L Lars Strand1 skrev:
Gick det enkelt att få dit en manschett till röret för ledlisten? På bilderna ser det ut som slangen går ut rätt nära kanterna. Att få dit tätskiktet i vinkeln bakom ser ut att varit lite klurig
Hej,

Det var inte så svårt att få till manschetten, men helt idealiskt var det inte. Nischen är 12cm djup och röret är placerat i mitten av den, så manschetten får precis plats.

Vad menar du med tätskiktet i vinkel?
 
Redigerat:
  • Gilla
Lars Strand1
  • Laddar…
L Lars Strand1 skrev:
Gick det enkelt att få dit en manschett till röret för ledlisten? På bilderna ser det ut som slangen går ut rätt nära kanterna. Att få dit tätskiktet i vinkeln bakom ser ut att varit lite klurig
Led-Listen sitter innanför en fastlimmad utanpåliggande bit våtrumsskiva (röd), så tätskiktet följer den svarta linjen på bilden. Sedan sitter plattorna utanpå den. Så tätskiktet sitter inte speciellt krångligt, förutom att både LIP’s färdiga inner- och ytterhörn behövdes (4 av varje). Röret är den gröna linjen som kommer ner bakom.
Enkelt digitalt ritat mönster med svarta, röda och gröna linjer på vit bakgrund, abstrakt, öppet för tolkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lars Strand1
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Det finns många lösningar i vårt nya badrum som är lite ”extra” och som varit intressanta att göra, och många av dessa (t ex inbyggda blandare, väggnära brunn, flytt av avlopp, väggar, nischer mm) har jag beskrivit ganska detaljerat tror jag. Men en sak som blev väldigt bra och tillkom mellan mina sista uppdateringar är vårt tvättställ/handfat, men det har jag inte skrivit något om. :thinking:

[bild]

Det ändras nu, men jag tänkte lägga det som en egen liten projekttråd eftersom det projektet i sig kanske kan vara intressant för andra. Jag kommer därför länka till den tråden här! (y)

[länk]
Verkligen snyggt och inpirerande. Jag hamnade in på din tråd när jag googlade att bygga tvättställ av klinker. Väldigt bra instruktion. Vi ska precis göra om vårt badrum och jag skulle vilja ha platsbyggt tvättställ, funderar dock på om det är svårt att hålla rent i förhållande till ett tvättställ i porslin? Vi är många som använder badrummet och skulle inte vilja behöva skrubba fog i tvättstället alltför ofta. Hur har det funkat för er?
 
J Jenny EM skrev:
Verkligen snyggt och inpirerande. Jag hamnade in på din tråd när jag googlade att bygga tvättställ av klinker. Väldigt bra instruktion. Vi ska precis göra om vårt badrum och jag skulle vilja ha platsbyggt tvättställ, funderar dock på om det är svårt att hålla rent i förhållande till ett tvättställ i porslin? Vi är många som använder badrummet och skulle inte vilja behöva skrubba fog i tvättstället alltför ofta. Hur har det funkat för er?
Hej & Tack!

Våra fogar är väldigt tunna och dessutom av epoxyfog, så de suger inte vatten (eller något annat) så än sålänge ser fogarna ut som nya. Det största problemet är rengöring av rännan i bakkant där vatten rinner ner. I efterhand skulle vi gjort den bredare och med en lös platta som man kan ta bort och rengöra under, men min sambo ville ha en smal ränna så vad ska man göra?!
 
Tack så jättemycket för svaret! Det låter bra, kanske vi vågar satsa på nåt liknande. Är ju helt klart ett både prisvänligt och snyggt alternativ. Det ser riktigt fint ut med er smala ränna, bara att gilla läget :)
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Hej,

Det var inte så svårt att få till manschetten, men helt idealiskt var det inte. Nischen är 12cm djup och röret är placerat i mitten av den, så manschetten får precis plats.

Vad menar du med tätskiktet i vinkel?
Tänkte vinkeln i hörnet i nischen och antog att manschetterna för rör och inne/ute vinkel inte fick plats riktigt. Men om de nu får plats är det inga konstigheter :)
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Led-Listen sitter innanför en fastlimmad utanpåliggande bit våtrumsskiva (röd), så tätskiktet följer den svarta linjen på bilden. Sedan sitter plattorna utanpå den. Så tätskiktet sitter inte speciellt krångligt, förutom att både LIP’s färdiga inner- och ytterhörn behövdes (4 av varje). Röret är den gröna linjen som kommer ner bakom.
[bild]
Jag tar gärna en bild ifrån nischen för att förstå det hela lite bättre ^^ Det ser ut som trekantslisten är vinklad utåt, alltså 16mm hög kant mot väggen och 10mm mot innåt. Är våtrumsskivan som listen sitter emot 6mm? (Så kaklet på 10mm(?) hamnar i nivå med listen?)

Sorry för många frågor, men jag vill bara försöka lyckas göra lika snyggt i mitt badrum när det jag tar tag i det!
 
L Lars Strand1 skrev:
Tänkte vinkeln i hörnet i nischen och antog att manschetterna för rör och inne/ute vinkel inte fick plats riktigt. Men om de nu får plats är det inga konstigheter :)

Jag tar gärna en bild ifrån nischen för att förstå det hela lite bättre ^^ Det ser ut som trekantslisten är vinklad utåt, alltså 16mm hög kant mot väggen och 10mm mot innåt. Är våtrumsskivan som listen sitter emot 6mm? (Så kaklet på 10mm(?) hamnar i nivå med listen?)

Sorry för många frågor, men jag vill bara försöka lyckas göra lika snyggt i mitt badrum när det jag tar tag i det!
Tvärtom gjorde jag, dvs den låga kanten mot väggen så att ljuset vinklas inåt.

Hur hög man gör våtrumsskivan är en smaksak, men man vill inte göra den för grund för då riskerar man att se ljuskällan från en låg vinkel. T ex när man sitter på toaletten, och det vill man inte. I mitt fall limmade jag ihop två lager skiva, så höjden framför listen blir 15+15+10 = 40mm om jag inte minns fel. Led-listen är limmad direkt mot tätskiktet.
Närbild på en svart tvålpump mot mörkt kakel, perspektiv från nedan, modern estetik, badrumsinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett hörn med kaklade väggar, ljusramp, flaskor och en svamp. (10 ord)
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lars Strand1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.