Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
A
S Stuff skrev:
Men jag tycker ändå att omröstningar haltar lite om det inte finns ett alternativ för alla. Det räcker med ha en skaplig bredd på svaren och avsluta med alternativet "Annat". Klickar man i Annat så har man all möjlighet att utveckla sig i efterföljande diskussionen men om inte det alternativet finns så kommer ju alla avvikande alternativ bara att försvinna i bruset för dem som bara gör en snabb koll av resultatet/statistiken.

Finns det då en stapel under svaret Annat så finns det i alla fall en bra indikation på att det finns en spridning av åsikter som är bredare än de andra svarsalternativ som listas.
Börjar stapeln Annat växa och bli större än de övriga alternativ som finns, ja då var folks åsikter väldigt annorlunda än de alternativ som omröstningsskaparen fantiserade ihop när den först gissade vad de flesta skulle svara
apropå avsluta så tycker jag att denna diskussion bör ingå där..
antingen så skriver man om det tråden avser.. Eller så får man skapa annan tråd om denna tråds bortfall av seriös argumentation.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Det du räknar upp är ju brott som polis och myndigheter bryr sig om...

Om de skulle bry sig litegrann och hjälpa dem som har reella problem med "allemansrättsutövare" skulle allt vara lite lättare.

Det är ju lite sjukt att en lag som påverkar alla och nämns i grundlagen inte följs upp av myndigheterna med mer än en axelryckning.

/ATW
Maskintok skrev:
Nä finns inget i detta att jämföra med.

Dessa brott tar polisen på allvar.
Inget som sker i direkt anslutning till att någon använt dig av Allemansrätten för att sedan begå ett lagbrott ger en utryckning eller ens tid från polisens sida vid anmälan..
De lägger ner skiten direkt..

Hade däremot rätten inte funnits så hade straffskalan ökat vart efter vederbörande hade gått in på annans mark och begått brott så då hamnar det i annat läge..

Men allt under 6 månaders fängelse anse att polisen struntar i..
Ledsen att jag svarar sent. Jag försöker läsa hela trådarna där jag är med i diskussionen, men den här orkar jag inte riktigt med. Tror dock inte att just den här diskussionen gått vidare.

Ja, det är förstås extremer jag jämför med, men det går nog att hitta ner närliggande exempel, som att förbjuda anonymitet på nätet för att hindra förtal eller att förbjuda sockrade drycker för att motverka fetma. Eller att i allmänhet ägna sig åt kollektiv bestraffning när man inte vet vem som är skyldig.

Jämförelserna handlar inte om att det är likadana situationer, utan att det är fel att ge sig på en proxy istället för grundproblemet. Att ge sig på allemansrätten för att man ogillar avarter kopplade till den är i mina ögon fel på samma sätt som nämnda exempel är fel.

Hade jag förordat allemansrättens införande om den inte funnits? Nej, förmodligen inte. Men nu finns den och utöver att vara väldigt populär är den också en del av hur vi inrättat vårt samhälle. Man kan tänka sig att de offentliga åtagandena för att tillgängliggöra naturen för alla och envar utan allemansrätten skulle bli rätt stora. Vill vi det, eller kan vi som markägare kompromissa och acceptera vissa intrång (vi lär ju inte få välja, men kan förlika oss med det eller ej)? Jag säger vi trots att mitt skogsägande är på hobbynivå och relativt ostört av allmänheten, kanske vore ni ett bättre ordval.
 
  • Gilla
Serafim Dahl och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ledsen att jag svarar sent. Jag försöker läsa hela trådarna där jag är med i diskussionen, men den här orkar jag inte riktigt med. Tror dock inte att just den här diskussionen gått vidare.

Ja, det är förstås extremer jag jämför med, men det går nog att hitta ner närliggande exempel, som att förbjuda anonymitet på nätet för att hindra förtal eller att förbjuda sockrade drycker för att motverka fetma. Eller att i allmänhet ägna sig åt kollektiv bestraffning när man inte vet vem som är skyldig.

Jämförelserna handlar inte om att det är likadana situationer, utan att det är fel att ge sig på en proxy istället för grundproblemet. Att ge sig på allemansrätten för att man ogillar avarter kopplade till den är i mina ögon fel på samma sätt som nämnda exempel är fel.

Hade jag förordat allemansrättens införande om den inte funnits? Nej, förmodligen inte. Men nu finns den och utöver att vara väldigt populär är den också en del av hur vi inrättat vårt samhälle. Man kan tänka sig att de offentliga åtagandena för att tillgängliggöra naturen för alla och envar utan allemansrätten skulle bli rätt stora. Vill vi det, eller kan vi som markägare kompromissa och acceptera vissa intrång (vi lär ju inte få välja, men kan förlika oss med det eller ej)? Jag säger vi trots att mitt skogsägande är på hobbynivå och relativt ostört av allmänheten, kanske vore ni ett bättre ordval.
visst kan säkert skog och markägare vilja ha en del eller hela rätten kvar. men man får inte glömma bort att detta påverkar ägarna negativt i vissa lägen.
Varför skall vi hålla landet öppet för utländska personer att vistas fritt och säkert förstår ca 65% vad som gäller.. Sedan verkar det som om denna rätt med sina krav på dels skyldigheter men också en viss typ av förståelse för ägarna av fastighet brister stort, bara genom att läsa på forumet så kan man se att många har problem eller känner obehag med att ha folk springande i närheten...
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Av ren nyfikenhet, när talade nazisterna om naturrätt? Rätta mig om jag har fel, men nazisterna ansåg väl snarare att rätten kommer från makten?
Deras begrepp om "blot und boden (blodet & jorden) handlar ju mycket om deras (den tyska/ariska rasens) naturliga rätt till både mark & makt.

Alla markägare har rätt att hägna in sin mark, så där behövs nog inga lagändringar.
Om min granne (med d 2-3.000ha) sedan vill/har råd att göra det är väl en annan sak, och de måste likförbannat hålla vägar öppna så boende som ska till sin mark kan komma fram.

Men, om frågeställningen från början varit "Behöver äganderätten kanske justeras/anpassas" så hade det nog blivit flera "poäng" på det alternativet.

F Falckman skrev:
okränkbara naturliga rättigheter
Det kan aldrig finnas sådana, eftersom min rätt till mitt & de minas liv är precis lika okränkbar som din ägorätt till tex den enda vattenkällan som finns på dagsresors avstånd.
 
Maskintok skrev:
Varför skall vi hålla landet öppet för utländska personer att vistas fritt och säkert förstår ca 65% vad som gäller.
Är det ett problem att dessa personer är utländska, eller ligger problemet i att de är inhyrda av nån som tjänar pengar på din mark?

Det är en av få justeringar av allemansrätten som jag kan tycka är rimlig, om nån driver kommersiell verksamhet på annans mark så ska det ha inhämtats tillstånd för detta & kanske finnas lämplig form av uppgörelse.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
L lat skrev:
Är det ett problem att dessa personer är utländska, eller ligger problemet i att de är inhyrda av nån som tjänar pengar på din mark?

Det är en av få justeringar av allemansrätten som jag kan tycka är rimlig, om nån driver kommersiell verksamhet på annans mark så ska det ha inhämtats tillstånd för detta & kanske finnas lämplig form av uppgörelse.
varken eller.
utan att om jag ska avvisa folk från min mark så ställer detta även ett extra krav på mig att kunna kommunicera med dessa individer så de verkligen förstår varför och att de gjort fel.
Jag till skillnad från er diskuterar inte någon idelogi eller just etnisk identitet utan vilka krav och förutsättningar som styr..
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Saknar röstningsalternativet
  • Avskaffa privat äganderätt och inför allmän allmänrätt samt personlig bruksrätt.
Jag tror den skulle få flest röster.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
...men man får inte glömma bort att detta påverkar ägarna negativt i vissa lägen.
Snälla. Är detta en värld vars huvudsyfte är att skydda människor och särskilt markägare till 100% från negativ påverkan? Vi lever på samma jord. Då kommer våra vägar tvångsmässigt att korsas för eller senare. Hur hemskt eller orättvist vissa än kan uppleva det.
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Njä det var den delen om att jag skulle vara efterbliven.. jag skrev ord eller hur?
Inte en mening.. ;)
Nu har jag sökt genom forumet, och jag har tydligen aldrig någonsin skrivit ordet "efterbliven", så det måste vara någon annan du blandar ihop mig med.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stuff skrev:
Hoppade bara in med all välmening att tipsa/lära hur man gör en vettig omröstning. Men det var det ingen som var mottaglig för
Oja, det kan det säkert varit någon som var.
Men dock inte alla, som synes ...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maskintok skrev:
om jag ska avvisa folk från min mark så ställer detta även ett extra krav på mig att kunna kommunicera med dessa individer
Jag har samma problem med skåningar/malmöiter, går f.n inte att förstå om de pratar eller bara avger läten.
 
hsd
Saknas två alternativ
Utöka så folket kan tälta på åkern
Begränsa så markägaren får skjuta inkräktare
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Är en avhysning i Sverige rättligen förknippad med att någon med våld misshandlar dig till du lyder?
agerar polisväsendet så vid avhysning?
eller vad får dig att anse att markägaren skulle med detta väldigt extrema agerande ha någon vinning på detta?
Iom att polisen har det civila våldsmonopolet ... så kan du kanske räkna ut detta själv.
 
hsd hsd skrev:
Saknas två alternativ
Utöka så folket kan tälta på åkern
Begränsa så markägaren får skjuta inkräktare
Prova att tälta på min åker...flytgödseltunnan har varit effektiv vid tidigare försök
 
  • Gilla
Bror9 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Egentligen tycker jag att det är bra som det är ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.