D Derbyboy skrev:
Du körtlar fast du kör 15mm plyfa...hängslen och livrem
Jo, jag är en fegis... :giggle: fanns en del 45x120 kvar från nischen och det ska ju ligga en sten/betongskiva på så va fan!
 
Jag hade exakt samma placering av kommoden med en sidovägg och tänkte ha uttaget en bit upp på väggen till vänster om kommoden. Jag kom dock fram till att.....


- Det är säker att ha uttag i kommoden. Jag sätter apparatdosa, gummislang och ett lättillgängligt utttag i översta lådan.

- Uttag är inte snygga. Jag kommer in så att det första jag ser är kommoden. Vill inte störa intrycket med ett (enligt mig) fult uttag i blickfånget.

- till vänster om kommoden mot väggen blir det ett utrymme för handhanddukar. Fick inte riktigt ihop det med ett uttag.

summa sumarum flyttade jag in uttaget i kommoden. Jag har också ett uttag på motsatt sida om kommoden. Gömmer det uttaget i ett högskåp. Kikade på ett Svedbergs som inte är så djupt idag. Vi får se om det blir affär.
 
D Derbyboy skrev:
Jag hade exakt samma placering av kommoden med en sidovägg och tänkte ha uttaget en bit upp på väggen till vänster om kommoden. Jag kom dock fram till att.....


- Det är säker att ha uttag i kommoden. Jag sätter apparatdosa, gummislang och ett lättillgängligt utttag i översta lådan.

- Uttag är inte snygga. Jag kommer in så att det första jag ser är kommoden. Vill inte störa intrycket med ett (enligt mig) fult uttag i blickfånget.

- till vänster om kommoden mot väggen blir det ett utrymme för handhanddukar. Fick inte riktigt ihop det med ett uttag.

summa sumarum flyttade jag in uttaget i kommoden. Jag har också ett uttag på motsatt sida om kommoden. Gömmer det uttaget i ett högskåp. Kikade på ett Svedbergs som inte är så djupt idag. Vi får se om det blir affär.
Bra poänger där! Ska fundera en gång till på detta...
 
Idag blir det vidare med sista förberedelser inför stängning av väggarna till helgen. Kom precis hem från bygghandeln med ett par säckar isolering som ska upp.

Jag har funderat en runda till ang. trycktestning och det blir nog inget ändå. Vattnet kommer kopplas på inom ett par dagar. Det lilla skåpets kopplingar kommer jag åt. Det stora skåpets kopplingar mot utgångarna är dragna enligt monteringsanvisningar (Vatette/två varv efter handkraft) men där är det ju bara flöde när duschen är på, så väldigt osannolikt ställe förläckage (som dessutom rinner tillbaka ner i boxen). Det enda stället där läckage är problematiskt är där vatten kommer in för där är det alltid tryck, men det ställer kommer jag åt i flera veckor. Det är först när tätskiktet ska på som den möjligheten stängs.
 
Inte mycket nytt, men skvallerröret till väggboxen är klart iallafall! Och de nya reglarna mellan de gamla cc600mm -> cc300mm. OK!

Och en grovstädning på det! Idag blir det mer småpill innan väggarna ska stängas!

Renoveringsarbete med nya träreglar och skvallerrör till väggbox, samt grovstädning i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur tjockt blir fixet förresten? Nu är vi inte riktig där än men det måste med i planeringen. Jag kommer använda en 12mm fixkam -> teoretiskt 6mm fix om kammen hålls vinkelrätt (men det gör den ju inte). 10mm platta på det + tätskikt. Jag har räknat på totalt ca 18mm på allt, låter det vettigt?

Det har främst effekt på golvbrunnen (Purus Corner Tile) som ska sitta i hörnet. Sitter den för nära kan väggplattorna överlappa golvbrunnens ram något. Sen kan man fråga sig om det har någon större inverkan...
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Inte mycket nytt, men skvallerröret till väggboxen är klart iallafall! Och de nya reglarna mellan de gamla cc600mm -> cc300mm. OK!
[bild]
vad ny regler cc60 cc30
 
D Derbyboy skrev:
vad ny regler cc60 cc30
Från cc60 till cc30 dvs! Jag har fällt in en regel emellan de gamla på vänstra sidan.
 
De ”nya” säger väl cc45 för säker vattenvägg. Från 2012 typ
 
Jo, fast då hade jag fått ta ner de gamla reglarna. Det är enklare att bara sätta en emellan. Det är minst cc45 som gäller!

På väggen till höger som jag byggt helt ny är det cc45!
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Jojo men jag blev rädd att det hokuspokus kommit nya regler. Du skrev nya, jag blev skraj. Nu är pulsen tillbaka på normalläget ;)
 
D Derbyboy skrev:
Jojo men jag blev rädd att det hokuspokus kommit nya regler. Du skrev nya, jag blev skraj. Nu är pulsen tillbaka på normalläget ;)
:crysmile: Om det gick så illa så får jag bekosta kemtvätten! Men du kan vara lugn, inga nya regler om cc vad jag vet!

Förrutom de nya gällande glesare genomföringar! Fr o m 2021 ör cc40mm inte tillåtet, så alla duo-manschetter får väl kastas antar jag!
 
Det e lugnt!

jag har någon tråd om manschetterna, hur de kan överlapp osv.

Tror mina manchetter för vatten och avlopp måste klippas något för att Inter överlappa. Riktigt tajt att få in två vattenrör, avlopp och uttag mellan två reglar samtidigt som manschetterna helst inte ska överlappa.
 
Jag har räknat på 15mm för fix, kakel och tätskikt. Hittade den siffran i någon gammal tråd.

Vad säger du @Staffan2000?
 
Staffans2000
D Derbyboy skrev:
Jag har räknat på 15mm för fix, kakel och tätskikt. Hittade den siffran i någon gammal tråd.

Vad säger du @Staffan2000?
Det tycker jag låter alldeles utmärkt!

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.