13 583 läst · 28 svar
14k läst
28 svar
Cortenstål vart köpa?
Har också köpt från just Rostikt. Kan inte säga att de var billigast, men de fungerade bra och allting passade ihop väl. Verkar vara högtryck, för leveransen tog en tio dagar eller så att anlända. Jag körde på de något högre, 30 cm, för att få flexibilitet att ta upp lite mindre höjdskillnader.
Ok! Det ser i alla fall ut att vara billigare än hoshalper skrev:
min lokala plåtis.
Ok får kolla upp sånt såklart och sen jämföra.halper skrev:
Jag hade på ett ställe tänkt att ”forma” en 30cm hög kant i en rundat hörn (R=50-75cm), tror du det fungerar eller är plåten väldigt styv? Annars får man väl köpa färdigbockad sektion...
Den är inte extremt styv men jag vet inte om jag skulle våga bocka den (snyggt) med så snäv radie. Tvåmetersbitarna har tillräcklig svikt i sig att man måste kolla att det blev rakt efter att man planterat dem, men 50–75 cm är kanske lite tight.
Det går ju att beställa en i valfri kurvatur om man vill, eller så försöker man såg på att bocka den över något lämpligt kanske.
Det går ju att beställa en i valfri kurvatur om man vill, eller så försöker man såg på att bocka den över något lämpligt kanske.
Om att böja 3mm tjock corten: Jag använde nyligen en överbliven bit för att få en rundad gjutform. Diametern är 110 cm. Om du menar att böja en kvarts cirkel med radien 50-75 cm radie - då borde det gå.H HansGreger skrev:
Redigerat:
Ja, precis. Dock har jag inte tänkt ha den så mkt under mark på enda änden, kanske behöver slå ner järn i marken som stöd eller liknande så att formen bevaras över tid med.Står.i skrev:
min smed med!T tobben87 skrev:
Med vänlig hälsning, fremax
Lösvirkesbyggare
· Östergötland
· 177 inlägg