Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som jag läste stuff så var den enda åsikten att själva omröstningen var kass, den kunde lika gärna skippats om den inte gick att göra bättre.
Så det var den åsikten som inte var tilltalande?
Nej det har inte med saken alls för min del att göra.
det var och är en sak mellan TS och Stuff.
Jag anser den inte ha med själva ämnet att göra alls.. Men förstår att man har synpunkter på alternativen i början...
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Samhället har förändrats en hel del, men allemansrätten har inte följt med.
Men jag tror det är främst det kommersiella utnyttjandet av annans mark som är den viktigaste saken att reglera.

Och förutom detta så behöver samhället bli bättre på att ta tag i de som stör, förstör, begår brott, fraktar stöldgods ur landet och alla sådana där saker.
Detta rör ju inte allemansrätten, men bättre ordning här skulle göra att många som inte tycker om allemansrätten skulle se det hela i bättre ljus då.
Jo visst belyser detta även allemansrätten..
Om samhället har svårt att tygla andra skeenden så har man ytterst svårt att lägga band eller bete sig i det fria... Och alla som vill provocera i samhället vill nog gärna även testa gränsen emot hemfridszonen...
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Min åsikt får du aldrig veta ;) Jag ville ta med den i omröstningen men lämpligt alternativ fanns inte.

Folk får gärna ha olika åsikter och starta trådar om det, det välkomnar jag. Men jag tycker att man ska hålla det i ett format som man kan hantera.

Hur skulle du själv tycka tycka om jag startade en omröstningstråd om att utöka allemansrätten och då bara ge några alternativ på hur allemansrätten skulle utökas (och potentiellt göra det sämre för markägarna). Sen skulle jag kunna ta det väldigt enhälliga resultatet, skriva en liten artikel om det och hänvisa till att 100% av Byggahus användare (inklusive du själv) tycker att allemansrätten ska utökas.
helt okej och upp till dig så länge det är tillåtet att protestera i text, vänligt men än dock protest.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Jag avsåg dessutom inte dig.
Du skrev ett ord som jag aldrig kommer acceptera någon gång.
Men jag kan förbi se detta, då jag förstår att du mest troligt fått nog... av någon anledning.
Men fan att du inte kan släppa detta. Jag tänkte ignorera det, ty jag ville inte få en massa inlägg lång svans om den saken.
Jag ber dig helt enkelt läsa igen vad jag skrev.
Jag skrev att "du gjorde dig dummare än vad du är".
Så observera, jag skriver att du inte är dum, utan att du bara spelar dum.

Kan vi lägga detta bakom oss nu?
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men fan att du inte kan släppa detta. Jag tänkte ignorera det, ty jag ville inte få en massa inlägg lång svans om den saken.
Jag ber dig helt enkelt läsa igen vad jag skrev.
Jag skrev att "du gjorde dig dummare än vad du är".
Så observera, jag skriver att du inte är dum, utan att du bara spelar dum.

Kan vi lägga detta bakom oss nu?
Njä det var den delen om att jag skulle vara efterbliven.. jag skrev ord eller hur?
Inte en mening.. ;)
jag har inga problem med att förbi se detta men det är ett av de mest avskyvärda ord man kan använda i nedsättande syfte enligt mig.. Men inget av detta rör tråden.

Dock det är ingen svans utan enbart jag.
hade det varit svans så hade fler följt efter.

Men det är fredag och snart helg så ja vi släpper detta, ingen idé att elda upp toapappret... ;)
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nej jag vill ge svenska myndigheter dvs polisen rätten att sköta en avhysning på plats efter 24 timmars vistelse..
Så jo det rör allemansrätten.
Då denna har man utnyttjat för att sedan välja att stanna längre..

Är det ett vanligt förekommande stads problem att inte inse vad som sker i Sverige?
Jo jag håller absolut med om att långsamma myndigheter är ett problem. Men man kan inte ta det som intäkt för att hoppa över myndighetsbeslutet.

Men anledningen till att vi har ordningen med kronofogden, som ev får ta hjälp av polis. Är att det kan vara lite mer komplicerat. Antag att jag ringer till polisen och kräver att de genast skall avhysa tältlägret i ”min skog”. Bara det att det är inte min skog. Det är grannen som mot betalning låter en bärplockarfirma sätta upp en camping på sin mark.
Det är knappast rimligt att polisen skall avgöra vem som har rätt i en gränstvist.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Samhället har förändrats en hel del, men allemansrätten har inte följt med.
Men jag tror det är främst det kommersiella utnyttjandet av annans mark som är den viktigaste saken att reglera.

Och förutom detta så behöver samhället bli bättre på att ta tag i de som stör, förstör, begår brott, fraktar stöldgods ur landet och alla sådana där saker.
Detta rör ju inte allemansrätten, men bättre ordning här skulle göra att många som inte tycker om allemansrätten skulle se det hela i bättre ljus då.



Förövrigt kommer allemansrätten faktiskt ifrån vikingatiden, i viss mån.
När jorden började ägas så började genast problemet med vad som gäller för jordägare vs icke jordägare. Så redan då började tankarna på att ej jordägare hade vissa rättigheter att ur naturen ta bär, svamp, kvistar för eldning osv.
Så japp, en myyycket gammal sedvanerätt. Sen i mitten på 1900-talet så var mycket av de ursprungliga syftena ur tiden, och istället började man ha tankar om att stadsmänniskan skulle ha rätt att vistas i naturen för sitt välbefinnande (och Sveriges välbefinnande förstås också). Och då började det lite mer formaliseras och samtidigt förändras förstås.
Nja man var tvungen att fastställa denna rätt emot EU.. när få länder har en sådan frihetsrätt för alla att nyttja...
 
Men för fan...
Det ni indirekt säger är ju att den som av någon anledning inte kan göra en trådstart som inte faller er i smaken...den har inget på forumet att göra
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
H hempularen skrev:
Jo jag håller absolut med om att långsamma myndigheter är ett problem. Men man kan inte ta det som intäckt för att hoppa över myndighetsbeslutet.

Men anledningen till att vi har ordningen med kronofogden, som ev får ta hjälp av polis. Är att det kan vara lite mer komplicerat. Antag att jag ringer till polisen och kräver att de genast skall avhysa tältlägret i ”min skog”. Bara det att det är inte min skog. Det är grannen som mot betalning låter en bärplockarfirma sätta upp en camping på sin mark.
Det är knappast rimligt att polisen skall avgöra vem som har rätt i en gränstvist.
äntligen lite mer diskussion om detta (y)

njä fastställan om fastigheten kan göras ytterst lätt.. bland annat genom att polis får använda sveaskogs GPS karta med alla fastigheter och dess ägare...
Då ger det sig självt..
samt att det går att begränsa detta till varje region så patrull ej behöver göra mer än att slå på fastighetens beteckning...

hoppa över instans vet jag ej om man gör.. :thinking:
underlättar gör det iallafall för fogden.. ;)
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
Men för fan...
Det ni indirekt säger är ju att den som av någon anledning inte kan göra en trådstart som inte faller er i smaken...den har inget på forumet att göra
Den faller inte i smaken då den inte innehåller allt;)
du får lägga i mer saker i grytan.. Eller tillkalla fler kockar.. :crysmile: ;)
 
skoge skoge skrev:
den har inget på forumet att göra
Vem har sagt det. En omröstning som bara innehåller svarsalternativ i en riktning är väl en ganska konstig omröstning. Jag kan ju starta en omröstning med enbart ett svarsalternativ. Tycker du den vore meningsfull?

Eller om jag startar en omröstning med rubriken "Dags att förändra hastighetsgränserna" och alternativen "Höja alla med 10 km/h", "Höja alla med 30 km/h" samt "Höja alla med 50 km/h". Skulle det verka seriöst tycker du?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vem har sagt det. En omröstning som bara innehåller svarsalternativ i en riktning är väl en ganska konstig omröstning. Jag kan ju starta en omröstning med enbart ett svarsalternativ. Tycker du den vore meningsfull?

Eller om jag startar en omröstning med rubriken "Dags att förändra hastighetsgränserna" och alternativen "Höja alla med 10 km/h", "Höja alla med 30 km/h" samt "Höja alla med 50 km/h". Skulle det verka seriöst tycker du?
Det är då du skall använda dig av argumentation..
Och om dessa inte finns så får man antingen låta bli eller försöka så gott man kan att argumentera...

ser en hel del i liknelse med en annan tråd..
Den om att inte vara vaccinerad.. finns inte alla alternativ där heller.. Men man kan iallafall argumentera eller vad man nu gör där.. förutom att kalla varandra för nedsättande ord.. :thinking:
 
skoge skoge skrev:
Men för fan...
Det ni indirekt säger är ju att den som av någon anledning inte kan göra en trådstart som inte faller er i smaken...den har inget på forumet att göra
Indirekt ja. Men för att falla mig i smaken handlar det inte om valet av ämnet eller om vad TS själv har för åsikter. I det här fallet handlar det bara om förmåga att skriva en vettig fråga och göra en vettig omröstning som faktiskt uppfyller något syfte.

För att tala klarspråk: Du har inte förmåga att göra en vettig omröstning, så det är nog bättre att du låter bli och bara starta en vanlig diskussionstråd.
Viljan/förmågan att ta till sig av kritiken och tipsen är uppenbarligen noll så kanske lika bra att hålla sig borta från sånt man inte behärskar.
 
A
S Stuff skrev:
Indirekt ja. Men för att falla mig i smaken handlar det inte om valet av ämnet eller om vad TS själv har för åsikter. I det här fallet handlar det bara om förmåga att skriva en vettig fråga och göra en vettig omröstning som faktiskt uppfyller något syfte.

För att tala klarspråk: Du har inte förmåga att göra en vettig omröstning, så det är nog bättre att du låter bli och bara starta en vanlig diskussionstråd.
Viljan/förmågan att ta till sig av kritiken och tipsen är uppenbarligen noll så kanske lika bra att hålla sig borta från sånt man inte behärskar.
kallar du detta klarspråk?:thinking:

Ska du sluta läsa och medverka i tråden eller anser du att det är för låg nivå på TS?
Det senare är ett väldigt lågvattenmärke...
Vill du föra debatt så ändra den tonen.. För hur det än är så är väl bättre ton läge själv ett trevligare klimat i övrigt eller hur?
 
Maskintok skrev:
Det är då du skall använda dig av argumentation..
Och om dessa inte finns så får man antingen låta bli eller försöka så gott man kan att argumentera...

ser en hel del i liknelse med en annan tråd..
Den om att inte vara vaccinerad.. finns inte alla alternativ där heller.. Men man kan iallafall argumentera eller vad man nu gör där.. förutom att kalla varandra för nedsättande ord.. :thinking:
Skillnaden mot den tråden är ju att den faktiskt innehåller en inledande text som beskriver frågeställningen och ger förutsättningarna för omröstningen samt innehåller en rätt bra bredd på alternativen.
Men en väl formulerad fråga så ger det ju också tydliga avgränsningar för det eventuelle fortsätta användandet.
Har man en omröstning utan bra och tydlig fråga så kan ju resultatet alltid beskyllas för att vara taget utan för sitt sammanhang, just för att det inte finns något sammanhang.
Det räcker inte med att skriva "Dags att skriva om allemansrätten" som frågeställning
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.