Nu är de nya avloppen anslutna och ingjutna. Det blev grovbetong för det stora hålet och där handfatets nya avlopp går, samt expanderbetong kring den nya golvbrunnen. Det flyter ut mycket bättre och fyller ut alla hålrum under brunnen så den blir stabil.

Nu ska jag åka och köpa EPS-betong! Det är en underbar produkt!
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Nu är två avdragningsbanor klara! Den bakre är ca 15mm högre än den främre, dvs det fallet jag kommer ha mot brunnen. Det är inte jättepetigt nu, men när golvbruket ska på blir det noga.

Jag kommer ha ca 25mm golvbruk med armering och golvvärmeslinga i. Minimum är 12mm, så det klaras med råge.

Två avdragningsbanor på ett byggprojektsgolv med markerat fall mot avloppsbrunnen, kablar och verktyg syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Städat, primat & inplastat (reglarna dvs)! Klart för gjutning av första facket! Men först ska vi lägga ungarna...

Förberett och skyddat område med reglar och plast, redo för betonggjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
F.Taleman
  • Laddar…
Varför klä in och prima? Det är för att de ytorna inte ska suga fukt ur betongen och få den att brinna för fort! Reglarna har jag förresten satt med expanderspik ner i plattan, så de rör sig inte!
 
Första gjutningen klar! Jag blev ganska nöjd! :cool: Jag lämnade en ficka runt brunnen som jag också ska fylla upp med expanderbetong så den sitter bra. Det är svårt att få till en bra fyllnad med t ex EPS, och visst hade det varit bra med ett mer isolerande material runt brunnen men jag föredrar att den sitter som berget!

Nyligen gjuten betonggolv runt avloppsbrunn i ett rum under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite lurigt detta med EPS-betong. Det känns som man vill lägga den luftigt, men det går ju trycka ihop den en del. Hur brukar ni göra?
 
  • Gilla
Misterkokos och 2 till
  • Laddar…
Jag har bara använt eps en gång i en hall ,då la jag det luftigt. Rätt eller fel vet jag inte men kändes rätt.
 
  • Gilla
Onsalakorven
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Jag har bara använt eps en gång i en hall ,då la jag det luftigt. Rätt eller fel vet jag inte men kändes rätt.
Nu har jag kollat upp det och det verkar som det ska läggas luftigt, annars fanns tydligen risk för ”återsvällning”. Jag har testat att gå på det ikväll och det känns väldigt stabilt! Eftersom vi ska gjuta över till helgen har jag också primat ytan!
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Klar med EPS-betongen! Jag tycker det blev riktigt bra! Väldigt lättjobbat med det är ganska svårt att dra av med bräda, det följer liksom med. Ett tips är att dra sakta framåt samtidigt som man drar den sida till sida, då släpper det bättre!

imorgon ska jag lägga Rot-nät och lägga golvvärmen. Min elektriker är väldigt hjälpsam med det mesta och redan varit här med en Ebeco Kit 500 och mätt upp den. Det är viktigt att man gör så man inte lägger en slinga som är trasig :confused:

Nyutlagd EPS-betong på golv i rum under renovering med synliga verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyjuten EPS-betonggolv i ett pågående byggprojekt, omgiven av verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Armerat och klart! Jag satte fast armeringen med de grövsta monteringsskruvarna jag kunde hitta (4,5x50) och de bet bra, men man får vara försiktig för att dra för hårt! Armeringen sitter minst med en rutas överlapp, som den ska!
Ett golv förberett för betonggjutning med armeringsnät väl fastsatta och verktyg i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska vi lägga golvslingan, men det får vänta till en annan dag!
Armeringsnät på betonggolv med överlappning, förpackning med golvvärmesystem och borrskruvdragare i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
En fundering bara..
Varför gjuter du in träreglarna?
 
A Ajlex skrev:
En fundering bara..
Varför gjuter du in träreglarna?
De används för att hjälpa till med höjdjusteringen när man bygger fall, eller vill lägga ett jämt skikt med EPS. I mitt fall ligger den inre ca 35mm längre än den främre. De är inplastade och ligger med distanser mot plattan, då de tar ej upp fukt något nämnvärt. Detta är en ganska vanlig metod:

 
Nu ligger golvvärmeslingan på plats! Det gick ganska smidigt. :cool:

Jag valde nog en storlek större än jag behövt så jag fick lägga den lite tätare inne vid duschen. Fortfarande inom toleranserna så det blir nog bra ändå. Ca cc 10cm utanför duschen och ca 7,5cm (en ruta) inuti. Slingan fäste jag med buntband, det är lite pilligt men det går!

Golvvärmeslinga installerad på byggplats, tätare slingor nära duschen, fäst med buntband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag valde Ebeco 500 eftersom den har en modernare termostat, och så har jag två andra Ebeco-system i huset sedan innan. Har funkat bra hittills!
 
Nere till höger syns givaren till termostaten. Den ligger försänkt en bit under men sticker upp vid spetsen så den inte mäter för långt ner, då går förbrukningen upp!

Till helgen blir det ny gjutning! Måste bara hämta 18 säckar golvbruk först...
 
T
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Nere till höger syns givaren till termostaten. Den ligger försänkt en bit under men sticker upp vid spetsen så den inte mäter för långt ner, då går förbrukningen upp!

Till helgen blir det ny gjutning! Måste bara hämta 18 säckar golvbruk först...
Du hade ju inte behövt försänka givarkabeln då den hade täckts gott och väl av flytspacklet.

Videon du postade har ju ett befintligt träbjälklag det har inte du och dina reglar gör ingen nytta utan du hade ju bara kunnat hälla ut EPS:en och jämna av med en stålspackel och kolla av höjden med ett vattenpass eller enklare med en laser. Inte så noga att det blir hundra då man ändå gör fallet med flytspacklet sedan. Man kan göra som du har gjort men det är inte rätt
 
T tank77 skrev:
Du hade ju inte behövt försänka givarkabeln då den hade täckts gott och väl av flytspacklet.

Videon du postade har ju ett befintligt träbjälklag det har inte du och dina reglar gör ingen nytta utan du hade ju bara kunnat hälla ut EPS:en och jämna av med en stålspackel och kolla av höjden med ett vattenpass eller enklare med en laser. Inte så noga att det blir hundra då man ändå gör fallet med flytspacklet sedan. Man kan göra som du har gjort men det är inte rätt
Det stämmer att videon hade befintligt bjälklag och därav reglar med automatik. I mitt fall kommer jag att använda dem igen när jag bygger fallet. Den inre är där fallet blir brantare mot brunnen och den andra ligger i samma lutning som den närmsta kanten. Jag kommer inte använda flytspackel utan golvbruk. Reglarna kommer bli stöd för mina avdragsbanor. Enkelt fall i en riktning, inga konstigheter. Inget fan av flytspackel...

Givarsladden bör försänkas enligt instruktionen, men i mitt fall blir tjockleken på ytskiktet ganska stor så den hade säkert klarat sig ändå. Med en mindre tjocklek hade jag nog inte vart så bekväm med att ha den över. Oavsett är det viktiga att änden är på rätt höjd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.