Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
A
H hempularen skrev:
Men avhysning, med eller utan fogde. Har inget med allemansrätten att göra. Du vill ge markägare rätten att ta lagen i egna händer. Varför skall vi begränsa det till intrång på privat mark? Jag vill kanske spöa killen som ser ut som killen som gjorde inbrott hos grannen förra veckan.

Vill någon ha ett sådant samhälle?
håll dig till det som rör detta.
Det är en avspeglning för att äganderätten väger tyngre än allemansrätten.
Och om du inte inser problemen med dåliga och långsamma myndigheter så är det lika illa som de som inte har koll på rätten och dess skyldigheter.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Men avhysning, med eller utan fogde. Har inget med allemansrätten att göra. Du vill ge markägare rätten att ta lagen i egna händer. Varför skall vi begränsa det till intrång på privat mark? Jag vill kanske spöa killen som ser ut som killen som gjorde inbrott hos grannen förra veckan.

Vill någon ha ett sådant samhälle?
Nej jag vill ge svenska myndigheter dvs polisen rätten att sköta en avhysning på plats efter 24 timmars vistelse..
Så jo det rör allemansrätten.
Då denna har man utnyttjat för att sedan välja att stanna längre..

Är det ett vanligt förekommande stads problem att inte inse vad som sker i Sverige?
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Så alla som i dina ögon inte gör en vettig trådstart ska inte starta en tråd?

Rätt uppfattat?
I princip ja.
Sen kan man faktiskt läsa och ta till sig av de kontruktiva råd man får isället för att bara bete sig som barn i en sandlåda. Då kan man ju faktiskt göra nåt åt det och lära sig starta vettiga trådar.

Egentligen är det inte så mycket tråden jag stör mig på (förutom att den saknar frågeställning). Mest handlade om att du lade in en helt värdelös omröstning som du kunde/borde ha skippat helt eller skrivit om till någon vettigt. I en omröstning ska ju alla kunna bidra och lämna ett svar men nu fanns det ju inte ens tillräckligt med alternativ. 99,9% av medlemmarna kommer ju inte kunna svara på röstningen för att "deras" svar inte finns med. Därför är den värdelös (även för dig).
 
S Stuff skrev:
I princip ja.
Sen kan man faktiskt läsa och ta till sig av de kontruktiva råd man får isället för att bara bete sig som barn i en sandlåda. Då kan man ju faktiskt göra nåt åt det och lära sig starta vettiga trådar.

Egentligen är det inte så mycket tråden jag stör mig på (förutom att den saknar frågeställning). Mest handlade om att du lade in en helt värdelös omröstning som du kunde/borde ha skippat helt eller skrivit om till någon vettigt. I en omröstning ska ju alla kunna bidra och lämna ett svar men nu fanns det ju inte ens tillräckligt med alternativ. 99,9% av medlemmarna kommer ju inte kunna svara på röstningen för att "deras" svar inte finns med. Därför är den värdelös (även för dig).
Anmäl tråden då...
Om den blir bortplockad på grund av dålig trådstart så säger det mycket om forumet.

Om rubriken är "dags att SKRIVA OM allemansrätten" så är det rätt logiskt att inte ha med "nej, den ska inte ändras"
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Så om man kollar TS eller mina inlägg hur många är av denna kaliber
Helt klart håller vissa av era inlägg en helt egen klass! Håller med! ;)
 
A
Alfredo Alfredo skrev:
Helt klart håller vissa av era inlägg en helt egen klass! Håller med! ;)
Ja jo... och i den aspekten jag avsåg med inlägget då?

Jag satt igår och kollade över trådar..
såg en massa påhopp om intelligens, hål i huvudet, idiot mm... föga förvånande men dock ändå helt totalt irrelevant för dessa diskussioner..

trots att jag må ha vissa jag ignorerar så. om de vill eller behöver ha hjälp med maskiner så ställer jag upp... medans i diskussion så kan jag anse de som motpart.. Men kallar dem inte för nedsättande ord för det...
 
  • Ledsen
Bror9
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Anmäl tråden då...
Om den blir bortplockad på grund av dålig trådstart så säger det mycket om forumet.

Om rubriken är "dags att SKRIVA OM allemansrätten" så är det rätt logiskt att inte ha med "nej, den ska inte ändras"
Ja men om vi backar bandet till min ursprungliga fråga.
Vad hade du för syfte med själva omröstningen och vad tänkte du att resultatet skulle kunna användas till?

För att inte glömma det långa inlägget jag gjorde som förklarade hus omröstning och statistik fungerar. Resultatet blir ju värdelöst om det inte finns något som alla kan svara på. Hade det t.ex bara funnits ett "Vet ej"-alternativ så hade ju resultatets användbarhet stigit med flera 1000%.
 
A
S Stuff skrev:
Ja men om vi backar bandet till min ursprungliga fråga.
Vad hade du för syfte med själva omröstningen och vad tänkte du att resultatet skulle kunna användas till?

För att inte glömma det långa inlägget jag gjorde som förklarade hus omröstning och statistik fungerar. Resultatet blir ju värdelöst om det inte finns något som alla kan svara på. Hade det t.ex bara funnits ett "Vet ej"-alternativ så hade ju resultatets användbarhet stigit med flera 1000%.
Det är det du har inläggen till att göra.
dvs att argumentera för och emot frågan..
:cool:
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
ägare av mark måste ha vetorätt att säga ifrån och det måste till rättigheter att kunna avhysa oönskade individer från mark utan att blanda in kronofogden..
Du har massor av rättigheter att säga ifrån och avhysa oönskade från din mark.
Du får inte avhysa dem för att de endast tar väg över marken utan att göra skada, inte heller om de plockar bär eller svamp eller kvistar på mark att elda med. Om de är utom synhåll från bostadshuset får de troligen tälta en natt också, med allemansrätten i ryggen.
Men du får avvisa dem om de skadar din egendom, om de övernattar flera nätter, om de skräpar ner osv.
 
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Anmäl tråden då...
Om den blir bortplockad på grund av dålig trådstart så säger det mycket om forumet.

Om rubriken är "dags att SKRIVA OM allemansrätten" så är det rätt logiskt att inte ha med "nej, den ska inte ändras"
Jag tror att Stuff hade tankarna på att du kanske kunde lära dig något, jag tror inte att trådens borttagande låg på dagordningen.
Men genom livet så inser man till sist att det finns så många barn som inte går att lära något, det är en tvåårs-trotsålder som aldrig upphörde helt enkelt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det är det du har inläggen till att göra.
dvs att argumentera för och emot frågan..
:cool:
Det blir ju extremt jobbigt för TS att sammanställa alla svar som bara återfinns i diskussionerna. Hade varit betydligt lättare för honom att få med det direkt i röstningsresultaten ;)
Som det är nu så kommer ju röstningsresultatet alltid visa 100% FÖR, oavsett vad folk svarar och vad de egentligen tycker.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har massor av rättigheter att säga ifrån och avhysa oönskade från din mark.
Du får inte avhysa dem för att de endast tar väg över marken utan att göra skada, inte heller om de plockar bär eller svamp eller kvistar på mark att elda med. Om de är utom synhåll från bostadshuset får de troligen tälta en natt också, med allemansrätten i ryggen.
Men du får avvisa dem om de skadar din egendom, om de övernattar flera nätter, om de skräpar ner osv.
Nja men de behöver inte flytta mer än några meter och börja om..
samt att jag kan inte som enskild tvinga dessa att städa upp efter sig..

polisen bryr sig oftast inte. och ringer man så blir man hänvisad till fogden...
Detta sker ganska direkt när man nämner tältläger... Och anmäler man nedskräpning så har man ändå ansvaret att det blir gjort..

Skulle någon annan använda rätten och se skräpet ligga och anmäla så är det markägarens ansvar... fast det är staten som dragit på markägaren detta genom att lagstadga en rätt... ill riktigt illa..
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Det blir ju extremt jobbigt för TS att sammanställa alla svar som bara återfinns i diskussionerna. Hade varit betydligt lättare för honom att få med det direkt i röstningsresultaten ;)
Som det är nu så kommer ju röstningsresultatet alltid visa 100% FÖR, oavsett vad folk svarar och vad de egentligen tycker.
Nu var det inte den frågan du skulle fokusera på utan just, allemansrätten och dess hinder eller icke hinder för ägare och utövare av rätten...

Vilken väg TS valt för att hålla en sammanställning är upp till denne och hör inte frågan till.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tror att Stuff hade tankarna på att du kanske kunde lära dig något, jag tror inte att trådens borttagande låg på dagordningen.
Men genom livet så inser man till sist att det finns så många barn som inte går att lära något, det är en tvåårs-trotsålder som aldrig upphörde helt enkelt.
Eller så kan man godta folks egen vilja och frihet..
Att komma med dessa påståenden är mer åt det nedsättande hållet och klär varken dig eller annan.
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
polisen bryr sig oftast inte. och ringer man så blir man hänvisad till fogden...
Detta sker ganska direkt när man nämner tältläger... Och anmäler man nedskräpning så har man ändå ansvaret att det blir gjort..
Löser sig detta genom att ta bort allemansrätten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.