Tja!
Jag behöver en kap och ger såg och en cirkelsåg för uppkommande projekt.
Skulle hemskt gärna vilja ha lite rekommendationer på Kap å Gersågar med bord som funkar bra till hemma projekt,
Och gärna inte något som kostar skjortan
Jag är också på jakt efter en cirkelsåg, jag har en hilti SCM-22a,men jag antar att den inte mår super av att gå i trä?
Vilket märke borde jag annars rikta in mig på? Tänker köpa ett märke och sedan i framtiden köra samma fabrikat på allt.
Skulle hemskt gärna vilja ha lite rekommendationer på Kap å Gersågar med bord som funkar bra till hemma projekt,
Jag är också på jakt efter en cirkelsåg, jag har en hilti SCM-22a,men jag antar att den inte mår super av att gå i trä?
Vilket märke borde jag annars rikta in mig på? Tänker köpa ett märke och sedan i framtiden köra samma fabrikat på allt.
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Finns massor av trådar om detta. Vi är generellt verktygakåta här så förslagen brukar börja lågt och sen stiga i prisDannnnnnne skrev:Tja!
Menar du batteridrivna verktyg? Annars finns det ingen anledning att hålla sig till ett märke.
Frustrator skrev:
Jo jag har kikat lite i dessa trådar men kände att det kan vara bättre att kunna ställa egna frågor.
Ja jag menar batteridrivna verktyg, jag tänkte köpa en cirkelsåg nu och komplettera med fane och sticksåg senare
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Generellt lättare att fortsätta i en redan skapad tråd med frågor.Dannnnnnne skrev:
Hur noga är du med dina hemmaprojekt? Vi är ett gäng som är nöjda med metabo kgs216. Den var iaf för några år sen prisvärd. Men en del andra tycker den är för rapplig.
Batterimärke är alltid vanskligt. Beror mycket på vad för prylar man tycker är viktigast att de är bra, och vilka man kan stå ut med att de är lite sämre..
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Tja! Hur mycket är skjortan värd? det bästa är ju att åka och klämma och känna på ett par kapoger sågar för att bilda dig en egen uppfattning. Jag själv har en bosch som jag är supernöjd med. Tycker deras bord är det absolut bästa och stabilast av dom jag har testa (det har blivit ett gäng genom jobbet kan jag säga). Sen visst kanske inte den bosch sågen jag har är den absolut bästa på marknaden men finns ju ingen anledning att köpa en festool hem direkt. Om du inte är miljonär vill säga. Sen är den förmodligen dyrare än metabo som frustrator skrev men det beror helt på hur mycket du vill lägga och hur många finesser du vill ha och hur känslig du är. Metabo är säkert en fin såg till ett väldigt rimligt pris. Angående cirkelsåg så rekommenderar jag dig ändå att köpa en sladdriven. Visst är det fint med batteri men batterier håller inte så många år och är jävligt dyra i inköp. Är ju tråkigt att köpa en fin cirkelsåg och en massa andra verktyg för att par år senare behöva köpa nya batterier. Tycker det räcker gott och väl att bara ha skruvdragare på batteri och resten kan man ha på sladd.
Jag skulle vilja säga att jag är väldigt noga med mina projekt, nästa på listan är trädäck på dryga 90kvm och sennare en friggebod. Jag kikade lite grann på Metabo tidigare. Har även kollat lite på bosch men det verkar som att det är många som är missnöjda med dem? Iaf de batteridrivna cirkelsågarna.Frustrator skrev:Generellt lättare att fortsätta i en redan skapad tråd med frågor.
Hur noga är du med dina hemmaprojekt? Vi är ett gäng som är nöjda med metabo kgs216. Den var iaf för några år sen prisvärd. Men en del andra tycker den är för rapplig.
Batterimärke är alltid vanskligt. Beror mycket på vad för prylar man tycker är viktigast att de är bra, och vilka man kan stå ut med att de är lite sämre..
Jag har tillgång till hilti och milwaukee Batterier och laddare via jobbet men det känns som att maskinerna är lite saftiga i pris
Ja det var ju bra fråga att ställaS Snickarkirre skrev:Tja! Hur mycket är skjortan värd? det bästa är ju att åka och klämma och känna på ett par kapoger sågar för att bilda dig en egen uppfattning. Jag själv har en bosch som jag är supernöjd med. Tycker deras bord är det absolut bästa och stabilast av dom jag har testa (det har blivit ett gäng genom jobbet kan jag säga). Sen visst kanske inte den bosch sågen jag har är den absolut bästa på marknaden men finns ju ingen anledning att köpa en festool hem direkt. Om du inte är miljonär vill säga. Sen är den förmodligen dyrare än metabo som frustrator skrev men det beror helt på hur mycket du vill lägga och hur många finesser du vill ha och hur känslig du är. Metabo är säkert en fin såg till ett väldigt rimligt pris. Angående cirkelsåg så rekommenderar jag dig ändå att köpa en sladdriven. Visst är det fint med batteri men batterier håller inte så många år och är jävligt dyra i inköp. Är ju tråkigt att köpa en fin cirkelsåg och en massa andra verktyg för att par år senare behöva köpa nya batterier. Tycker det räcker gott och väl att bara ha skruvdragare på batteri och resten kan man ha på sladd.
Det slutar alltid med att jag åker å kikar på maskiner och ser dom i vettig prisklass och går sen och känner på de lite finare grejerna och sen är det väldigt svårt att köpa något som känns billigare.
Jag köper argumentet med sladd över batteri i livslängd men är det inte bökigt att alltid behöva dra ut kablar och trassla med dom?
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Jupp det är knöligt!
Jag kör nästan allt handhållet på batteri utom sänksågen då jag alltid kör den med dammsugaren så får det gå ändå.
Älsta maskinen är en makita 14.4v från 2008 knackare som har blivit undanlagd pgr uppgraderingar men batterierna fungerar ännu.
Jag hatar att bråka med dåliga vindar och trassliga sladdar men till kap/ger och klyvsågen så får det gå (än så länge)
Jag kör nästan allt handhållet på batteri utom sänksågen då jag alltid kör den med dammsugaren så får det gå ändå.
Älsta maskinen är en makita 14.4v från 2008 knackare som har blivit undanlagd pgr uppgraderingar men batterierna fungerar ännu.
Jag hatar att bråka med dåliga vindar och trassliga sladdar men till kap/ger och klyvsågen så får det gå (än så länge)
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Du får ofta mer maskin för pengarna om du köper med sladd. Om det är bökigt eller inte ligger i betraktarens ögon. Är minst lika bökigt när man ska göra något och så visar det sig att batterierna är nästan tomma så man kör lite medan ett annat laddar och så håller man på att varva runt.Dannnnnnne skrev:
Batterimaskiner excellerar när du ska typ vara upp på taket eller i skogen. Vinsten med sladdlöst iverkstan är marginell.
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
På jobbet har vi nästan uteslutande alla maskiner på batteri och det är smidigt men där är det ju helt andra förutsättningar. Du kanske ska montera fotbräda på ett helt kvarter då blir de ju ett jävla bök att springa runt med sladd på en ställning. Plus att där är det ju ett väldans slitage på maskinerna det är ju inte riktigt lika hårt användande som hemma. Maskinerna är i regel slut innan batterierna. När man håller på hemma så far man ju vanligtvis inte omkring och snickrar på hela gården och husets alla våningar på samma gång. Så att dra ut en kabel/binda där man ska arbeta är inte jätte jobb direkt. Sen när det kommer till framförallt cirkelsåg så är det ju ett helt annat ork med en sladdriven än en på batteri. Hatar på jobbet när man ska klya ett par reglar och inte har tillgång till en klyvsåg och batteriet är slut efter 3 reglar. En sladdriven cirkelsåg håller livet ut om man inte råkar tappa den ifrån taket eller nått. Men det är bara min åsikt, alla är vi olika.
Ångående kapoger så är det väl kanske säkrast då att inte åka å klämma och känna då slutar det med att du har en festool h ståendes hemma då kan jag iaf tipsa som bosch, jätte fin maskin med många finesser och väldigt precis kapning. kommer inte ihåg exakt vilken modell jag har men typ den hör:
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-b...Kc2jUi0eF3doQp5bwtZ6TGCWgNFPjig4aAqAiEALw_wcB
Ångående kapoger så är det väl kanske säkrast då att inte åka å klämma och känna då slutar det med att du har en festool h ståendes hemma då kan jag iaf tipsa som bosch, jätte fin maskin med många finesser och väldigt precis kapning. kommer inte ihåg exakt vilken modell jag har men typ den hör:
https://www.bauhaus.se/kap-gersag-b...Kc2jUi0eF3doQp5bwtZ6TGCWgNFPjig4aAqAiEALw_wcB
Vad är folk missnöjda med gällande Boschcirklarna?Dannnnnnne skrev:Jag skulle vilja säga att jag är väldigt noga med mina projekt, nästa på listan är trädäck på dryga 90kvm och sennare en friggebod. Jag kikade lite grann på Metabo tidigare. Har även kollat lite på bosch men det verkar som att det är många som är missnöjda med dem? Iaf de batteridrivna cirkelsågarna.
Jag har tillgång till hilti och milwaukee Batterier och laddare via jobbet men det känns som att maskinerna är lite saftiga i pris
Oftast är det "bråk" om vilken sida klingan ska sitta på. Har själv 2st som gör det dom är tänkta till.
Är du på jakt efter såg som går att använda med skena?
Det bökigaste är nog att att baxa omkring kapger med stativ och sedan kånka upp alla reglar och plank på densamme. I sammanhanget är nog det extra böket med elkabel marginellt.Dannnnnnne skrev:
För de jobb du nämner, frigga och däck, råder jag dig att skippa kapger och lägga de pengarna på riktigt bra cirkelsåg med skensystem, gärna batteridriven.
Jag har knappt använt min kapger på senaste tio åren då jag upplever att det finns mycket effektivare sätt. Tex byggde jag nyss det här lilla däcket med battericirkelsåg på kapskena; gera stolpar och bärlinor, kapa för fris mm, allt går smidigare utan kapger
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sladd drivet är givet för kap och gersåg, det var ett förslag längre upp i tråden att även köra cirkelsåg med sladd.nanowire skrev:Det bökigaste är nog att att baxa omkring kapger med stativ och sedan kånka upp alla reglar och plank på densamme. I sammanhanget är nog det extra böket med elkabel marginellt.
För de jobb du nämner, frigga och däck, råder jag dig att skippa kapger och lägga de pengarna på riktigt bra cirkelsåg med skensystem, gärna batteridriven.
Jag har knappt använt min kapger på senaste tio åren då jag upplever att det finns mycket effektivare sätt. Tex byggde jag nyss det här lilla däcket med battericirkelsåg på kapskena; gera stolpar och bärlinor, kapa för fris mm, allt går smidigare utan kapger
[bild]
Du har nog en poäng där att investera i en bättre cirkel med skensystem istället. Men en kap och ger underlättar ju ändå arbetet och är enklare att jobba med än en cirkelsåg
Verktygstokig
· Halland
· 7 573 inlägg
Nja, rita ett streck, bär sågen till plankan, kapa.Dannnnnnne skrev:
Jmf med rita ett sträck, bär plankan till såg+bord, kapa. Jag tycker oftast det är lättare att flytta sågen. (Fast jag kör oftare med fogsvans än cirkel lr kap, men jag är ett undantag här på forumet)