Dags för en uppdatering snart :geek:
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Dags för en uppdatering snart :geek:
Du har helt rätt, snart är det dags att dra igång igen! Vi har valt att pausa badrummet under sommaren till fördel åt andra projekt i trädgården. Och semester förståss. Men nu är det snart dags!

Inte många uppdateringar att prata om direkt mer än att vi kommer flytta avloppet till kortsidan istället för utmed hörnet på långsidan. Det blir betydligt lättare med fallet så. Apropå det så kommer jag ställa en fråga om just det sedan!

Annars ser det mesta ut som på de sista bilderna. Vattnet har varit påkopplat sedan i våras och inga läckor vad jag kan se, och det va ju tur eftersom vi valde att inte provtrycka till slut.

Nästa steg blir att förbereda (läs bila :confused:) för avloppen och golvet!

Håll till godo!
 
Jag kanske har missat att uppdatera detta men allt är färdiggipsat och klart nu! Som man ser har vi våtrumsgips i hörnet där brunnen skulle vara men nu blir den utmed hela väggen istället så det jobbet var kanske lite onödigt...

Hörnen har jag förstärkt med plåthörn förresten, det känns som en bra försäkring. Stabilt som berget är det iallafall!
Ofärdigt badrum med gipsväggar, våtrumsgips i hörnet, plåthörn, rördragning på väggen och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Här ser man hur nischen vid handfatet blev. Det blev en bit våtrumsgips där också, men mest för att det fanns en bit över :p

Nisch vid handfat i pågående badrumsrenovering med våtrumsgips och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Snart dags att dra igång detta projektet igen! Jag börjar faktiskt bli lite sugen...
 
  • Gilla
schlump
  • Laddar…
OK, dags att börja skriva igen för i helgen skall det jobbas!

Det är en sak jag väldigt gärna vill att någon som kan reder ut för mig ang. fallet. Tidigare i tråden skrev jag om de olika alternativen som jag övervägde;

#1 Hörnavlopp, fall i två riktningar. Storformat med kuvertskärningar.

#2 Hörnavlopp, fall i två riktningar. Mosaik istället för storformat.

#3 Linjeavlopp, fall i en riktning. Storformat utan kuvertskärningar


Hörnavloppen ströks och vi beslutade att använda ett linjeavlopp och det ångrar jag inte. Vi har däremot beslutat att flytta avloppet till mitten på kortsidan istället för mot hörnet av långsidan. Fördelen blir att man slipper en kant mot utgången samt att det bör bli enklare att bygga MEN bredden på kortsidan är större än det bredaste linjeavloppet (om man inte väljer en speciallösning). Det alternativ som tillkom då var

#4 Linjeavlopp, fall i en riktning. Storformat med kuvertskärning.

Bredden på badrummet är 168cm och golvbrunnen är 120cm, dvs det blir 24 cm över på var sida av brunnen. Måste det vara ett lokalt fall på den lilla biten också? Om man måste till med något lokalt fall kan man göra det med kuvertskärningen och inte under tätskiktet? Jag försöker förklara med några enkla skisser:

Såhär blir enklast med det blir 24cm på var sida utan fall.
' Modernt badrum med grå kakelväggar och linjeavlopp, röda pilar visar vattenflöde mot avloppet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bör man istället gör något lokalt under plattorna så att fallet blir såhär?
Badrumsgolv med stora kakelplattor och ett centralt linjeavlopp, markerade möjliga vattenflödesriktningar med röda pilar.

Det är då man bör behöva någon form av kuvertskärning för att kunna utnyttja fallet, t ex såhär

Badrumsgolv med linjeavlopp och gråa storformat kakelplattor, 24 cm utrymme på sidorna utan synbart fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur bör man göra här tror ni?
 
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
OK, dags att börja skriva igen för i helgen skall det jobbas!

Det är en sak jag väldigt gärna vill att någon som kan reder ut för mig ang. fallet. Tidigare i tråden skrev jag om de olika alternativen som jag övervägde;

#1 Hörnavlopp, fall i två riktningar. Storformat med kuvertskärningar.

#2 Hörnavlopp, fall i två riktningar. Mosaik istället för storformat.

#3 Linjeavlopp, fall i en riktning. Storformat utan kuvertskärningar


Hörnavloppen ströks och vi beslutade att använda ett linjeavlopp och det ångrar jag inte. Vi har däremot beslutat att flytta avloppet till mitten på kortsidan istället för mot hörnet av långsidan. Fördelen blir att man slipper en kant mot utgången samt att det bör bli enklare att bygga MEN bredden på kortsidan är större än det bredaste linjeavloppet (om man inte väljer en speciallösning). Det alternativ som tillkom då var

#4 Linjeavlopp, fall i en riktning. Storformat med kuvertskärning.

Bredden på badrummet är 168cm och golvbrunnen är 120cm, dvs det blir 24 cm över på var sida av brunnen. Måste det vara ett lokalt fall på den lilla biten också? Om man måste till med något lokalt fall kan man göra det med kuvertskärningen och inte under tätskiktet? Jag försöker förklara med några enkla skisser:

Såhär blir enklast med det blir 24cm på var sida utan fall.
'[bild]

Bör man istället gör något lokalt under plattorna så att fallet blir såhär?
[bild]

Det är då man bör behöva någon form av kuvertskärning för att kunna utnyttja fallet, t ex såhär

[bild]

Hur bör man göra här tror ni?
Ingen som råkar veta? Det lutar mot att skippa kuvertskärningen och bara göra fall åt ett håll...
 
Idag har det faktiskt hänt en del, jag har bilat! Först rök den förra golvbrunnen och passade in den nya, jag tror det kommer bli kanon!

Sedan bilade jag fram anslutningen till röret som kommer från handfatet, det gick ganska smidigt.

Sist satte jag igång och bilade ett nytt hål där det nya avloppet till toaletten kommer att vara. Det som sitter där idag (ungefär på samma plats) är till den förra bidén som satt där när vi flyttade in, den skippar vi! Undrar förresten hur vanligt det är att man sätter in bidéer idag? Jag måste säga att som småbarnsfar kan det faktiskt vara ganska praktiskt när man behöver spola av de små, men inte vill hälla upp ett bad. Vi gjorde så en del i svärfars lägenhet i Spanien i somras (där man fortfarande använder bidéer) :cool:

Till den nya toaletten måste jag göra en ny anslutning och jag var lite osäker på sträckningen av det gamla, men som tur var så låg den där jag hoppades! :sweat: Imorgon blir det en vända till bygghandels för att köpa 110mm y-rör!

För övrigt så imponerar fortfarande min lilla röda Meec-borrhammare! En mejsel har jag dödat men i övrigt så funkar den bra, förutom att hela kroppen skakar (och hela huset är fullt av damm....)!
 
  • Gilla
djanlov
  • Laddar…
Golvunderarbete med synliga avloppsrör, kablar och gipsväggar i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genomföring i betonggolv med rör och elledningar, omgiven av krossat byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elverktyg bredvid en nyligen uppbruten betonggolv som visar rör och kablar under golvytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Sådär ja! Nytt avlopp på plats! Imorgon blir det förhoppningsvis gjutning!

Ca 7 cm från vägg hamnar det, helt i sin ordning!

Nytt avloppsrör installerat i grus, med måttsnören och vägg som referenspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett nyinstallerat avloppsrör står i ett utgrävt hål nära en vägg med synliga markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ingen som råkar veta? Det lutar mot att skippa kuvertskärningen och bara göra fall åt ett håll...
Jag trodde själva vitsen med golvnära brunn var att man kan lägga stora plattor hela vägen.
 
S sinuslinus skrev:
Jag trodde själva vitsen med golvnära brunn var att man kan lägga stora plattor hela vägen.
Du menar förstås väggnära?! Jo det stämmer, men ofta gör man duschutrymmet lika brett som golvbrunnen. Då blir det ju samma fall hela vägen.

Så var/är min tanke också, men brunnen är bara 120cm och väggen 170... då blir det ju i teorin inget fall alls på sidorna. Kanske en petitess, men det kan ju bli vatten stående i något av hörnen.
 
Du bör kunna göra som exemplet längst upp till vänster om du har en brunn som är kortare än rummet. Är det en Unidrain du ska ha?
 
  • Diagram som visar olika fallbyggnadslösningar för vattengolvbrunnar i betongbjälklag, inklusive Unidrain-system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Luddis_1 och 2 till
  • Laddar…
Gladsheim Gladsheim skrev:
Du bör kunna göra som exemplet längst upp till vänster om du har en brunn som är kortare än rummet. Är det en Unidrain du ska ha?
Jo det är något sånt jag tänker på, tack för bilden! Det är en Purus Line, så ingen Unidrain. Principen för fallet blir ju dock densamma.
 
S
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Du menar förstås väggnära?! Jo det stämmer, men ofta gör man duschutrymmet lika brett som golvbrunnen. Då blir det ju samma fall hela vägen.

Så var/är min tanke också, men brunnen är bara 120cm och väggen 170... då blir det ju i teorin inget fall alls på sidorna. Kanske en petitess, men det kan ju bli vatten stående i något av hörnen.
De flesta brunnar är nog golvnära. :rofl:
 
  • Haha
Screew och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.