Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
S Stuff skrev:
Det är absolut tillåtet att ha olika åsikter men varför då starta tråden med en omröstning som inte ens lämnar utrymme för olika åsikter?
Jag håller helt med om att alternativen var rätt fattiga och snarast för tankarna till "rysk demokrati" eller något liknande. :p Jag håller inte med om att tråden borde stängas därför. Det är ju knappast så att denna "omröstning" har minsta betydelse och tycker någon att det verkligen behovs går det alltid att skapa en egen omröstning.
 
  • Gilla
Maijckel och 2 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Då ska ju inte heller handikappsanpassning av bostad få diskuteras... Du som bor där har ingen nytta av det
Alltså vad svamlar du om?
Det enda jag har en synpunkt på här är att du har misslyckats med att göra en vettig trådstart.
Det har ingenting att göra med ämnet eller vad jag självt tycker. (Jag kanske till och med håller med dig i sakfrågan, eller inte, men det är inte relevant i det jag försöker säga.
 
S Stuff skrev:
Alltså vad svamlar du om?
Det enda jag har en synpunkt på här är att du har misslyckats med att göra en vettig trådstart.
Det har ingenting att göra med ämnet eller vad jag självt tycker. (Jag kanske till och med håller med dig i sakfrågan, eller inte, men det är inte relevant i det jag försöker säga.
Å fan
 
Claes Sörmland
Ja valen i trådstart påminner lite om alternativen i folkomröstningen om kärnkraft. Och den skrämmer man ju barn med.
 
  • Gilla
lat och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Som jag redan har sagt flertalet gånger(!) så handlar min kritik inte alls om ämnet/allemansrätten.
Det handlar om en trådstart som inte ens innehåller en riktig frågeställning kopplad till en omröstning.

Hade man bara döpt det till en öppen tråd om allemansrätten och skippat omröstningen så hade jag nog inte stört mig allt.

Det är absolut tillåtet att ha olika åsikter men varför då starta tråden med en omröstning som inte ens lämnar utrymme för olika åsikter?
I stort håller även jag med dig på dessa punkter. Men jag måste säga att jag tycker det är lite väl radikalt att säga att tråden bör låsas med hänvisning till den uppenbara bristen på vettiga alternativ i omröstningen. På samma sätt är jag också av åsikten att det här forumet har en rätt lång väg att gå innan det ligger på Flashbacks nivå (på gott och ont), oaktat det faktum trådstartens röstningsalternativ lämnar en del övrigt att önska.
 
S Stuff skrev:
Alltså vad svamlar du om?
Det enda jag har en synpunkt på här är att du har misslyckats med att göra en vettig trådstart.
Det har ingenting att göra med ämnet eller vad jag självt tycker. (Jag kanske till och med håller med dig i sakfrågan, eller inte, men det är inte relevant i det jag försöker säga.
Så alla som i dina ögon inte gör en vettig trådstart ska inte starta en tråd?

Rätt uppfattat?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Tycker den ska vara som den är med tillägget att den inte gäller på tomtmark oavsett om man har skog nära sitt bostadshus.

På tex ren skogsmark bör full allemansrätt gälla.
 
L lat skrev:
Ok,
men om jag har gäster som vill bada i min grannes sjö, betyder det då att jag bör låna ut min gräsklippare till min grannes gäster?

Obs, jag försöker bara utröna hur olika personer ser på äganderätten.
Nja, låneavtal för lös egendom behandlas bäst mellan 4 ögon. Det finns annars överhängande risk att din gräsklippare lånas ut i flera led och till slut ”försvinner” hos någon av din grannes vänners vänner, och då kan ju varken du eller din granne klippa gräset.

Vid lån av fast egendom utsätts ju inte ägaren av egendomen alls för denna risk, så du kan med gott samvete t.o.m låta dina vänners vänner bada i din grannes sjö – förutsatt att din granne får låna din gräsklippare förstås ;)
 
skoge skoge skrev:
Så alla som i dina ögon inte gör en vettig trådstart ska inte starta en tråd?
Nejdå, inte alls. Du ville bilda en opinion för att ta bort eller göra inskränkningar i Allemansrätten. Med vissheten om att denna rätt är djupt förankrad i den svenska folksjälen så hade det inte varit helt fel att lägga lite tid och tankeverksamhet på hur du formulerar en omröstning bland medlemmarna här. Nu blev det endast ett taffligt försök och det drabbar ju dig och dina intentioner.

Ödmjukhet kan förflytta berg men ett ilsket försvarstal gör det bara värre.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för fel med att diskutera allemansrätten så länge det görs med en trevlig ton? Det måste väl vara tillåtet att ha olika åsikter?
ser det så ut?
spelar ingen roll vilken tråd man väljer.
De flesta som inte har något argument kommer inom 5 inlägg med angrepp eller påhopp..
Så om man kollar TS eller mina inlägg hur många är av denna kaliber och hur mycket får vi emot oss?
Då kanske man borde fundera, är man så klok som man vill framstå?.. knappast..
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
A
S skogaliten skrev:
Du är faktiskt inte trovärdig.

Om vad du än gör, inte leder till ett önskat resultat, och dina problem fortgår, så ser jag huvudsakligen två möjligheter:

Det som beskrivs är överdrivet, och du gör berg av en mullvadshög.

Du har fastnat i ett problematiskt tänkesätt, där du tror att det är fel på reglerna, och du tror att det bara finns en lösning, nämligen att ta bort, i det här fallet Allemansrätten.
Vad du tycker är för min del helt orelevant i detta.
Vad jag med många andra skogsägare får uppleva skulle ni aldrig tåla eller acceptera.
Men ni fattar inte hur det blir och hur pass jobbigt det är att ordna efteråt...

Jag står för min åsikt rätten skall väck och det snarast... Då blir det bra.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Vad du tycker är för min del helt orelevant i detta.
Vad jag med många andra skogsägare får uppleva skulle ni aldrig tåla eller acceptera.
Men ni fattar inte hur det blir och hur pass jobbigt det är att ordna efteråt...

Jag står för min åsikt rätten skall väck och det snarast... Då blir det bra.
Jag som älskar att motionera i skog och mark (vandra, trailrunning) är väldigt glad över att din åsikt är i klar minoritet.
Men självklart får du ha din åsikt.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
Visst kan allemansrätten vara kvar fast med andra förutsättningar...
Bland annat ska ju kommunen ta bort skräp och skrot... idag får ju markägaren vite om det inte sker
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
A
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag som älskar att motionera i skog och mark (vandra, trailrunning) är väldigt glad över att din åsikt är i klar minoritet.
Men självklart får du ha din åsikt.
Du får göra det du vill i skog och natur.
Bara det sköts.
Men så länge det finns förutsättningar för att folk utnyttjar en rätt eller struntar i sina skyldigheter så är min åsikt att Allemansrätten måste begränsas rejält.
Jag tycker att tillstånd behövs för att få nyttja grillplats eller brygga.. samt strand om det är uppenbart att någon ställt iordning där..
 
  • Gilla
Bror9 och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Du får göra det du vill i skog och natur.
Bara det sköts.
Men så länge det finns förutsättningar för att folk utnyttjar en rätt eller struntar i sina skyldigheter så är min åsikt att Allemansrätten måste begränsas rejält.
Jag tycker att tillstånd behövs för att få nyttja grillplats eller brygga.. samt strand om det är uppenbart att någon ställt iordning där..
Det verkar ju inte som om du tycker att jag får göra vad jag vill, bara det sköts....

Maskintok skrev:
Jag står för min åsikt rätten skall väck och det snarast... Då blir det bra
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.