Så 15mm? Gäller det vid 9-10mm platta? Mindre mått är bättre för min del så jag klagar inte!

Mitt konstruktion skulle därmed bli 15+13+15 = 43mm

Ni råkar inte ha koll på hur man gör en snygg övergång från en tjockare platta mot en tunnare? Jag funderar på mosaik i duschen (på golvet dvs) men då är ju plattan tunnare och jag vill inte ha någon kant. Fyller man upp med något under eller hur gör man?
 
Renoveringsprojekt med nyinstallerade OSB-skivor på vägg, isolering bakom och synliga installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med isolering och nya gipsskivor uppsatta, rörinstallation synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äntligen satt lite skivor! Man får en helt annan uppfattning av rummet när man kommit så långt, det här kommer bli kanon!!



Jag passade också på att sätta plåt i hörnen i duschutrymmet, det kändes bra!



Det blev en runda till kakelbutiken i Fredags också. Vi va ensamma i en hel butik och fick en säljare helt för oss själva! Vi kom bl a fram till att

* Grå/beige kakel stl 60x60cm
* Ljusare kanel i fiskbensmönster i nisch & tvättställsvägg
* Ev mosaik i duschutrymmet av samma kakel som väggarna (jag tror storformatskakel blir svårt med lutningen)
* Handdukstork modell Nordhem Koberg x2 (förberett för x3)
* Kakel är DYRT!!!
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
Bra jobbat Kunde de visualisera kaklet i ett badrum?
 
  • Gilla
Lantchips
  • Laddar…
Tänkte bjuda på en lista med samlade tips inför skivmontering. Det är en del saker som man bör veta om man ska följa ”säkervatten-väggen”;

* Minst 15mm konstruktionsplywood skall användas
* Skivorna ska kortlas i alla fria sidor
* Skivorna ska ”fullskruvas”, dvs runt om och i alla reglar med 200mm mellanrum. Mycket skruvande blir det. Jag kör med Heco’s 41mm skivskruv.
* Rörelsefog ~1mm mellan skivorna!
* Lyft skivorna 10mm från golvet. Använd någon smidig distans, INTE skivspill som ligger under hela skivan. Den kan bli svår att få bort! Jag använder 5x2mm’s plastdistanser som är lätta att knacka bort.
* Mitt avstånd mellan platta & takläkt är 2500mm, jag gjorde skivorna 2480mm som blev perfekt när de kommer upp en centimeter.
* Markera i golvet/taket var mitten på reglarna är INNAN du sätter första skivan!
* Markera även var du har rör mm i väggarna på ett sätt som du kan hålla reda på. Gör en referenspunkt som du kan utgå från. Markera även ut när skivorna är uppe så du inte glömmer ett par dagar senare! Använd t ex röd penna!
* Tänk på att gipset ska sättas omlott, dvs inga generalskarvar på plywood/gips! Minst en regels förskjutning!
* Även gipset ska skruvas i reglarna & fullskruvas!
* Vanligt kartongklätt gips är numera godkänt i hela våtrummet! Jag kommer dock köra våtrumsskiva i våtzon 1 (duschutrymmet).

Det var lite samlad kunskap som jag både läst & lärt mig under ombyggnaden av vårt hus! Mycket av detta går att läsa på sakervatten.se. Det är deras branschregler som är referensen i mitt badrumsbygge!
 
  • Gilla
MinimalistWannabe och 4 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Bra jobbat Kunde de visualisera kaklet i ett badrum?
Det kunde de säkert, men vi hade inte underlag med oss för att göra några renderingar. Vi kommer åka dit igen innan vi bestämt oss
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Tänkte bjuda på en lista med samlade tips inför skivmontering. Det är en del saker som man bör veta om man ska följa ”säkervatten-väggen”;

* Minst 15mm konstruktionsplywood skall användas
* Skivorna ska kortlas i alla fria sidor
* Skivorna ska ”fullskruvas”, dvs runt om och i alla reglar med 200mm mellanrum. Mycket skruvande blir det. Jag kör med Heco’s 41mm skivskruv.
* Rörelsefog ~1mm mellan skivorna!
* Lyft skivorna 10mm från golvet. Använd någon smidig distans, INTE skivspill som ligger under hela skivan. Den kan bli svår att få bort! Jag använder 5x2mm’s plastdistanser som är lätta att knacka bort.
* Mitt avstånd mellan platta & takläkt är 2500mm, jag gjorde skivorna 2480mm som blev perfekt när de kommer upp en centimeter.
* Markera i golvet/taket var mitten på reglarna är INNAN du sätter första skivan!
* Markera även var du har rör mm i väggarna på ett sätt som du kan hålla reda på. Gör en referenspunkt som du kan utgå från. Markera även ut när skivorna är uppe så du inte glömmer ett par dagar senare! Använd t ex röd penna!
* Tänk på att gipset ska sättas omlott, dvs inga generalskarvar på plywood/gips! Minst en regels förskjutning!
* Även gipset ska skruvas i reglarna & fullskruvas!
* Vanligt kartongklätt gips är numera godkänt i hela våtrummet! Jag kommer dock köra våtrumsskiva i våtzon 1 (duschutrymmet).

Det var lite samlad kunskap som jag både läst & lärt mig under ombyggnaden av vårt hus! Mycket av detta går att läsa på sakervatten.se. Det är deras branschregler som är referensen i mitt badrumsbygge!
Vad menar du med kortla i ”alla fria sidor”.
 
D Derbyboy skrev:
Vad menar du med kortla i ”alla fria sidor”.
Kanske luddigt formulerat... jag menar att ingen sida får vara utan kortling/regel. Enklaste exemplet är en hel skiva som är skruvad i alla stående reglar samt syll & hammarband. Om du har en öppning i skivan ska den också ha stöd kring hela öppningen. Det kan bli lite lurigt ibland men man bör sträva efter det.
 
Ah ok, tänker att det är vanligast när man har en takhöjd som överstiger skivhöjden.

Jag skruvade träskivorna med 35mm-skruv och gipsskivorna med 55mm-skruv.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Så 15mm? Gäller det vid 9-10mm platta? Mindre mått är bättre för min del så jag klagar inte!

Mitt konstruktion skulle därmed bli 15+13+15 = 43mm

Ni råkar inte ha koll på hur man gör en snygg övergång från en tjockare platta mot en tunnare? Jag funderar på mosaik i duschen (på golvet dvs) men då är ju plattan tunnare och jag vill inte ha någon kant. Fyller man upp med något under eller hur gör man?
Nej, nu måste detta redas ut! Om man tittar på förutsättningarna i mitt fall kan det verkligen stämma med "bara" 15mm bygghöjd för både tätskikt, fix & platta? Det ser såhär ut i mitt fall:

Platta (9,5mm tjock. Storformat 60x60cm)
Fix (12mm fixkam & dubbel-limning)
Tätskikt

Bara det att stora plattor bör dubbel-limmas bör ju göra fogtjockleken betydligt större än för mindre plattor. Så vad säger experterna @Staffan2000 @Derbyboy ?
 
Plattsättaren som va hos mig idag sa att fix plus brickmate byggde 15mm.

ska du köra brickmate kan jag tipsa om att gera plattorna vid tex fönster och nisch (istället för att sätta list) gera blir sjukt snyggt!
 
D Derbyboy skrev:
Plattsättaren som va hos mig idag sa att fix plus brickmate byggde 15mm.

ska du köra brickmate kan jag tipsa om att gera plattorna vid tex fönster och nisch (istället för att sätta list) gera blir sjukt snyggt!
Vilket sammanträffande ;) gerning är tanken!

Vit bok med solstrålar och klocktider 9, 12, och 20 på ett mörkt träbord framför en svart spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Den där bilden får du förklara för mig (jag e helt slut idag)
 
D Derbyboy skrev:
Den där bilden får du förklara för mig (jag e helt slut idag)
Del av affisch med logotyp på vit bakgrund och träyta nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ahh trodde de va mer avancerat än så....typ att du räknat ut den bästa geringvinkeln ;)
 
  • Gilla
J89
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ahh trodde de va mer avancerat än så....typ att du räknat ut den bästa geringvinkeln ;)
Klart jag har!! Nej jag är också rätt slut idag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.