Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
A
Vad får man inte göra enligt allemansrätten?
Stör inte de som bor i området och undvik privat mark. Hindra heller inte markägare i deras verksamhet.
Tänk på att inte skada känslig mark, grödor eller planteringar.

Cykla och rid inte över ömtåliga och mjuka marker, som i markerade motionsspår, skidspår eller vandringsleder.

Passerar du inhägnad betesmark, se till att du inte stör djuren som finns där eller skadar stängsel. Stäng alltid eventuella grindar efter dig.

Plocka alltid upp skräp efter dig. Plastpåsar, glas, kapsyler och burkar kan skada både djur och människor.

Det är inte tillåtet att elda om det råder eldningsförbud. Dubbelkolla hellre en extra gång för att se vilka regler som gäller. Elda inte på eller i närheten av berghällar.

Dra inte av kvistar, grenar och bark från växande träd. De kan skadas.

Förtöj inte din båt och gå inte i land vid privat tomt.

Motorbåtar behöver tänka mer på hänsynen än tystare båtar. Tänk på att det kan finnas särskilda regler, exempelvis fartbegränsning och tillträdesförbud.

Lämna djurens ungar och deras bon i fred. Du får aldrig ta fågelägg om du skulle hitta, detta räknas som jakt.

Vad är allemansrätten? Allt du måste veta | Allt om Resor
https://www.expressen.se/allt-om-re...maste-veta-om-allemansratten-fragor-och-svar/
 
  • Gilla
Bror9 och 3 till
  • Laddar…
A
känns som att just privat mark skall i största möjliga mån uteslutas av folk gällande allemansrätten.

Jag har varit i väg och fikat med svärfar som fyller år..
passade på att läsa på och leta lite juridik fakta... Det är inte alls så att man kan klampa in över privat mark som man vill.. gäller även skogsmark men det blir svårare..
Det som gör det lättare att följa om det är privat mark eller ej är om rågångar är uppmärkta.. Vilket det sällan är..
bolagen är duktiga på detta och det är bara att leta sig fram till kommunens eller sveaskogs marker..
 
Maskintok skrev:
undvik privat mark
Det här var ju fint insmuget i övrigt sakligt korrekt text. Det är ju just privat mark allemansrätten ger tillträde till.
 
  • Haha
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det här var ju fint insmuget i övrigt sakligt korrekt text. Det är ju just privat mark allemansrätten ger tillträde till.
Den delen har inte jag skrivit dock.
står i länken. ;):thinking:
Finns jurister som inte håller med..
 
Maskintok skrev:
Den delen har inte jag skrivit dock.
står i länken. ;):thinking:
Finns jurister som inte håller med..
Det finns jurister till allt. Att allemansrätten inte skulle vara till för att ge allmänheten tillträde till privat mark får man dock vara särdeles inkompetent för att komma fram till som jurist.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan endast redogöra för hur jag tänkte när jag skrev det där.
Håller inte med dig i den tolkningen & tydligen inte Marlene heller då jag anmälde inlägget som personangrepp
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns jurister till allt. Att allemansrätten inte skulle vara till för att ge allmänheten tillträde till privat mark får man dock vara särdeles inkompetent för att komma fram till som jurist.
Jag anser inget av det eller att denne har rätt.
utan gör en översyn om saken bara.
 
Maskintok skrev:
Finns jurister som inte håller med..
Det tvivlar jag på. 81% av Sveriges skogsmark är privatägd. Vilken jurist tror att paragraf 15 i regeringsformens andra kapitel inte gäller den marken?
 
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
A
Egendomsskydd och allemansrätt
15 § Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.

Den som genom expropriation eller något annat sådant förfogande tvingas avstå sin egendom ska vara tillförsäkrad full ersättning för förlusten. Ersättning ska också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller att skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen ska bestämmas enligt grunder som anges i lag.

Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i fråga om rätt till ersättning.

Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408).
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Vad får man inte göra enligt allemansrätten?
Stör inte de som bor i området och undvik privat mark. Hindra heller inte markägare i deras verksamhet.
Tänk på att inte skada känslig mark, grödor eller planteringar.

Cykla och rid inte över ömtåliga och mjuka marker, som i markerade motionsspår, skidspår eller vandringsleder.

Passerar du inhägnad betesmark, se till att du inte stör djuren som finns där eller skadar stängsel. Stäng alltid eventuella grindar efter dig.

Plocka alltid upp skräp efter dig. Plastpåsar, glas, kapsyler och burkar kan skada både djur och människor.

Det är inte tillåtet att elda om det råder eldningsförbud. Dubbelkolla hellre en extra gång för att se vilka regler som gäller. Elda inte på eller i närheten av berghällar.

Dra inte av kvistar, grenar och bark från växande träd. De kan skadas.

Förtöj inte din båt och gå inte i land vid privat tomt.

Motorbåtar behöver tänka mer på hänsynen än tystare båtar. Tänk på att det kan finnas särskilda regler, exempelvis fartbegränsning och tillträdesförbud.

Lämna djurens ungar och deras bon i fred. Du får aldrig ta fågelägg om du skulle hitta, detta räknas som jakt.

Vad är allemansrätten? Allt du måste veta | Allt om Resor
[länk]
Tja, i stort sett håller jag med om allt detta (undantaget är redan påpekat).
Och för min del är allemansrätten just detta.
Så det enda jag saknar är:
1. Stopp för kommersiell användning av andras mark, detta borde regleras.
2. Stoppande och lagförande av de som bryter mot lagar och regler när de till synes nyttjar allemansrätten.

Så i min synvinkel är det inte en lagstiftningsfråga, utan en polisär (och kronofogde) fråga, att lyckas lagföra brotten som begås.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
skoge skoge skrev:
Håller inte med dig i den tolkningen & tydligen inte Marlene heller då jag anmälde inlägget som personangrepp
Jag kan fortfarande inte ge mer än min syn på saken, vad jag tänkte.
Vad du anmäler och vad Marlene bifaller är helt utom min kontroll, jag är inte upprörd på något sätt heller.
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kan fortfarande inte ge mer än min syn på saken, vad jag tänkte.
Vad du anmäler och vad Marlene bifaller är helt utom min kontroll, jag är inte upprörd på något sätt heller.
säger som Robert Gustafsson..
Ja ä int bitter.. ;):rofl:
 
Maskintok skrev:
Egendomsskydd och allemansrätt
15 § Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen.

Den som genom expropriation eller något annat sådant förfogande tvingas avstå sin egendom ska vara tillförsäkrad full ersättning för förlusten. Ersättning ska också vara tillförsäkrad den för vilken det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras eller att skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på denna del av fastigheten. Ersättningen ska bestämmas enligt grunder som anges i lag.

Vid inskränkningar i användningen av mark eller byggnad som sker av hälsoskydds-, miljöskydds- eller säkerhetsskäl gäller dock vad som följer av lag i fråga om rätt till ersättning.

Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (2010:1408).

Ja, vart står det att paragrafen inte gäller privat mark? Läser man den så kan man snarare få uppfattningen att den bara gäller privat mark och egendom...
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Allemansrätt vs äganderätt
[länk]
Är det 13-årinagar som är ute på pokem-go jakt som skrämmer dig?
 
  • Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.