Dannnnnnne Dannnnnnne skrev:
Men en kap och ger underlättar ju ändå arbetet och är enklare att jobba med än en cirkelsåg
På vilket sätt underlättar en kapger arbetet med de moment vi pratar om, typ däck och friggebod?. Tvärt om skulle jag säga. Någon typ av cirkelsåg behövs också även m kapger för att klara klyvning, därav mitt förslag att istället bara köpa en riktigt bra cirkelsåg, tex den som @FredrikR länkar ovan, som löser alla utmaningarna.

Dannnnnnne
nanowire nanowire skrev:
På vilket sätt underlättar en kapger arbetet med de moment vi pratar om, typ däck och friggebod?. Tvärt om skulle jag säga. Någon typ av cirkelsåg behövs också även m kapger för att klara klyvning, därav mitt förslag att istället bara köpa en riktigt bra cirkelsåg, tex den som @FredrikR länkar ovan, som löser alla utmaningarna.
nanowire nanowire skrev:
Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet menDe få gånger jag har arbetat med kapåger tycker jag att det har varit oerhört smidigt.

Festool känns lite väl saftigt i pris tycker jag. Hur är det med blå bosch och deras skena, ät det något att ha? T ex denna sagverktyg/cirkelsagar/bosch-gks-55-gce-cirkelsag-med-styrskena-1350-w-hf17018-1?channable=00a9e8736b7500484631373031382d31c3&VAT=1&gclid=CjwKCAjwos-HBhB3EiwAe4xM934RsSlVHJyEbJ3akZVpw4rYHEX3isMcUMee6Ktf-BtcDkUOWGXnIBoCQDsQAvD_BwE

[länk]

Fick inte med hela länken så den kommer här.

Hur är det med milwaukees grejer, är det något att ha? Har laddare och Batterier där redan
Sågen du länkar till gör det den är tänkt för, dock ingen kap&ger-ersättare enligt mig.
Milwaukee får ofta bra kritik. (y)

• Gilla
nanowire
  • Laddar…
Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet menDe få gånger jag har arbetat med kapåger tycker jag att det har varit oerhört smidigt.

Festool känns lite väl saftigt i pris tycker jag. Hur är det med blå bosch och deras skena, ät det något att ha? T ex denna sagverktyg/cirkelsagar/bosch-gks-55-gce-cirkelsag-med-styrskena-1350-w-hf17018-1?channable=00a9e8736b7500484631373031382d31c3&VAT=1&gclid=CjwKCAjwos-HBhB3EiwAe4xM934RsSlVHJyEbJ3akZVpw4rYHEX3isMcUMee6Ktf-BtcDkUOWGXnIBoCQDsQAvD_BwE
Om du vill ha en kapger ska du köpa det såklart, kör på det sätt att arbeta som du känner dig bekväm med.
Bosch skensystem är väldigt bra (licensierat från Mafell). Hur deras cirkelsågar är har jag dock inga erfarenheter av så där kan jag inte hjälpa dig.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…

Jag har en GKS 18v-68 GC med skena, och är mycket nöjd. Skulle dock inte säga att den ersätter kapgersåg. Eller den kan såklart gör allt som kapger gör, men inte lika smidigt. Festoolen som länkats i tråden har en skena som låser fast i sågen, vilket gör den väldigt smidig för att ersätta kapgersåg. Bosch skena är helt lös, sågen löper bara i ett spår på sågen. Den är mer tänkt att användas till att kapa skivor eller klyva reglar. Det finns en kort skena med vinkelanhåll, men den är precis som de längre skenorna lös. Festools lösning är överlägsen till det den är tänkt att användas till. Även mafell har en sån såg, vet inte hur det är med övriga billigare märken.

Jag har använt cirkelsågen med skena för att kapa limträbalkar som inte kapgersågen kan ta. Fick kapa från båda sidor. Resultatet blev utmärkt, men det är ju inte särskilt snabbt då skenan måste flyttas och spännas fast med tvingar, samt använda vinkelhake för vinkeln.

Sågen du länkar till är inte batteridriven, om du nu var ute efter en sån. Vet inte heller om djupet på 45 grader duger för 45mm med skenan. 47mm utan skena, osäker på hur mycket skenan bygger. Inte för att man behöver det jätteofta, men det är nåt att tänka på.

Kap och ger såg för sig är inte mycket att ha men en kap och ger med ett ordentligt sågbord och längdstopp är fantastiskt när det ska mängd kapas, tex panel.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
B Barriospurer58 skrev:
Även mafell har en sån såg, vet inte hur det är med övriga billigare märken.
Mafell har en uppsättning sådana sågar med klingstorlek 120, 168, 185 eller 237 mm.

Metabo har precis släppt några modeller, dock inte heller lågpris vad jag sett. Och så Festools varianter men i övrigt är det dåligt med konkurrens.

Dannnnnnne
B Barriospurer58 skrev:
Sågen du länkar till är inte batteridriven, om du nu var ute efter en sån. Vet inte heller om djupet på 45 grader duger för 45mm med skenan. 47mm utan skena, osäker på hur mycket skenan bygger. Inte för att man behöver det jätteofta, men det är nåt att tänka på.
Tack! Läste inte ordentligt där

Dannnnnnne
H Huzzbutt skrev:
Kap och ger såg för sig är inte mycket att ha men en kap och ger med ett ordentligt sågbord och längdstopp är fantastiskt när det ska mängd kapas, tex panel.
Jag har tänk köpa kapåger + bord

H Huzzbutt skrev:
För mig är det inte värt det med kapger heller för sådana jobb, jag brukar istället tvinga fast en eller två träbitar som stopp om det är fråga om många mindre bitar från ur samma bräda alternativt gängkapa 8-10 (4-5 i dubbelt lager) längre brädor åt gången. Fördelen med gängkapning är att först renkapa någon cm på ena änden med ett snitt (ev. 15 grader ”droppnäsa” för panel) och sedan mäta en gång och längdkapa alla tio med snitt nummer två.
En fördel med kapger är att de, vissa iaf, kan gera vertikalt i två riktningar och det är rätt bra ibland men oftast inte kritiskt.
Två stolpar som exempel för principen: Träbrädor fastklämda på ett arbetsbord redo för kapning med en cirkelsåg och skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller cirkelsåg för att kapa en träbräda utomhus med skenstyrning för rakt snitt.
Skapa konto
Träbitar som används som stopp för att såga längre brädor med handverktyg i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

• Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
Dannnnnnne
nanowire nanowire skrev:
För mig är det inte värt det med kapger heller för sådana jobb, jag brukar istället tvinga fast en eller två träbitar som stopp om det är fråga om många mindre bitar från ur samma bräda alternativt gängkapa 8-10 (4-5 i dubbelt lager) längre brädor åt gången. Fördelen med gängkapning är att först renkapa någon cm på ena änden med ett snitt (ev. 15 grader ”droppnäsa” för panel) och sedan mäta en gång och längdkapa alla tio med snitt nummer två.
En fördel med kapger är att de, vissa iaf, kan gera vertikalt i två riktningar och det är rätt bra ibland men oftast inte kritiskt.
Två stolpar som exempel för principen:[bild][bild][bild]
Oj, där ser man att kunskap är viktigare än verktygen, satan vad snyggt!

Oj, där ser man att kunskap är viktigare än verktygen, satan vad snyggt!
Tack, det var snällt sagt. Men det är ju inte direkt raketforskning det här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.