Allemansrättens framtid

  • Antal röster
    174
A
S skogaliten skrev:
Det strider mot Allemansrätten att ta näver från levande träd, precis som man inte får plocka kottar eller ta grenar från levande träd.
Så det är återigen utbildning och information som behövs.

Att be "normala och vettiga" människor att ta en annan väg, t.ex. den stig man röjt fram bakom lagården, för att slippa få dem att gå väldigt nära uteplatsen så att säga, brukar inte vara något problem.

Sätt upp en snygg och vänligt formulerad vägvisare, och röj en gångstig med önskad sträckning, så löser det sig, eller gå och knacka på.

Enstaka rötägg, t.ex. sommarstugegrannen med fyrhjulingen som skiter i att man säger till att de inte får köra i skog och mark, är det lilla fåtalet, som man behöver kunna nå resultat med polisanmälan för.
har en camping ovanför mig..
De brukar skicka folk ner för att gå till kommunal badstrand, de upplyser om att stig finns men åkern går ju lika bra...

Så nja det finns många sidor i detta...
 
F Falckman skrev:
Givetvis har du rätt om vi diskuterar gällande rätt, men jag förstod det som att skribenten
lat var ute efter de filosofiska resonemangen bakom äganderätten som sådan?
Jag skulle säga att minerallagen kanske t.o.m bekräftar ditt filosofiska resonemang om att någon form av "arbete" behöver läggas till för att "besittningsrätt" skall uppstå ;)
 
  • Gilla
Falckman
  • Laddar…
A
L lat skrev:
Jag har de facto en granne som äger de närmaste 2-3.000ha, dvs våra "tomter" ligger gräns i gräns. Deras bostadshus ligger 5-6km från mig.
Hur ställer du dig till att jag nyttjar allemansrätten för att gena över den grannens mark till en liten skogssjö som denne granne delar med en annan granne, och sedan utnyttjar allemansrätten genom att bada i deras gemensamma sjö.

Ja menar, jag har ju varken köpt nåt av denna mark eller sjö.
kunde inte bry mig mindre om det så länge du inte stör eller förstör.
samt lämnar ett rejält avstånd till närmaste hus... säg 100 m iallafall och 20.m från staket.
 
Maskintok skrev:
Nej nej nej.
Jag skriver där om de som går på en stig som går jämsides med åker..
Jag har stig mitt i en åker.. Där får jag gå och rensa varje gång jag ska slå..
stigen finns där för att folk ska kunna passera järnvägen, men om inte allemansrätten fanns så vore det olaga intrång.
Då skulle man kunna anmäla direkt..
Nu måste jag se asen som kastar burken och helst ha filmat medans det sker....

samma sak med folk inne på gårdar..
De har chansen att glo och planera sina stölder...fanns inte rätten så kunde man avhysa folket direkt och de skulle då märka att man hade koll...

dessutom så skulle inte polis behöva tveka vid utryckning... intrång är intrång... Med denna rätt så kan det vara feltolkat från anmälare och då prioriteras det inte..
Är någon så långt inne på gårdsplan så att det går att planera stölder, så har de nog kommit för långt, även enligt Allemansrätten. Du får väl gå och köra bort dem.

Jag har massor med stigar längs åker och betesmarker och längs skogsvägarna som frekvent besöks av "det rörliga friluftslivet", många hundra årligen, eftersom det finns intressanta naturmiljöer och ett rikt djurliv här. Det är ytterst sällan jag hittar något skräp alls. Kanske något godispapper ibland, idag hittade jag ett borttappat packet pappersnäsdukar (oöppnat) när jag körde hästen med kälke på en lång skogsslinga.
Hittar jag flaskor eller burkar, så är de oftast väldigt gamla, t.ex. gamla rostiga ölburkar i plåt.

Du kanske har problem med ett speciellt klientel? Något ungdomsgäng, som skulle behöva en lämplig åthutning?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Maskintok skrev:
kunde inte bry mig mindre om det så länge du inte stör eller förstör.
samt lämnar ett rejält avstånd till närmaste hus... säg 100 m iallafall och 20.m från staket.
Men jag nyttjar ju nåt som någon annan köpt & skattar för.
 
A
L lat skrev:
Men jag nyttjar ju nåt som någon annan köpt & skattar för.
Nja det är inte där skon klämmer..
Du väljer just nu att inte förstå.
 
A
S skogaliten skrev:
Är någon så långt inne på gårdsplan så att det går att planera stölder, så har de nog kommit för långt, även enligt Allemansrätten. Du får väl gå och köra bort dem.

Jag har massor med stigar längs åker och betesmarker och längs skogsvägarna som frekvent besöks av "det rörliga friluftslivet", många hundra årligen, eftersom det finns intressanta naturmiljöer och ett rikt djurliv här. Det är ytterst sällan jag hittar något skräp alls. Kanske något godispapper ibland, idag hittade jag ett borttappat packet pappersnäsdukar (oöppnat) när jag körde hästen med kälke på en lång skogsslinga.
Hittar jag flaskor eller burkar, så är de oftast väldigt gamla, t.ex. gamla rostiga ölburkar i plåt.

Du kanske har problem med ett speciellt klientel? Något ungdomsgäng, som skulle behöva en lämplig åthutning?
Ja stadsfolk på semester..
pratade med en som slängde burk ut i åkern när jag vände hö... Han kunde inte förstå vad jag gnällde om.. det var ju pant jag fick behålla...
 
L lat skrev:
Jag har de facto en granne som äger de närmaste 2-3.000ha, dvs våra "tomter" ligger gräns i gräns. Deras bostadshus ligger 5-6km från mig.
Hur ställer du dig till att jag nyttjar allemansrätten för att gena över den grannens mark till en liten skogssjö som denne granne delar med en annan granne, och sedan utnyttjar allemansrätten genom att bada i deras gemensamma sjö.

Ja menar, jag har ju varken köpt nåt av denna mark eller sjö.
Din granne har säkert samma inställning till att du nyttjar hans egendom som du har till att han kanske nyttjar din egendom.

Om han t.ex. vill låna din gräsklippare (om du har någon) så lånar du hellre ut den en dag då du inte klipper din gräsmatta. Du lånar säkert hellre ut den - igen - om du får tillbaks den i ett skick som är minst lika bra som den var innan han lånade den.

Dvs, om man lånar någons egendom utan att orsaka skada eller olägenhet, så går det ofta ganska bra - t.o.m i längden
 
M Maijckel skrev:
Jag skulle säga att minerallagen kanske t.o.m bekräftar ditt filosofiska resonemang om att någon form av "arbete" behöver läggas till för att "besittningsrätt" skall uppstå ;)
Jag har mina åsikter om minerallagen, men för all del, jag köper ditt resonemang :)
 
  • Gilla
Maijckel
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja stadsfolk på semester..
pratade med en som slängde burk ut i åkern när jag vände hö... Han kunde inte förstå vad jag gnällde om.. det var ju pant jag fick behålla...
Vad säger ägaren till campingen när du tar upp problemen?

För nog är det här rätt nära att en näringsidkare, har nytta av annans mark, samtidigt som som det sker viss åverkan.

Har du fått "Campingen" att informera de boende?
 
A
S skogaliten skrev:
Vad säger ägaren till campingen när du tar upp problemen?

För nog är det här rätt nära att en näringsidkare, har nytta av annans mark, samtidigt som som det sker viss åverkan.

Har du fått "Campingen" att informera de boende?
han bara skrattar och tycker det är skitsamma.
När folk haft picknick i åkern så har han eller hans fru sagt att det går så bra så, det är en svensk rättighet att få uppleva..

Finns inte en enda uppmaning om att detta gäller när det gäller allemansrätten..
 
Maskintok skrev:
han bara skrattar och tycker det är skitsamma.
När folk haft picknick i åkern så har han eller hans fru sagt att det går så bra så, det är en svensk rättighet att få uppleva..

Finns inte en enda uppmaning om att detta gäller när det gäller allemansrätten..
Då är det ju inte fel på Allemansrätten, utan att campingägaren felaktigt påstår att det är ok enligt denna.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Då är det ju inte fel på Allemansrätten, utan att campingägaren felaktigt påstår att det är ok enligt denna.
Det vet jag mycket väl.
Men om rätten inte fanns så löste det mycket för min del iallafall och för andra.
Det går inte att komma ifrån.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Det vet jag mycket väl.
Men om rätten inte fanns så löste det mycket för min del iallafall och för andra.
Det går inte att komma ifrån.
Och hade raserat avsevärt större värden för väldigt många fler. Men det är väl grejen med egenintresse, att det är okej.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Maskintok skrev:
han bara skrattar och tycker det är skitsamma.
När folk haft picknick i åkern så har han eller hans fru sagt att det går så bra så, det är en svensk rättighet att få uppleva..

Finns inte en enda uppmaning om att detta gäller när det gäller allemansrätten..
Du skulle kunna låta din granne få ta del av NJA 1996 s. 495 samtidigt som du sakligt och välgrundat (helst i skrift kanske) framför på vilket sätt campinggästerna orsakar dig olägenhet, så tror jag dina bekymmer minskar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.