3 481 läst · 28 svar
3k läst
28 svar
Dags att handla lite verktyg
På vilket sätt underlättar en kapger arbetet med de moment vi pratar om, typ däck och friggebod?. Tvärt om skulle jag säga. Någon typ av cirkelsåg behövs också även m kapger för att klara klyvning, därav mitt förslag att istället bara köpa en riktigt bra cirkelsåg, tex den som @FredrikR länkar ovan, som löser alla utmaningarna.Dannnnnnne skrev:
nanowire skrev:På vilket sätt underlättar en kapger arbetet med de moment vi pratar om, typ däck och friggebod?. Tvärt om skulle jag säga. Någon typ av cirkelsåg behövs också även m kapger för att klara klyvning, därav mitt förslag att istället bara köpa en riktigt bra cirkelsåg, tex den som @FredrikR länkar ovan, som löser alla utmaningarna.
Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet menDe få gånger jag har arbetat med kapåger tycker jag att det har varit oerhört smidigt.nanowire skrev:På vilket sätt underlättar en kapger arbetet med de moment vi pratar om, typ däck och friggebod?. Tvärt om skulle jag säga. Någon typ av cirkelsåg behövs också även m kapger för att klara klyvning, därav mitt förslag att istället bara köpa en riktigt bra cirkelsåg, tex den som @FredrikR länkar ovan, som löser alla utmaningarna.
Festool känns lite väl saftigt i pris tycker jag. Hur är det med blå bosch och deras skena, ät det något att ha? T ex denna sagverktyg/cirkelsagar/bosch-gks-55-gce-cirkelsag-med-styrskena-1350-w-hf17018-1?channable=00a9e8736b7500484631373031382d31c3&VAT=1&gclid=CjwKCAjwos-HBhB3EiwAe4xM934RsSlVHJyEbJ3akZVpw4rYHEX3isMcUMee6Ktf-BtcDkUOWGXnIBoCQDsQAvD_BwE
https://www.proffsmagasinet.se/mask...huFoNNvFLv4MgGwWkPbts8gz31A1Z0nBoCYEsQAvD_BwE
Fick inte med hela länken så den kommer här.
Hur är det med milwaukees grejer, är det något att ha? Har laddare och Batterier där redan
Fick inte med hela länken så den kommer här.
Hur är det med milwaukees grejer, är det något att ha? Har laddare och Batterier där redan
Om du vill ha en kapger ska du köpa det såklart, kör på det sätt att arbeta som du känner dig bekväm med.Dannnnnnne skrev:Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet menDe få gånger jag har arbetat med kapåger tycker jag att det har varit oerhört smidigt.
Festool känns lite väl saftigt i pris tycker jag. Hur är det med blå bosch och deras skena, ät det något att ha? T ex denna sagverktyg/cirkelsagar/bosch-gks-55-gce-cirkelsag-med-styrskena-1350-w-hf17018-1?channable=00a9e8736b7500484631373031382d31c3&VAT=1&gclid=CjwKCAjwos-HBhB3EiwAe4xM934RsSlVHJyEbJ3akZVpw4rYHEX3isMcUMee6Ktf-BtcDkUOWGXnIBoCQDsQAvD_BwE
Bosch skensystem är väldigt bra (licensierat från Mafell). Hur deras cirkelsågar är har jag dock inga erfarenheter av så där kan jag inte hjälpa dig.
Jag har en GKS 18v-68 GC med skena, och är mycket nöjd. Skulle dock inte säga att den ersätter kapgersåg. Eller den kan såklart gör allt som kapger gör, men inte lika smidigt. Festoolen som länkats i tråden har en skena som låser fast i sågen, vilket gör den väldigt smidig för att ersätta kapgersåg. Bosch skena är helt lös, sågen löper bara i ett spår på sågen. Den är mer tänkt att användas till att kapa skivor eller klyva reglar. Det finns en kort skena med vinkelanhåll, men den är precis som de längre skenorna lös. Festools lösning är överlägsen till det den är tänkt att användas till. Även mafell har en sån såg, vet inte hur det är med övriga billigare märken.Dannnnnnne skrev:Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet menDe få gånger jag har arbetat med kapåger tycker jag att det har varit oerhört smidigt.
Jag har använt cirkelsågen med skena för att kapa limträbalkar som inte kapgersågen kan ta. Fick kapa från båda sidor. Resultatet blev utmärkt, men det är ju inte särskilt snabbt då skenan måste flyttas och spännas fast med tvingar, samt använda vinkelhake för vinkeln.
Sågen du länkar till är inte batteridriven, om du nu var ute efter en sån. Vet inte heller om djupet på 45 grader duger för 45mm med skenan. 47mm utan skena, osäker på hur mycket skenan bygger. Inte för att man behöver det jätteofta, men det är nåt att tänka på.Dannnnnnne skrev:Jag kan inte påstå att jag har någon större erfarenhet menDe få gånger jag har arbetat med kapåger tycker jag att det har varit oerhört smidigt.
Mafell har en uppsättning sådana sågar med klingstorlek 120, 168, 185 eller 237 mm.B Barriospurer58 skrev:
Metabo har precis släppt några modeller, dock inte heller lågpris vad jag sett. Och så Festools varianter men i övrigt är det dåligt med konkurrens.
Tack! Läste inte ordentligt därB Barriospurer58 skrev:
För mig är det inte värt det med kapger heller för sådana jobb, jag brukar istället tvinga fast en eller två träbitar som stopp om det är fråga om många mindre bitar från ur samma bräda alternativt gängkapa 8-10 (4-5 i dubbelt lager) längre brädor åt gången. Fördelen med gängkapning är att först renkapa någon cm på ena änden med ett snitt (ev. 15 grader ”droppnäsa” för panel) och sedan mäta en gång och längdkapa alla tio med snitt nummer två.H Huzzbutt skrev:
En fördel med kapger är att de, vissa iaf, kan gera vertikalt i två riktningar och det är rätt bra ibland men oftast inte kritiskt.
Två stolpar som exempel för principen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Oj, där ser man att kunskap är viktigare än verktygen, satan vad snyggt!nanowire skrev:För mig är det inte värt det med kapger heller för sådana jobb, jag brukar istället tvinga fast en eller två träbitar som stopp om det är fråga om många mindre bitar från ur samma bräda alternativt gängkapa 8-10 (4-5 i dubbelt lager) längre brädor åt gången. Fördelen med gängkapning är att först renkapa någon cm på ena änden med ett snitt (ev. 15 grader ”droppnäsa” för panel) och sedan mäta en gång och längdkapa alla tio med snitt nummer två.
En fördel med kapger är att de, vissa iaf, kan gera vertikalt i två riktningar och det är rätt bra ibland men oftast inte kritiskt.
Två stolpar som exempel för principen:[bild][bild][bild]
Liknande trådar
-
Dags att se över grunden av Ytongbalk på gjuten betongsula
Byggnadsvård -
Vattbräda, dripplist, fönsterbräda i obehandlat trä. Monteringshjälp.
Byggnadsvård -
Sista bindningstiden går snart ut. Dags att förhandla.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Nysådd gräsmatta, liten yta, dags för första klippet?
Gräsmatta -
Dags att handla golvvärme och tappvattensystem
Vatten & Avlopp