2 320 läst · 28 svar
2k läst
28 svar
Dags för Dubbel garage med lägenhet
Nu har ts skrivit lägenhet och inte "övernattningsmöjligheter" vilket är det jag besvarade 🙂B Byggmil skrev:Detaljplanen förbjuder källare.
Detaljplanen säger 30 m2 för komplementbyggnad. Det förutsätter också att det inte finns andra komplementbyggnader redan såsom friggebod, växthus etc.
Finns så vitt jag vet inget som hindrar en från att hyra ut lägenheten permanent senare. Så länge syftet när man byggde inte var att det skulle vara ett permanentboende.
Tveksam till att ett garage räknas som huvudbyggnad bara för att det uppförs med övernattningsmöjligheter.
Mycket tolkningsutrymme kan vara positivt om man får rätt handläggare hos kommunen och kan argumentera för sin sak. Och vice versa förstås.
Vill du ha hjälp med projektet kan du kontakta mig.
Det blir alltså en fristående bostad oberoende av nuvarande huvudbyggnad = ytterligare huvudbyggnad
Ett attefallshus är en komplementbyggnad och inte en huvudbyggnad. Ett attefallshus kan också utgöra en fristående bostad oberoende av huvudbyggnad. Vad gäller i dessa fall?J Jarlsgård skrev:
Ett "attefallshus" är ett komplementbostadshus och är indirekt en egen huvudbyggnad som är möjlig tack vare undantaget i pbl 9 kap 4a §.B Byggmil skrev:
Det är alltså skillnad på komplementbyggnad (komplement till huvudbyggnad) och komplementbostadshus (egen bostad).
TS skulle bygga garage med lägenhet, då måste tillgänglighetskraven beaktas.M Mellanbarn skrev:
Hiss behövs inte installeras direkt enligt bbr 3:18, utan det räcker med att det är projektera och möjligt att med enkla medel göra det tillgängligt i efterhand.
Resterande del av bostaden behöver dock vara tillgänglig. Sen kan kravnivån variera lite beroende på bostadens storlek (tex om separat sovrum krävs eller ej)
Resterande del av bostaden behöver dock vara tillgänglig. Sen kan kravnivån variera lite beroende på bostadens storlek (tex om separat sovrum krävs eller ej)
Nja, ett attefallshus är per definition inte ett komplementbostadshus. Det kan också vara en komplementbyggnad, då kallas det fortfarande för attefallshus. Oavsett så är attefallsreglerna inte relevanta i det här fallet. Det går helt enkelt inte att bygga garage med lägenhet ovanpå under dessa regler mht nockhöjdsbegränsningen.J Jarlsgård skrev:
Frågan är då om det, mht gällande detaljplan går att söka och beviljas bygglov för ett garage med 30 m2 byggnadsarea med "lägenhet" ovanpå. Kan ts avslöja hur lägenheten ska nyttjas och vilka krav som ställs? Permanent uthyrning? Gästrum?
Någon nämnde brandceller ovan. Detta är också viktigt att beakta vid ansökan när garaget placeras så nära huvudbyggnaden.
Hur långt från tomtgräns hamnar garaget?
Nej inte per definition, men om man ska ha en permanent bostad så blir det ett komplementbostadshus. Dvs samma krav som vid nybyggnation av bostadshus ska appliceras.B Byggmil skrev:Nja, ett attefallshus är per definition inte ett komplementbostadshus. Det kan också vara en komplementbyggnad, då kallas det fortfarande för attefallshus. Oavsett så är attefallsreglerna inte relevanta i det här fallet. Det går helt enkelt inte att bygga garage med lägenhet ovanpå under dessa regler mht nockhöjdsbegränsningen.
Frågan är då om det, mht gällande detaljplan går att söka och beviljas bygglov för ett garage med 30 m2 byggnadsarea med "lägenhet" ovanpå. Kan ts avslöja hur lägenheten ska nyttjas och vilka krav som ställs? Permanent uthyrning? Gästrum?
Någon nämnde brandceller ovan. Detta är också viktigt att beakta vid ansökan när garaget placeras så nära huvudbyggnaden.
Hur långt från tomtgräns hamnar garaget?
Det där handlar nog mest om folkmun. För mig är en komplementbyggnad en attefallare och ett komplementbostadshus ett attefallshus 🙂
Brandskydd är en viktig faktor ja, ska även vara brandskydd mot garaget 🙂
Begreppet huvudbyggnad är ju inte definierat i PBL. Inte heller boverket har definierat begreppet. Boverket har faktiskt betonat problematiken i att begreppet används i detaljplaner. De menar att användning av begreppet huvudbyggnad leder till tolkningsproblem, och det är den här tråden ett praktexempel på. Det som blir avgörande, anser jag, är hur kommunen själva väljer att tolka begreppet. Min tolkning är att man vid framtagandet av planen önskade undvika att fler än ett bostadshus uppfördes på tomterna. Jag tror inte att önskemålet var att omöjliggöra byggnationen av garage med lägenhet ovanpå.J Jarlsgård skrev:
I det här ärendet gäller det att ha fingertoppskänsla vid kontakt med tjänstemännen på bygg- och miljökontoret.
Orkar inte gå tillbaks och lägga in tiden igen, men ganska säker att ts förtydligade att det inte rör sig om garage med lägenhet ovanpå, utan helt enkelt en ren bostad i formen av ett garage. (Så egentligen inte i någon bemärkelse alls ett garage)
TS vill bygga garage med lägenhet ovanpå. Om ts har tänkt sig förvara bilar eller inte i sitt garage är inte relevant.A ajn82 skrev:
Det finns utvecklat i tnc 95.
svensk term (rek.): huvudbyggnad
definition:
den med hänsyn till funktionen viktigaste byggnaden på en fastighet
anmärkning:
Termen huvudbyggnad används vanligast för ett bostadshus på tomt avsedd för bostadsändamål.
Garaget kommer ingå i den huvudbyggnad som lägenheten utgör, sen om det används för bostadshuset eller ej saknar egentligen relevans enligt lagen såsett.
Enda är väl möjligen att man kan hävda att det tillhör bostad ett eller två utifrån kraven gällande förvaring.
definition:
anmärkning:
Termen huvudbyggnad används vanligast för ett bostadshus på tomt avsedd för bostadsändamål.
Garaget kommer ingå i den huvudbyggnad som lägenheten utgör, sen om det används för bostadshuset eller ej saknar egentligen relevans enligt lagen såsett.
Enda är väl möjligen att man kan hävda att det tillhör bostad ett eller två utifrån kraven gällande förvaring.
1. Blir ett garage med lägenhet på övervåningen ett bostadshus?J Jarlsgård skrev:Det finns utvecklat i tnc 95.
definition:
anmärkning:
2. Om man uppför ett garage med lägenhet ovanpå, är inte det ursprungliga bostadshuset fortfarande "den med hänsyn till funktionen viktigaste byggnaden på fastigheten"?
Jag kanske helt missar din poäng här. Då får du ursäkta mig.
Jag tror att TS behöver tänka om. Han har redan idag två komplementbyggnader på tomten som tillsammans med marginal överstiger 30 m2. De två komplementbyggnaderna är tillsammans redan planstridiga. Den ena står dessutom närmare tomtgräns än 1 m och eventuellt på prickad mark. Har de byggts med bygglov och/eller anmälan så bör de kunna stå kvar. Det är dock inte möjligt att bygga ett fristående garage under dessa omständigheter. Jag får dessutom arean av bostadshuset till 200m2 utan det tillbyggda garaget. Det finns därför inte heller möjlighet att riva befintligt garage och bygga till huset. Skulle påstå att TS är väldigt låst i denna situation.
Liknande trådar
-
Dags för ny kombi
Övrigt Off Topic -
Rekommendation - bra downlights för kök & vardagsrum
Belysning -
"Snart är det dags att förnya elavtalet" (Vattenfall)
Bostadsrätt -
Någon som kan se en lösning för att få ett ljusare vardagsrum?
Planlösningar -
Dubbelt så många preppar inför kriser – men 4 av 10 fortfarande oförberedda
Artikelkommentarer