Kan tyvärr inte LK’s grejjer, men bara att den saknar o-ring verkar ju lovande!
 
Idag har inte mycket hänt förutom att jag satt upp det nya avloppet till tvättstället samt bilat en liten fåra i plattan. Tyvärr har jag en elementledning som går rakt igenom toaletten som jag måste ta hänsyn till. När vi valde att flytta tvättstället till andra sidan blev konsekvensen att både avlopp vattenledningar kommer korsa detta... så det enklaste var att sänka de en aning så de andra kan gå över. Utan detta hade de andra hamnat för högt upp. Enkel lösning till ett halvtaskigt läge! Imorron kommer blandaren & vattenledningarna på plast!

Ursäkta om bilden blev lite mörk!
Nyinstallerat avloppsrör och uppbilad fåra i betonggolvet vid en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser bra ut det där, maffig hörnstolpe!

Kommer inte avloppet ut väldigt högt? Kan vara en synvilla också.
 
Angående avlopp som kommer ur vägg är ett hett tips (som jag läst här på byggahus.se) är att använda en sk ”Vattenlåsvinkel” genom väggen istället för en vanlig 90 graders böj. Problemet med den sistnämnda är att böjen inte är tillräckligt lång för att nå igenom både skivmaterial & keramik. Det är löst med just en sådan här!

En vattenlåsvinkel i PVC för avlopp montering genom vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
erikssonjorgen och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Ser bra ut det där, maffig hörnstolpe!

Kommer inte avloppet ut väldigt högt? Kan vara en synvilla också.
Jag siktade på 55 cm från färdigt golv som börjar ca 13 cm upp ifrån plattan (som syns på bild). Jag kanske bör sänka den lite? Kommoden kommer hamna lite lägre än vanligt eftersom chefen har beställt ett fristående handfat uppe på skivan...
 
D Derbyboy skrev:
Ser bra ut det där, maffig hörnstolpe!

Kommer inte avloppet ut väldigt högt? Kan vara en synvilla också.
Hörnstolpen är faktiskt två 45x70 som står mot varandra men det syns nog inte eftersom jag satt dem så jädra bra :p
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Nejdå du har koll på höjden!

Jag har läst lite monteringsanvisningar och det varierar från 55-58cm. Jag ska nog köra en Gustavsberg Graphic och då ska höjden vara 58 cm från färdigt golv.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nejdå du har koll på höjden!

Jag har läst lite monteringsanvisningar och det varierar från 55-58cm. Jag ska nog köra en Gustavsberg Graphic och då ska höjden vara 58 cm från färdigt golv.
Jag har fakiskt inte funderat på höjden mot en specifik kommod, det kanske man ska kolla upp?! Jag körde med en standardsiffra som jag tänkte bör passa. Vi ska en Ikea Godmorgon kommod med egengjuten betongskiva (eller granit från stenhuggaren om budgeten håller) är planen. Jag ska nog dubbelkolla höjden!
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Uthyrningsfirman ville ha 500:- för en dags hyra för en trycktestare, och jag tyckte det var dyrt när samma verktyg kostar 2000:- ny. Kanske dumsnålt, kanske inte...
Jag har bestämt mig att trycktesta tillslut. Inte för att jag inte tror det är tätt utan för att det blir överjävligt att dra åt kopplingarna när väl locket är på plats...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tycker det över lag är dåligt med trådar kring inbyggnadsblandare. Vi får se men förhoppningsvis får vi lite respons kring frågan.
 
Då var det klart sånär på lite isolering vid tvättstället! Inbyggnadsboxen här (Tapwell T-Box 2.0 Small) är väldigt lik den större vid duschen sånär på blandaren. Samma konstiga konstruktion i botten dock med vårtor som sticker ut. Här har jag satt en plåt bakom som distans/genomspikningsskydd från rummet bredvid. Jag borrade ur där vårtorna satt så boxen skulle komma närmare väggen och ligga mer stabilt vilket man med fördel skulle kunna gjort på den stora också, men det blir nog bra ändå.

Jag sänkte även avloppet med 5 cm efter att kikat på måtten på den tilltänkta kommoden.

Blev rätt bra tycker jag :D

Inbyggnadsbox monterad bakom plåt på trävägg med synliga rör och justerat avlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart inbyggnadsbox med texten "UP" och "DOWN" för rörinstallation, monterad i en stomme, med modifierade vårtor för stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Installation av Tapwell T-Box 2.0 Small och anpassade rörarbeten i en träkonstruktion med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Stiligt, ser proffsigt ut!

ska du inte ha någon el vid kommoden för fön, rakapparat, tandborste...?
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Du körtlar fast du kör 15mm plyfa...hängslen och livrem
 
D Derbyboy skrev:
Stiligt, ser proffsigt ut!

ska du inte ha någon el vid kommoden för fön, rakapparat, tandborste...?
Jag har ju varken hår eller tänder... :rofl: det ska sitta ett uttag till vänster där den gamla isoleringen sitter är det tänkt. Spegeln kommer ta upp det mesta av väggen och jag vill inte ha några uttag i närheten av handfatet, så den hamnar en bit upp.

Sen blir det ytterligare ett uttag inne i väggskåpen på motstående vägg för laddning av diverse apparater!

Jag tror det kommer räcka! Min elektriker tipsade om att sätta ett uttag i kommoden under handfatet, men jag undviker gärna det. Dessutom kommer jag ju kunna ladda i skåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.