Jag misstänker att man spärrat den funktionen hos mig.
Två saker sticker ut, Turbiditet (grumlighet) och färgtalet. Det är lite onormalt högt med tanke på mängden humus och järn. Det kan vara så illa att det är lera i vattnet. Hur ser färgen ut när du fyller ett glas?
I annat fall skulle jag rek. En micronizer (syresättare) innan HF och en avluftare monterad ca 80% upp på HF borde finnas lediga uttag.
Sen skulle jag välja vanligt sedimentfilter (skiktad sand) med backspolningsautomatik.

M mogge_73 skrev:
Jag misstänker att man spärrat den funktionen hos mig.
Två saker sticker ut, Turbiditet (grumlighet) och färgtalet. Det är lite onormalt högt med tanke på mängden humus och järn. Det kan vara så illa att det är lera i vattnet. Hur ser färgen ut när du fyller ett glas?
I annat fall skulle jag rek. En micronizer (syresättare) innan HF och en avluftare monterad ca 80% upp på HF borde finnas lediga uttag.
Sen skulle jag välja vanligt sedimentfilter (skiktad sand) med backspolningsautomatik.
Det var bara lera när dom borrade, 54 meter foder rör ner till berget.
Fick först bara 0,5 liter/minut, sen tryckte dom med vanlig högtryckstvätt, sen blev ca 2 liter/minut.

Fyller jag ett glas, rätt klart. Smakar metall. Men låter jag det stå en dag, så blir det lite grumligt i botten.

Kanske lera finns kvar på foderröret?
Idag såg också att vattnet rinner över i borran.

Lera kan ge en något mjölkig ton, grå vitt.
Att du får partiklar på botten av glaset är när järnet övergår i oxidform vid kontakt med syre.

Det är inga jättevärden du har, men det skulle förklara mängden odlingsbara mikroorganismer, turbiditet och färg.

På labbet syresätter man vattnet och renar igenom att sandfilter innan man mäter färgen, med andra ord är risken stor att även efter rening kommer färgen finnas kvar.

Lera är oerhört svårt att få bort, oftast pratar man om reducering. Därför är det bästa för er att välja sand som filtermedia då det är det billigaste filtermaterialet. Du kommer troligen behöva byta massan och göra rent tuben med några års mellanrum.

• Gilla
Tengen1
  • Laddar…
Fluorid var också över gränsvärdet.
Behövs det inte åtgärdas, finns inga småbarn.

• Gilla
Tengen1
  • Laddar…
Både jag och nej! Har man ett allmänt vatten så betecknas det som otjänligt vid 1,5. Jag brukar säga att runt 2,0 så bör man undvika fluortillskott i form av tandkräm, munskölj och dyl. Fluorid ger en förändring i tand och skelettet som då hårdnar. Tänder under utveckling (barn) kan då krackelera och ge vita missfärgningar. Långvarigt intag kan göra att skelettet hårdnar och då ge uppkomst till benskörhet. Man får helt enkelt titta lite på hur man konsumerar vattnet, dricker man mycket vatten är det nog inte fel att åtgärda. Annars kan man ju av ren hälsoskäl ta en öl till maten.
Fluorid åtgärdar man enklast med en RO renare under diskbänken som levererar rent vatten via en separat kran.

Redigerat:
Då tackar jag för alla svar

• Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Vi fixade vår klorid med en liten enhet under diskbänken och en dubbelkran. Nu är vattnet helt ok.

• Gilla
perrer
  • Laddar…
Är det ett sådant här filter du menar, hittar inget där det står att det är ett sandfilter

Sedimentfilter S 25

Detta filter eliminerar partiklar och sediment ner till mellan 3-5 mikron i vattnet. Som jämförelse är en bakterie mellan 0,2-2 mikron. Detta är tredje generationens sedimentfilter och är betydligt mer kraftfullt än övriga sedimentfilter på marknaden. Ett klassiskt sedimentfilter eliminerar partiklar ner till ca 25 mikron. Filtret är av så kallad absorbtionstyp, vilket innebär att filtermassan samlar upp och behåller sediment. Vid backspolning spolas en del sediment till avlopp medan vissa typer av sediment absorberas i massan

Det står inte vilken massa dom använder. Kan vara macrolite den har sediment kapacitet på den nivån. Den är dock ganska dyr.
Sand ligger på ca 300-400:- säcken och det går åt fyra stycken i en 1044 filtertub.

Tack Morgan för samtalet vi hade över telefon.
Det var ingen som ville sälja en tom filtertub till mig, så jag beställde precis ett järnfilter F 100 från Aquagruppen.
Jag kommer att köra slut på den massan som är i och sen byta till filtersand.
Jag kommer att höra av mig till dig, när det blir dags att byta till sand.

Tack än en gång, du brinner verkligen för ditt jobb:D

• Gilla
bergback och 1 till
  • Laddar…
Är du nöjd med ditt filter? Är det lätt att sköta?

Är jättenöjd med detta filter. Det backspolar var tredje dag, så det sköter sig själv

Tack för svar. har funderat på callidus men osäker

Nu är det dags att byta massan i filtret.
Filtret har fungerat perfekt. Men nu ska vi flytta det till en annan byggnad och tänkte att man kunde byta massan i filtret samtidigt. Så jag tänkte fråga @mogge_73 vilken sand du rekommenderar?

Hej på sig

Du använder vanlig filtersand "Rådasand"

För en 1044 tub så brukar vi köra.

3-5mm 8 liter
1,2-3,0mm 8 liter
0,8-1,2mm 10 liter
0,4-0,8mm ca 14 liter

Du skall ha minst 35cm tomrum upp till toppen på filtret, så man får laborera lite med sista sanden.

Lycka till! 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.