Claes Sörmland
Om du nu hamnar så djupt som 1,3-1,5 m för infiltrationsytan så kan du ju överväga att använda plastfiltermoduler ovanpå infiltrationen som spridarlager för att säkra syretillgången och motverka igenkloggning. (Återigen jag vet inte just hur stor risken är med det djupet på infiltration.) De erbjuder erbjuder mycket bättre syresättning via luftningsrör. De är egentligen bara en (dyr) plastkonstruktion med mycket luft i som är formsäker i mark och där spridar- och luftningsrör lätt kan anslutas.

Jag byggde en (ekonomisk) 90-talsvariant av filtermoduler baserat på vanliga leca-block och fiberduk till sommarstugan (dock ej infiltration utan med markbädd men det spelar ingen roll): https://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/266435-bdt-avlopp-slamavskiljare-kompakt-markbadd.html
 
Jag gjorde en infiltration 2005 den var 2 meter till botten, 2010 fick jag underkänd driksvattenkvalitet. Efteråt skulle jag aldrig grävt ner så djupt det är bättre att sprida ytligt så växter kan ta upp kväve och fosfor. Jag pratade med SGU de sa att växter tar upp mycket de översta 60 cm.
 
Claes Sörmland
Fast växternas rötter bidrar inte till reningen i en infiltrationsanläggning. Vattnet renas av mikroorganismer i marken. Risken med en djup infiltration är att syretillgången för dessa mikroorganismer blir lidande, att man hamnar för nära grundvattnet eller att man stöter på tätare jordlager som inte fungerar för infiltration.
 
det blir på su grunt djup som möjligt iaf med självfall..

det verkar svårt att köpa färdiga paket tycker jag...

de som säljer vet inte vad de säljer typ :)
 
jag ringde till lokala återförsäljaren idag efter tips om att vi faktiskt har en på byn.

joodå allt hemma.

dock fördelningsbrunn i betong, då blev jag tveksam, men tänkte att det kanske inte är så dumt ändå ?

vaed säger ni, finns det nån nackdel med betong?

MVH
 
Har inget att tillägga men dela gärna projektet i bilder :)
 
När jag bytte slamavskiljare och infiltration för några år sedan så valde jag betong. Dels håller det såklart längre än plast, men det finns ett par andra fördelar; Dels så riskerar inte att brunnen att flyta upp om det är högt vattentryck utifrån och dels kan man använda även stenig jord att återfylla runt brunnen. Har man plastbrunn så måste man skyddsfylla runt med några kubik sand som man får ta med i kostnadskalkylen.
 
Claes Sörmland
Betong är nog bättre än plast på alla sätt men kräver transport och maskin för läggning. Fast en fördelningsbrunn kan väl inte bara alltför tung?

Förutom fördelningsbrunn så är det ju bara vanliga billiga 110 mm markrörsdetaljer som krävs. Spridarledningarna kan ju köpas färdiga eller så får man borra 8 mm-hålen själv (se i så fall till att inga plastrester i form av grader och kax lämnas i hålen!) Tar lite tid men är löjligt enkelt. Instruktion från Naturvårdsverkets gamla skrift:

Illustration av spridarledning för avlopp med mått och borrade hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har precis lagt ner infiltration med 8 indränmoduler från Fann. Blev rekommenderad det framför spridarrör då det blev mindre grävarbete. Har gott om bilder att visa om du är intresserad.
 
man kanske skulle lägga vanliga markavloppsrör då, och borra hålen själv?
minns nån gubbe som prata om det faktiskt, ska kolla med honom igen

men å andra sidan så skiljer det bara kanske 300-500:- i rörkostnad om man borrar hålen själv jämfört med färdiga rör så jag vet inte.

man måste ju ändå köpa avluftningshattar etc


jag har egen grävare och ingen skadlig tomt så det går bra med vanlig bädd för mig Johan_P

men jag är lite nyfiken på vad modulerna kostade? man slipper ju köpa gruset då gissar jag
 
hur nära varandra kan man lägga spridarrören i backen?`

det blir 3 st, så funderar hur brett jag ska gräva...
 
Claes Sörmland
Så här säger Naturvårdsverkets gamla byggnadsbeskrivningar: 1 m breda diken (bottenbredd). Vid parallella diken:

Illustration av två parallella diken med 1 m bottenbredd och 2 m rekommenderat avstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det Vernon i föregående tråd som TS tyckte att avloppetborde klara obegränsat flöde. Men man Skavsta medveten om att i princip alla småskaliga lösningar är dimensionerade för rellativt små flöden. Med infiltration handlar det dels om att slammet ska hinna separeras och att infiltrationen ska hinna ta hand om vattnet. Med för höga flöden riskerar man att spola ut slam i infiltrationen.

Jag läste något datablad till ett reningsverk som knappt verkade klara ett badkar. Då dessutom om inget annat tappades på två timmar. Det är absolut en aspekt att titta på när man väljer lösning.
 
johan_p skrev:
Jag har precis lagt ner infiltration med 8 indränmoduler från Fann. Blev rekommenderad det framför spridarrör då det blev mindre grävarbete. Har gott om bilder att visa om du är intresserad.
Ja! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.