vet, och håller med om allt du säger. Lagstiftningen är ju otroligt trubbig så det är inte konstigt att man nyttjar dessa "kryphål". Jag menar på att OM lagstiftarna verkligen skulle vilja få slut på hemmapularna så är det ju en tuffare lagstiftning mot elektrikerna som krävs. Alltså att det skulle bli olagligt att ta en anläggning i drift om elektrikern vet att den är hemmapulad
 
S Stuff skrev:
Alltså att det skulle bli olagligt att ta en anläggning i drift om elektrikern vet att den är hemmapulad
Problemet är just att veta att något är hempulat. Hur ska man veta vem som gjorde en snygg, rak kabelklamring eller satte dit röret mellan två dosor för 20 år sedan?

Rent generellt tycker jag lagen är helt ok, trots att vissa delar är som förbudet att gå mot röd gubbe. I den senaste uppdateringen av lagarna och förordningarna blev det mer fokus på att anläggningen ska hållas i ett bra skick. Och rent krasst är det ju det som är viktigast för att undvika farliga saker.

Det jag stör mig mest på är elsäkerhetsverkets tolkningar av olika lagar och förordningar. Ofta är dom väldigt vinklade till branschens favör och så länge inget prövas rättsligt så är det ingen som vet vad som egentligen gäller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Ska man hårdra lagstiftningen så begår du brott om du klamrar en meter EKK efter golvlisten med avsikt att sätta in ett extra eluttag men sedan ångra dig och tar bort kabeln igen. Att installationen är riven och aldrig en spänningssatt spelar ingen roll. Du har begått ett brott.
Att klamra fast en elsladd längs en list eller på en vägg tror jag inte är olagligt. Att montera ett "fast" eluttag är jag dock ganska övertygad om är olagligt, men om elsladden slutar i en grenkontakt som ligger på golvet blir det väl lagligt?

Om man förlänger sladden till en grenkontakt och stoppar in stickproppen i ett vägguttag så är det knappast olagligt. Blir det olagligt om man sen klamrar fast sladden så att den blir svårare att snubbla på? Jag vet inte, men skulle inte bli förvånad om svaret är ja.
 
Redigerat:
P
S Stuff skrev:
Jag vet, och håller med om allt du säger. Lagstiftningen är ju otroligt trubbig så det är inte konstigt att man nyttjar dessa "kryphål". Jag menar på att OM lagstiftarna verkligen skulle vilja få slut på hemmapularna så är det ju en tuffare lagstiftning mot elektrikerna som krävs. Alltså att det skulle bli olagligt att ta en anläggning i drift om elektrikern vet att den är hemmapulad
Eftersom det ofta inte går att ta reda på vem som har gjort en elinstallation så har el-lobbyn kommit på något som är smartare: obligatorisk elbesiktning. Se denna Byggahusartikel och efterföljande forumkommentarer:
https://www.byggahus.se/kan-bli-krav-pa-elbesiktning-i-bostader
 
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
L
Verkligen intressant diskussion och med tanke på att två elektriker gett oss i uppdrag att förbereda vissa saker så är det hela mycket förvirrande, vi frågade ju den ena specifikt om vilka regler som gäller. Vi får se över situationen, det finns ju en hel del annat vi kan förbereda som inte har med elprylar att göra.
 
Jag skrev tidigare att jag vill bli utbildare och hävdade att jag jobbat som ung spoling med marina installationer för en tid sedan.
Fario Fario skrev:
Perfekt. Kan man anmäla sig som utbildare?
Jag har ju sommarjobbat som marinelektriker när jag var 15-16 år (för typ 40 år sedan) och har utbildning inom vuxenpedagogik.
Behöver man komma ihåg det där med √ å sådana grejer för trefas?
Behöver man underkänna någon? Jag frågar för det känns lite obekvämt med konflikter.
Jag noterar, lite besviket, att jag inte fått en enda förfrågan om att hålla i utbildningar.
Men, det är klart, när jag tänker efter så är det säkert krav på någon sorts behörighet...

Och som tur är slänger jag aldrig något och kan därför presentera ett intyg från min första arbetssommar som bekräftar att jag ÄR behörig elektriker och därmed kommer ifråga för att undervisa osäkra husägare i hur man drar el korrekt. TaDa!

Praktikintyg för elektriska installationsarbeten på fartyg från 1981.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
mrmlz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.