26 030 läst · 237 svar
26k läst
237 svar
Dagskurs ska ge husägare rätt att dra el hemma
skoge skrev:
I den artikeln står det:
"Vad som säkert kan sägas är dock att det inte handlar om att det behöver vara en yrkesverksam hantverkare som utför arbetet. Är du händig och själv kan göra ett jobb på ett professionellt sätt så kan det visst vara fackmannamässigt utfört."
Nu har du postat länkar till två artiklar som tydligt säger att fackmannamässigt inte betyder att man måste anlita en fackman. Då är väl det bevisat?
Nej.useless skrev:I den artikeln står det:
"Vad som säkert kan sägas är dock att det inte handlar om att det behöver vara en yrkesverksam hantverkare som utför arbetet. Är du händig och själv kan göra ett jobb på ett professionellt sätt så kan det visst vara fackmannamässigt utfört."
Nu har du postat länkar till två artiklar som tydligt säger att fackmannamässigt inte betyder att man måste anlita en fackman. Då är väl det bevisat?
Det är upp till försäkringsbolag att avgöra.
samt att alla installationer måste ju kontrolleras, hur gör ni glada amatörer då?
byte av elmätare krävde i år 2 bilder samt 2 A4 sidor med text att gå igenom..
innan all dokumentation var klar.
R RoAd skrev:Kan ni inte installera varandras diskmaskiner då?
Det finns som sagt ingen behörighet att få för att ansluta en vattenslang så din granne är lika "behörig" som den lokala rörmokaren. Och EL-uttag finns om jag inte missförstått?
Jag gissar att ni missförstått "fackmannamässigt" precis som Skoge gjort.
Kanske.
Men jag installerar inget som har med el eller vatten åt mina grannar, det får bli annat internet eller tv.
Nära vänner Kanske jag hjälper med tvätt och diskmaskin.
useless skrev:
Det står inget om försäkringsbolag i artikeln du länkade till?skoge skrev:
Byta elmätare får man inte göra som lekman, så det hör väl inte riktigt hemma här?skoge skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Vi har två eller flera diskussioner samtidigt, dels el, dels vatten.skoge skrev:
Hur en amatör verifierar en elkoppling är intressant, men är kopplingen korrekt så är den korrekt och därmed fackmannamässig, oavsett vem som gjort den. Är kopplingen felaktig så är den inte fackmannamässig, oavsett vem som utfört den.
Sannolikheten att ett proffs gör korrekt jobb är större än att en hemmapulare gör det, men vi vet alla att det finns väldigt duktiga yrkespersoner och riktiga klåpare. Om en klåpare med behörighet för ett jobb, felaktigt så är det ett lagligt utfört arbete, men inte fackmannamässigt. Om en duktigt hemmapulare gör ett perfekt jobb, så är det olagligt utfört, men fackmannamässigt.
Riktigt roligt blir det när elektrikern fullt lagligt installerar en tvättmaskin fast hemma hos mig och sen åker hem och utför exakt samma arbete hemma på fritiden. Båda arbetena är fackmannamässiga (om de är korrekt utförda), men installationen hemma hos elektrikern har utförts olagligt (gäller inte om hen har en personlig behörighet).
Det var bara ett försök att på ett lite roligt sätt få dig att se detta från en annan vinkel. Jag var inte allvarlig i att ni skulle cirkelinstallera diskmaskinerA Andy78 skrev:
Poängen var att det inte finns "behöriga" rörmokare och att försäkringsbolaget knappast kan ha sagt att det är ok om "någon annan" installerar din diskmaskin men inte du. För allt de vet kan du ju faktiskt vara just rörmokare.
Nej, de måste menat fackmannamässigt och har någon på försäkringsbolaget verkligen sagt "behörig" så är det nog hen som blandat ihop det. De är trots allt människor de med.
Vem har krävt att det ska vara en behörig fackman? Är det bostadsrättsföreningen?A Andy78 skrev:
För att någon ska vara behörig så måste denna ha utsetts behörig av någon (person, förening, etc). Det kan ju vara så att föreningen själva utser vilka fackmän som är behöriga att installera VVS i deras fastigheter. Att de själva har ett system för att kontrollera att personer med tillräcklig kompetens utför arbete som potentiellt kan skada föreningens egendom.
Sen kan föreningen göra det enkelt för sig och anse att hantverkare med ansvarsförsäkring som utför arbete inom sitt skrå anses behöriga.
Min tolkning av hur det KAN vara i er förening.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Inte ens det är självklart. Jag vill minnas att statistik från badrumsrenoveringar med påföljande vattenskador visar att det inte spelar någon roll om det är en fackman eller hemmapulare som gjort det. Det är procentuellt ungefär lika ovanligt med skador.Fairlane skrev:
Det är inte orimligt att anta att där hemmapularen brister i kunnskap ibland, där brister fackmannen pga slarv (frambringat av tidsbrist och press att tjäna pengar), samt att dessa två väger ungefär lika.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 813 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 813 inlägg
Det är nog sant i många lägen också. Gäller det avancerade elarbeten så tror jag sannolikheten att ett proffs gör det bättre är hög, däremot att ansluta en kontakt i ett vägguttag klara nog de flesta lekmän ganska bra.lars_stefan_axelsson skrev:Inte ens det är självklart. Jag vill minnas att statistik från badrumsrenoveringar med påföljande vattenskador visar att det inte spelar någon roll om det är en fackman eller hemmapulare som gjort det. Det är procentuellt ungefär lika ovanligt med skador.
Det är inte orimligt att anta att där hemmapularen brister i kunnskap ibland, där brister fackmannen pga slarv (frambringat av tidsbrist och press att tjäna pengar), samt att dessa två väger ungefär lika.
brister en fackman av slarv så finns ansvarsförsäkring.lars_stefan_axelsson skrev:Inte ens det är självklart. Jag vill minnas att statistik från badrumsrenoveringar med påföljande vattenskador visar att det inte spelar någon roll om det är en fackman eller hemmapulare som gjort det. Det är procentuellt ungefär lika ovanligt med skador.
Har en amatör detta?
skoge skrev:
skoge skrev:
Vad är det du försöker säga??
Gör en 'amatör' fel så får han stå sitt kast och blir utan försäkringsskydd. Gör en 'amatör' rätt så gäller försäkringen.
Vad är det som är konstigt med det?