3 377 221 läst · 16 626 svar
3377k läst
16,6k svar
Dagens verktygsinköp!
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Samlingen växer men lite mer strukturerat nu.
För en tid sedan deltog jag på ett suveränt seminarium lite söder om Varberg där jag lärde mig mycket om tvingar och tvingande. Idag kom det lite grunkor som jag gått och längtat mycket efter, sådana där som man tydligen inte kan ha för mycket av:
Japp, tvingar!
Närmare bestämt sex st Axminster Trade F Clamps, 300 x 80 mm. Tydligen är skenan smidd och trots sin slanka profil specas presstrycket till 300 kg.
Har haft förmånen att använda dem på samma snickeri som seminariet hölls och vet att de är riktigt bra.
Pris 170 kr ex moms. Rekommenderas.
Eftersom tvingen finns i två storlekar fick det ju bli några av den andra varianten också:
Sex st av den lite nättare hundrasextiomillimetersvarianten (det blev ett långt ord det) med samma käftdjup, dvs åttio mm. Nu har jag åtminstone en grunduppsättning av dessa tvingar men har för avsikt att fylla på efterhand; de är förbaskat smidiga att jobba med!
Pris 150 kr ex moms.
Ett annat inköp ledde till ytterligare ett: Köpte Fine Woodworking Magazine Tools and Shops där en "attention-seeking" forumist lyckats nästla sig in...
Nä, skojar bara — @Ola C har fått välförtjänt uppmärksamhet med sina geniala jiggar som numrets "BestTip"! Olas stora bidrag till den snickrande delen av mänskligheten är ju dels de smarta och väl genomtänkta jiggarna han utvecklar samt att han använder skentvingar a la Festool för att hålla ämnen och annat. Riktigt clever!
Sålunda köpte jag fyra st sådana här också:
Även dessa från Axminster, deras version/kopia av Festools skentving, verkar bara finnas i en längd. Har ett par sedan tidigare och är helt nöjd med dem.
Pris 220 ex moms för ett tvåpack.
Såhär ser de ut sida vid sida med Festooltvingen:
Så nu ska jag bara bygga alla de Jiggar @Ola C har presenterat på forumet och sedan ska jag bygga likadana möbler som han gör!!!
Ha en riktigt skön fredagkväll!
//Ronnie
PS Allt är köpt från Swedendro Tools som har ett bra utbud av Axminstergrejor. DS
För en tid sedan deltog jag på ett suveränt seminarium lite söder om Varberg där jag lärde mig mycket om tvingar och tvingande. Idag kom det lite grunkor som jag gått och längtat mycket efter, sådana där som man tydligen inte kan ha för mycket av:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Japp, tvingar!
Närmare bestämt sex st Axminster Trade F Clamps, 300 x 80 mm. Tydligen är skenan smidd och trots sin slanka profil specas presstrycket till 300 kg.
Har haft förmånen att använda dem på samma snickeri som seminariet hölls och vet att de är riktigt bra.
Eftersom tvingen finns i två storlekar fick det ju bli några av den andra varianten också:
Logga in
Skapa konto
Sex st av den lite nättare hundrasextiomillimetersvarianten (det blev ett långt ord det) med samma käftdjup, dvs åttio mm. Nu har jag åtminstone en grunduppsättning av dessa tvingar men har för avsikt att fylla på efterhand; de är förbaskat smidiga att jobba med!
Pris 150 kr ex moms.
Ett annat inköp ledde till ytterligare ett: Köpte Fine Woodworking Magazine Tools and Shops där en "attention-seeking" forumist lyckats nästla sig in...
Nä, skojar bara — @Ola C har fått välförtjänt uppmärksamhet med sina geniala jiggar som numrets "BestTip"! Olas stora bidrag till den snickrande delen av mänskligheten är ju dels de smarta och väl genomtänkta jiggarna han utvecklar samt att han använder skentvingar a la Festool för att hålla ämnen och annat. Riktigt clever!
Logga in
Skapa konto
Även dessa från Axminster, deras version/kopia av Festools skentving, verkar bara finnas i en längd. Har ett par sedan tidigare och är helt nöjd med dem.
Logga in
Skapa konto
Så nu ska jag bara bygga alla de Jiggar @Ola C har presenterat på forumet och sedan ska jag bygga likadana möbler som han gör!!!
//Ronnie
PS Allt är köpt från Swedendro Tools som har ett bra utbud av Axminstergrejor. DS
K
KjellTimell
Medlem
· Stockholm
· 1 862 inlägg
KjellTimell
Medlem
- Stockholm
- 1 862 inlägg
Härligt Ronnie!P Pysslarn skrev:Samlingen växer men lite mer strukturerat nu.
[bild]
Japp, tvingar!
[bild]
Pris 150 kr ex moms.
[bild]
[bild]
//Ronnie
P.s. jag fick både attention, en Lie Nielsen stöthyvel i brons o en liten check som jag omvandlade till ett par års gratis online medlemskap
Du kommer älska dina nya lurar. Jag har även ett par av den första serien, ws alert, och dessa har betydligt fler funktioner. Fullt kompatibla med Siri, du kan ha två telefoner anslutna samtidigt, lättare att få in radiokanaler mm.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 494 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 494 inlägg
Hittade denna på K-Rauta för 159kr, så liten och gullig så den fick följa med hem.
Sedan en tur till Bauhaus för att kolla utbudet av luftpåfyllare. Råkade se en skylt med 70% skrivet stort så två arbetsbänkar fick följa med hem, en 120x60 och en 60x60. Dock är höjden 84 vilket är ganska lågt för mina 193, blir till att höja de på något sätt.
Under 1500kr för båda känns ok.
Luftpåfyllaren blev en Stanley, lite besviken på att slangen var så stel men får duga. Är nog mer hållbar än de billigaste varianterna jag köpt tidigare.
Logga in
Skapa konto
Sedan en tur till Bauhaus för att kolla utbudet av luftpåfyllare. Råkade se en skylt med 70% skrivet stort så två arbetsbänkar fick följa med hem, en 120x60 och en 60x60. Dock är höjden 84 vilket är ganska lågt för mina 193, blir till att höja de på något sätt.
Logga in
Skapa konto
Luftpåfyllaren blev en Stanley, lite besviken på att slangen var så stel men får duga. Är nog mer hållbar än de billigaste varianterna jag köpt tidigare.
Logga in
Skapa konto
Åkte till K-Rauta och köpte en sådan jag med. Fast verkar vara en annan variant jag fick, för hade problem med den i kassan, men den låg där. Tydligen fick jag hylsorna 4-8 istället. Köpte med en bitssats med förlängare mm också.B breakman skrev:
Har sedan Black friday även en Bacho S330 hylsnyckelsats.
Logga in
Skapa konto
Den luftpåfyllaren har jag, är nöjd med den.B breakman skrev:Hittade denna på K-Rauta för 159kr, så liten och gullig så den fick följa med hem.
[bild]
[bild]
[bild]
Vill minnas att det var ett fynd från 2018-års Black Friday på Jula.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg