Har också köpt från just Rostikt. Kan inte säga att de var billigast, men de fungerade bra och allting passade ihop väl. Verkar vara högtryck, för leveransen tog en tio dagar eller så att anlända. Jag körde på de något högre, 30 cm, för att få flexibilitet att ta upp lite mindre höjdskillnader.

halper halper skrev:
Har också köpt från just Rostikt. Kan inte säga att de var billigast, men de fungerade bra och allting passade ihop väl. Verkar vara högtryck, för leveransen tog en tio dagar eller så att anlända. Jag körde på de något högre, 30 cm, för att få flexibilitet att ta upp lite mindre höjdskillnader.
Ok! Det ser i alla fall ut att vara billigare än hos
min lokala plåtis.

• Gilla
allirog och 1 till
  • Laddar…
Det är ju rätt anmärkningsvärt. Tänk dock på att frakten kostar rätt mycket. Jag köpte något 15-tal bitar i varierande längder och det vägde cirka 150 kg, för vilket DHL skulle ha tusenlappen i frakt.

• Gilla
HansGreger
  • Laddar…
halper halper skrev:
Det är ju rätt anmärkningsvärt. Tänk dock på att frakten kostar rätt mycket. Jag köpte något 15-tal bitar i varierande längder och det vägde cirka 150 kg, för vilket DHL skulle ha tusenlappen i frakt.
Ok får kolla upp sånt såklart och sen jämföra.

Jag hade på ett ställe tänkt att ”forma” en 30cm hög kant i en rundat hörn (R=50-75cm), tror du det fungerar eller är plåten väldigt styv? Annars får man väl köpa färdigbockad sektion...

Den är inte extremt styv men jag vet inte om jag skulle våga bocka den (snyggt) med så snäv radie. Tvåmetersbitarna har tillräcklig svikt i sig att man måste kolla att det blev rakt efter att man planterat dem, men 50–75 cm är kanske lite tight.

Det går ju att beställa en i valfri kurvatur om man vill, eller så försöker man såg på att bocka den över något lämpligt kanske.

• Gilla
HansGreger
  • Laddar…
Borlänge handelsstål säljer till privatpersoner.. Det gör säkert fler handlare.

Det var billigare att köpa fyrkantsrör där än biltema.

/ATW

Står.i
H HansGreger skrev:
Jag hade på ett ställe tänkt att ”forma” en 30cm hög kant i en rundat hörn (R=50-75cm), tror du det fungerar eller är plåten väldigt styv?
Om att böja 3mm tjock corten: Jag använde nyligen en överbliven bit för att få en rundad gjutform. Diametern är 110 cm. Om du menar att böja en kvarts cirkel med radien 50-75 cm radie - då borde det gå.

• Rostig cortenstål cirkulär form med förstärkande armeringsjärn ovanpå grusunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
HansGreger och 1 till
  • Laddar…
Står.i Står.i skrev:
Om att böja 3mm tjock corten: Jag använde nyligen en överbliven bit för att få en rundad gjutform. Diametern är 110 cm. Om du menar att böja en kvarts cirkel med radien 50-75 cm radie - då borde det gå.
Ja, precis. Dock har jag inte tänkt ha den så mkt under mark på enda änden, kanske behöver slå ner järn i marken som stöd eller liknande så att formen bevaras över tid med.

• Gilla
Står.i
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Jag köpte mina kantstål i corten av Pallans Konstsmide i Västerås.
[länk]

Han hade bäst pris när jag leta lite och var flexibel med dimensionerna och längder på stålen. Det är inte så långt till Västerås från Örebro. Frakten från onlinefirmor brukar bli ganska dyr på mycket stål.
min smed med!

Med vänlig hälsning, fremax

anders07 anders07 skrev:
[länk]

Här köpte jag, billig leverans och bra pris då
Tack för tipset, ser dock ut att vara dyrare än på rostikt, dock bra mycket större utbud i tjocklekar och höjder (y)

Tips i Östergötland mottages gärna!

G gmanhem skrev:
Tips i Östergötland mottages gärna!
@gmanhem hittade du ngn lokal leverantör? Bor utanför Linköping och letar corten till vårens projekt

Nej tyvärr, letar fortfarande lite sporadiskt då och då. Har tills vidare prioriterat andra projekt. Hade gärna köpt hela ark och fått dem uppklippta i remsor och löst resten själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.