nizzehult
Intressant projekt. Jag håller ju själv på med nåt liknande och hamnade i rätt yviga diskussioner med elektriker på detta forum om mina planer. Man får inte ha något elektriskt typ handdukstork inom 60 cm från duschens utlopp och detta oavsett om det sitter en duschvägg där eller inte så vad säger elektrikern om detta?
 
nizzehult nizzehult skrev:
Intressant projekt. Jag håller ju själv på med nåt liknande och hamnade i rätt yviga diskussioner med elektriker på detta forum om mina planer. Man får inte ha något elektriskt typ handdukstork inom 60 cm från duschens utlopp och detta oavsett om det sitter en duschvägg där eller inte så vad säger elektrikern om detta?
Hej!

Jodå, det går alldeles utmärkt. Du får däremot inte ha några uttag inom Zon 1. Om du sätter t ex handdukstork utanför duschen direkt monterad mot apparadosan så går det, förutsatt att den har rätt IP-klassning (IP44 minst om jag inte minns fel.

Men som sagt, uttag och handdukstork med sladd -> ajabaja! Om jag fattat det rätt. Något annat hade ju gjort det smått omöjligt att ha något form av elutrustning i ett badrum.
 
Redigerat:
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Hej!

Jodå, det går alldeles utmärkt. Du får däremot inte ha några uttag inom Zon 1. Om du sätter t ex handdukstork utanför duschen direkt monterad mot apparadosan så går det, förutsatt att den har rätt IP-klassning (IP44 minst om jag inte minns fel.

Men som sagt, uttag och handdukstork med sladd -> ajabaja! Om jag fattat det rätt. Något annat hade ju gjort det smått omöjligt att ha något form av elutrustning i ett badrum.
Nu läste jag lite fort igen.... du skrev 60 cm från dusch, då vet jag inte längre. Jag trodde du syftade på utanför duschvägg mm generellt. Det har aldrig kommit på tal mellan min och min elektriker eftersom jag inte kommer ha någon el så nära. Så det jag skrev fås ju ta med den ändringen.

Den lilla el jag kommer ha i duschen är en Led-list på 10w men 12V.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Intressant projekt. Jag håller ju själv på med nåt liknande och hamnade i rätt yviga diskussioner med elektriker på detta forum om mina planer. Man får inte ha något elektriskt typ handdukstork inom 60 cm från duschens utlopp och detta oavsett om det sitter en duschvägg där eller inte så vad säger elektrikern om detta?
Såhär står det på Elsäkerhetsverkets hemsida;

”Våtrum såsom badrum och duschrum är indelade i zoner, eller områden, där särskilda regler gäller för hur installationer ska göras. Zonerna är definierade utifrån hur mycket vatten som kan förekomma i de olika delarna av badrummet. Nära duschen eller badkaret är den blötaste zonen. Där måste alla elinstallationer vara fast anslutna, det vill säga inga apparater med stickpropp får förekomma där.
Principen är: ju fuktigare eller blötare, desto högre fuktskydd (IP-klass) ska elmateriel eller produkter ha.”

Det står således inget om några avstånd, men det kanske finns ändå. Sen kan man ju tycka att man inte bör placera något elektriskt där man duschar...
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Här är en bra artikel om elsäkerhet i badrum från Byggahus.se skriven av Bo Siltberg som jag förstår har stor kunskap kring just detta.

https://www.byggahus.se/badrum/regler-elinstallationer-badrum

Eftersom jag helst överlåter elsäkerhetsfrågor till de som jobbar med det så lämnar jag det ämnet där. Jag har stor respekt för el och dess farliga konsekvenser så jag tycker man ska lyssna på dem.
 
Dags för en uppdatering!

Efter mellandagar och julbord och nyårsmiddag och julklappar och julestäd har det iallafall funnits lite tid att lägga på badrummet. Det tar mer tid än man tror och det i detaljerna det ligger, iallafall om man vill följa regelverket. Jag har kommit en bra bit på vägen med rördragningen (Uponor CombiPex 16x2,0) och är i princip färdig med nischen i duschen (muschen i duschen...). Blandaren är också monterad och krävde ett runda till Hornbach för att komplettera med lite kopplingar. Åkte dit tidigts om attans en dag och var i princip ensam i butiken. De har för övrigt, enligt mig, bygghandlarnas bästa sortiment och service när det gäller vvs-material. Bauhaus kommer tyvärr inte i närheten.

Det kan vara lite lurigt att få ihop alla kopplingar så det är tur man fick lite hjälp...
Barn som hjälper till med att organisera VVS-material på ett vardagsrumsbord under en pågående renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser duschväggen ut efter dagens arbete! Lite krammling och ett skvallerrör kvar bara så är det dags att sätta plywood. Och isolering förståss.. huuuh. Jag har ju också hunnit sätta upp kortlingar för WC-fixturen som skall sitta till höger i bild.

Badrum under renovering med exponerade rörinstallationer och en monterad duschblandare på stommarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa helg är det plannerat att sätta plywood, och det tror jag att jag ska hinna!
 
Bjuder på en före-bild också! Den är tagen efter vårt övertagande och revs ut omgående, sen har rummet fått stå ett bra tag. Färgen på den härliga inredningen heter "Azul" och får tankarna till medelhavet.... säkert super-retro-modernt idag men inget för oss. Ligger säkert kvar på tippen om någon är intresserad ;)

Som man ser så valde vi att ta bort fönstret eftersom vi vill ha en stor och oavbruten duschhörna. Tankarna har gått fram och tillbaka kring detta men nu blev det så, och panelen är nysatt på utsidan också så nu är snart inga bevis kvar.

Äldre badrum med blå badkar, toalett och handfat mot azul-färgade väggar, synlig golvyta och borttaget fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
PS.

Om det är någon som ser några konstigheter i min rördragning så säg gärna till nu, snart är det försent! En nisch blir förresten en kanon arbetshylla innan den är färdig!
 
Bra jobbat!

Hur fäste du boxen för blandaren?

mvh
 
D Derbyboy skrev:
Bra jobbat!

Hur fäste du boxen för blandaren?

mvh
Kul att du tycker det! :D

Boxen fäste jag i en skiva plywood som jag satte på rätt djup mellan reglarna. Inga konstigheter egentligen, men boxen är dåligt konstruerad. T ex så vilar baksidan på ett par vårtor från ingjutna muttrar som gör att en inte är helt lätt att få rak. Det hade varit bättre om de satt ett par fötter i hörnen istället som gjort att den lättare sitter rakt. Men detta är enligt Tapwell det "vanliga" installationsförfarandet, istället för att använda två monteringsskenor som man såklart inte får med :mad:
 
Jag funderar själv på en sån där inbyggnadsblandare.

Jag har väggen öppen på utsidan av badrummet och jag har satt upp plyfa och gips.

Tänker att om jag sågar ut för boxen utmed flänsen (gul linje) och sen skruvar den i plyfan vid den röda ringen. Vad tror du?

jag skruvar såklart i alla fyra hörn.

Inbyggnadsblandare bakom öppen vägg med markerad gul linje och röd ring på monteringspunkt.
 
Borde funka, men det är inga kraftiga hörn direkt... De är gjorda för monteringsskenorna (som man får köpa separat). Ska skruva den med skruv/mutter då eller bygga en ram bakom? Eller in i plyfan bakifrån kanske!

Närbild av svarta monteringshörn nära plywood, med otydliga hörn och synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänker att jag skruvar den med 4x montageskruv 20mm. Går igenom konstruktionsplywooden och 5mm in i gipsen. Skulle kunna använda 30mm montageskruv också.

När allt är klart kan jag eventuellt lägga in en 10mm skiva bakom hela boxen och dra fast i plywooden som ska sitta på utsidan av badrumsväggen. Då står jag i badrummet och skruvar ”utåt”.
 
Låter som en bra idé, och så vet du att du ligger på rätt nivå mot plyfan. Det sitter fler hål utmed kanten som du skulle kunna skruva i dessutom, men vissa av dessa kommer täckas av skyddsrören. Hela boxen fixeras sedan av att fronten skruvas mot gipset och klämmer fast den så den kommer ingenstans!
 
Ovärderligt att få bolla lite.

Visst är det så att kanten på boxens fläns ska ligga på samma djup som ytterkanten av gipset?

De ska liva eller vad man ska säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.