P
Dagens verktygsköp.. ptja dagens o dagens, ringde en säljare från Felder till mig igår morse och undra om jag ville köpa en brodsfräs:rolleyes:.. tacka f*n för de svara jag så nu vart jag med en sån:oops:.. Bilder kommer nog framöver här :)

• Gilla
  • Haha
ceson och 5 till
  • Laddar…
Tack @MathiasS
En styck Bosch GSR 18V-60 FC inhandlad, och bonusbatteri beställt!
yqSLbQYKz0TgFbdlijMaZtAk6d_eB2TbxVeoS9pKfQYgTyLlI061Ow5RFI8DIpU-1I2fUsZlU1PJion3RWSkGxxbKQnboX4VwTQPYwI1k2XpKl5Seq33y-LPg0ENNRTQsvrEfw_KajMI9wP5htw-MndOK1snSyJJ_L5mkEdOrpmsTlK0xwWxA8f4Cr1tWaMDc28-9yfhCmAw4-nKpI30ZAPUEuRH-z170Zq7D6Tbn8TDxWuDGLC1v_Wp2QtrGwfRi3eP-2kgorPEs-2tRqpSxH39X6gO7sFQkv9mIe1jAHDOHdbBnB-fpD_NcHnoZEEnb2GX8ctLS7-qHf8xCUtgFCStTgFiqasSDnHRyprQ4imVUjeTnjsvn954f07VmUkIXpcSXWCTa_-J9SJcrpp-meptVFjQGksS8YsNMljGO862qAFK73qFf2UJvivcbRCbxGpKQcovlxwUsbPb1eOdkdoubg_lyJuYbgxvj-OEkTZkRGlMJj7kp9PIvLfqBYJSUYZ_WUSIDdDlt-nrZ8a_twPpaNSb_I1Aos9VuUVQQDG3WjcsAaalSvZf3ZCXWlUspJpFMBOVB7RVBIl0DfET8oKetICm5NaujAw2didu4JkIvBZK0zMuSdju52EXfhTjdioGVJSxX791GkCxRYmviYABwJR0c3K4VKbnpUZ_9Pc2MM1C2myMyn_TIz7llS_BKp314JpecI4pLDYgE6PO9AfOFA=w727-h969-no

• Gilla
ceson och 7 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tack @MathiasS
[bild]
Det där blir en kompis under många år!

MathiasS MathiasS skrev:
Det där blir en kompis under många år!
Hoppas den håller längre än min GSR 18v-ec som inte ens hunnit fylla fem.
Ska se om det går att laga eller byta växellåda på den.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Köpte nästan likadan för någon månad sedan, modellen utan "inox", har använts dagligen och är mycket nöjd.
Kul att se detta, har en påväg till mig i detta nu. Kommer förhoppningsvis imorgon!

13th Marine 13th Marine skrev:
Tack @MathiasS
[bild]
Råkar detta kit vara extra billigt någonstans nu? Länge spanat på det :love:

Niklasloow Niklasloow skrev:
Råkar detta kit vara extra billigt någonstans nu? Länge spanat på det :love:
Tror inte det var någon superdeal.
2300kr för en "naken" maskin med borrchuck och Lboxx, dock kör Bosch en kampanj och de skickar en ett 4Ah-batteri om man reggar maskinen på Pro360.

mexitegel mexitegel skrev:
Jag har letat överallt för att köpa en flaska med vit rök för att få diverse elektronik att fungera igen, men det verkar helt omöjligt att få tag i :crysmile:
Here you go https://www.sparkfun.com/products/retired/10622 ;)

Edit; Ser nu att det har utgått ur sortimentet, har du tur kanske det kommer tillbaka om sådär ca 20 dagar...

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Immobil och 5 till
  • Laddar…
En st Ryobi Excenterslip inköpt, då multislipen är lite för klen för att ta bort gammal färg
1165891a_3.jpg
Extra 5Ah batteri beställt också då den enligt uppgift drar en hel del. Skall testas i helgen :)

• Gilla
ceson och 2 till
  • Laddar…
Ska prova en billig kinesisk tappfräs med utbytbara skär... Har haft OK erfarenheter med kinesisk hårdmetall och man kan köpa bättre skär av riktiga tillverkare också, det är skäret som är viktigast.

Har även funderat tillverka egen nån gång.

s-l1600.jpg

• Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
Nya BESSEY tvingar i olika storlekar packade i en kartong med skyddande papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fick hem lite fler tvingar. Jag har några av de små (120/60) sedan tidigare och jag tycker de är riktigt trevliga. Så det blev ett par till och två lite större.

• Gilla
FRS05 och 5 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Trevlig attityd, du kanske läste på distans och missade det sociala :cool:.
Helt ärligt så läste vi inte om små hålor i Bohuslän, men jag ska erkänna att jag trodde att Munkedal låg precis innan Uddevalla, men det är efter.

Sen ligger alla de städerna i princip på samma ställe, det finns ändå inget närmare Halland och Skåne, så din poäng är meningslös.....
Om man inte vet var orter ligger (på kartan) så skall man inte skriva något tvärsäkert på listan om detta. För om Du kan skriva tvärsäkert om geografi du inte vet något om, hur skall jag då kunna lita på att det Du skriver tvärsäkert om beträffande träarbeten har mer verklighet bakom sig?

Men Du bevisar verkligen med inlägget ovan att Du inte kan någonting om den aktuella geografin, det ger jag Dig gärna rätt på!
Vänersborg och Trollhättan ligger båda i Västra Götaland (fd. Älvsborgs län). Vänersborg är residensstaden i Västra Götaland, med 24 000 innevånare. Trollhättan har 59 000.

Ingen av dessa orter förtjänar att räknas som "små hålor i Bohuslän". 2 av 3 helt fel, med andra ord.

Skriv (någorlunda) påläst eller skriv ödmjukt och fråga eller skriv inte är bra val.

Vi som läser listan och vill lära oss saker av den vill inte lära oss vad Du tror när det är helt galet.

• Wow
  • Haha
faf och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Om man inte vet var orter ligger (på kartan) så skall man inte skriva något tvärsäkert på listan om detta. För om Du kan skriva tvärsäkert om geografi du inte vet något om, hur skall jag då kunna lita på att det Du skriver tvärsäkert om beträffande träarbeten har mer verklighet bakom sig?

Men Du bevisar verkligen med inlägget ovan att Du inte kan någonting om den aktuella geografin, det ger jag Dig gärna rätt på!
Vänersborg och Trollhättan ligger båda i Västra Götaland (fd. Älvsborgs län). Vänersborg är residensstaden i Västra Götaland, med 24 000 innevånare. Trollhättan har 59 000.

Ingen av dessa orter förtjänar att räknas som "små hålor i Bohuslän". 2 av 3 helt fel, med andra ord.

Skriv (någorlunda) påläst eller skriv ödmjukt och fråga eller skriv inte är bra val.

Vi som läser listan och vill lära oss saker av den vill inte lära oss vad Du tror när det är helt galet.
Faktum är att Trollhättan, Vänersborg OCH Uddevalla ÄR små hålor på västkusten. Jag bor här, så jag borde veta. ;)

• Gilla
  • Haha
Nove och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Faktum är att Trollhättan, Vänersborg OCH Uddevalla ÄR små hålor på västkusten. Jag bor här, så jag borde veta. ;)
Men att bo i Trestad är väl ingen håla?

Överraskade mig själv idag med något jag aldrig trodde att jag skulle göra...

... nämligen köpa en sådan här grunka.

Meec Tools klammerpistol från Jula på ett arbetsbord med hålmönster och snabbkoppling för tryckluft.
Skapa konto

Jovisst, en klammerpistol hade jag tänkt köpa förr eller senare men definitivt inte en Meec Tools från Jula men nu står jag här och har precis provskjutit min nya klammerpistol. Hur kommer det sig?

Nyligen blev jag klar med stommarna till mina tre verktygs-/maskinhurtsar till arbetsbänken där jag spikade fast ryggstyckena med huggen dyckert i nerfrästa spår; plötsligt kändes det väldigt omodernt med tanke på att jag numera har tryckluft i verkstaden. Med ens var suget enormt stort.

När jag kollade priser på klammerpistoler visade det sig att de från välrenommerade tillverkare var dyrare än jag trodde och egentligen har jag gett mig själv köpstopp, så...
Dock hade Jula en för 349 kr (samma modell verkar finnas hos Duab för 269 kr) och då kunde jag inte längre hålla emot. Jag vill ju ha en klammerpistol! Kollade recensioner och de flesta var av typen "Den gör sitt jobb...". Okey...

Och nu har jag en. Vet dock inte hur nöjd jag är. Den är liten och nätt och skjuter klammer med 12,7 mm bredd och max 16 mm längd och när jag testar att skjuta klammer genom tremillimeters board blir det lite sisådär. Alla sitter inte skitsnyggt tycker jag men jag märker att resultatet beror en aning på hur noggrant jag håller pistolen när jag skjuter. Och då blir det lite tveksamt — tanken med ett verktyg av det hör slaget är ju att underlätta jobbet och öka arbetshastigheten.

Så här ser det ut:

Klammer fastskjutna i trä och board med klammerpistol, vissa ej helt rakt inslagna.
Skapa konto

Det sitter helt ok men jag vill ha lite snyggare islag tycker jag.
Billigaste alternativet verkar vara en Dewalt för ca 1 600 kr (drygt tusenlappen på Amazon.se) som dessutom har ställbart djup för klammern, kanske får det bli en sådan istället och Jula:n får användas till plast och textil mm vilket den egentligen rekommenderas för. Trodde att den skulle klara relativt tunn board faktiskt. Men får ju erkänna ändå att jag gärna haft Jula:n när jag satte ångspärr själv i verkstaden.

Jaja, det var mitt verktygsinköp, dessvärre inte mycket att skryta över. :)
//Ronnie

• Gilla
ceson och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.