Ok, gjorde som du sa, fast innan du hann säga det..

Provade att sänka till 50, försöker få koll på vad som indikerar att det skulle vara lågt. Men det är alltså varmvattnet jag ser det på först? Så länge inte siste man i kopplet in till duschen får kallvatten, så kan jag prova ett snäpp lägre?
 
Du är på rätt väg, husets värme styrs helt av utegivare och huskurvan.
Du får väl återkomma om hur det går o gott nytt år, att veta att man startar nya året med att spara kanske 1000 kwh/år är ju en god start på året. :)
 
Nu såg ju iofs. tempvärdena ok ut men CTC har haft problem med tempgivaren i utedelen, tror att dom bytte till den nya givaren 2008 så ifall din anläggning är 2008 eller äldre så kan det vara den, men om jag inte minns fel så brukar man snarare få för varm hetgastemp. när den givaren ger upp
 
Eftersom VP o utgivaren visar princip samma sak så tror jag nog den är OK.
 
Nimajneb skrev:
Eftersom VP o utgivaren visar princip samma sak så tror jag nog den är OK.
Jo, det ser ut som det, jag har dock varit med om att givaren visat ett värde som, beroende på utetemp, sett ut att vara rätt, men som jag skrev, det brukar ge fellarm om hög hetgastemp, det kan ju vara bra att kolla de temperaturerna vid lite olika tillfällen och se så dom stämmer överens, skenar den iväg eller stannar vid förändrad temp är ju givaren kass.
 
Helt rätt kolvas :)
 
Hej igen!

Lite ny information.

Jag har nu sen senast jag skrev i tråden kört med samma inställningar, förutom ändringen från 55 ner till 50 grader.

Detta har tyvärr inte haft någon effekt alls på larmet, så jag ringde till försäljaren och meddelade mina bekymmer. Han sa att han hade blivit kontaktad av CTC för cirka två veckor sedan, och där blivit informerad om att dom har problem med sina värmepumpar och att dom forskar i problemet. När en lösning finns ska den kostnadsfritt implenteras på de pumpar som har problem. Därför var det viktigt att han skickade in mitt ärende igen till dom, så dom vet att jag fortfarande har bekymmer.

Sen det där med varmvattnet... Familjen har redan börjat klaga på varmvattnet i duschen vid längre duschningar. Jag försöker påpeka för dom att den bästa lösningen är att hålla tiden för duschningar måttlig, men den diskussionen förlorar jag, märker jag.
Jag har hittills inte alls använt funktionen för ökad mängd varmvatten, är det ekonomiskt försvarbart riktigt, att använda den till vardagsduschningen, eller bör jag höja upp parametern igen?
 
Duschar ni vi samma tid varje dag så kan du ju sätta extra VV för just dom tiderna, annars så får du fixa en knapp som du trycker på innan det är duschdags för att köra igång extra VV.
 
Nu har en tekniker varit och kikat på anläggningen. CTC hade tydligen fått fram nya rön som resulterade i ett utbyte av en komponent i själva utedelen.

Teknikern tyckte extra VV funktionen inte bör användas, utan att det då var bättre att öka inställningen för elpatronen lite igen, ur ekonomiskt alternativ. Jag tar nog sniklösningen, att vänja/uppfostra familjen vid att inte kunna duscha i evigheter, och behålla parametern på 50 grader.. Tydligen är 50 fabriksinstälningen, men installatörerna sätter den på 55 istället.
 
Stickan56
omix skrev:
Teknikern tyckte extra VV funktionen inte bör användas, utan att det då var bättre att öka inställningen för elpatronen lite igen, ur ekonomiskt alternativ. Jag tar nog sniklösningen, att vänja/uppfostra familjen vid att inte kunna duscha i evigheter, och behålla parametern på 50 grader.. Tydligen är 50 fabriksinstälningen, men installatörerna sätter den på 55 istället.
Jag håller inte med den teknikern. Jag har själv en CTC Ecoheat och det är i princip samma styning. Jag kör med extra VV både schemalagt och via tryckknapp på bostadsplanet.

Detta är ett direkt citat ur manualen.

"Varmvatten
Många vill utnyttja värmepumpens låga driftskostnader
maximalt. Elpatronens temperaturinställning påverkar
den varmvattentemperatur som värmepumpen ger.
Lägre inställning ger lägre temperatur, men också större
besparing. Ställ in den temperatur som motsvarar ditt
önskemål. Börja lågt, till exempel med 47°C, och öka
successivt om varmvattnet inte räcker till."

MVH Stickan
 
Håller med stickan56, tror nog inte teknikern visste riktigt vad han pratade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.