[/QUOTE]
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Men varför visar grafen att den gör det? När jag såg grafen hos en annan CTC användare var den helt platt = ingen värme försökte tryckas ut.

Borde inte grafen vara låg = ligga nere på 0 isåfall? Bifogar bild på hans kurva.
Jag tror du hänger upp dig på din väns graf och varför den dippar beror på att han kör inte med rumsgivaren så när sommarläget (18 grader utomhus) så är det inte temperaturen på framledningen sjunker ner till 0 utan givaren blir 0 tills sommarläget går ur igen.Tänk på när sommarläget går ur så väntar den 3 grader till innan den börjar tillverka värme annars skulle det bli väldigt in och urkopplingar mellan värme och sommarläge.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Okej! Bra förklarat! Men det är som att vår tror att det finns värmebehov hela tiden. Idag behövdes det, men vad ändå svalt (!) på golv och ytor.

Jag är lite orolig att den inte kommer att fungera korrekt inför vintern heller 😕
Tror inte du behöver vara orolig utan se till att nu ha systemet påfyllt och när den börjar producerar värme så lufta elementen.

• Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Jag tror inte att han har den aktiverad med flit (rumsgivaren).

Men varför tror vår bergvärme att det finns/fanns ett värmebehov när det var som varmast här för ett par dagar sen? Den borde ju ha stängt shunten då, eller?

Bifogar en bild på hur grafen nästan alltid ser ut hos oss =/
Jag ser en graf som inte producerar värme och vill du varmare måste du ställa upp kurvan.När framledningen ÄR-värdet och BÖR-värdet inte visar 0 så producerar den värme.

V växelventil skrev:
Tror inte du behöver vara orolig utan se till att nu ha systemet påfyllt och när den börjar producerar värme så lufta elementen.
Jag tror du hänger upp dig på din väns graf och varför den dippar beror på att han kör inte med rumsgivaren så när sommarläget (18 grader utomhus) så är det inte temperaturen på framledningen sjunker ner till 0 utan givaren blir 0 tills sommarläget går ur igen.Tänk på när sommarläget går ur så väntar den 3 grader till innan den börjar tillverka värme annars skulle det bli väldigt in och urkopplingar mellan värme och sommarläge.
[/QUOTE]

Okej... bra förklarat igen. Tydligt! Men om jag inte vill att den ska producera värme när det är varmare än 18 grader, varför syns inte det i grafen? Eller på denna "sida" i menyerna?

• Skärm som visar driftinformation med temperaturer och flödesriktningar för ett värmesystem, inklusive utomhustemperatur på 18 grader och en rumstemperatur på 24,8 grader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V växelventil skrev:
Påfyllt? Är det med den där kylvätskan? Den blå? Hur är det med shunten? Den ser ju stängd ut. Borde den inte var öppen?

• Närbild på en värmeanläggning med ett rörsystem, en röd trycktank och en svart shunt kopplad under ett kopparrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.