Tack för hjälpen. Skruvade isär avfuktaren. Mätte på elementet och vart väldigt högt motstånd. Skruva isär lite till och där var ett bränt värmeelement .
Någon som vet vart man kan köpa ett nytt och eller ca pris?

• Gilla
Koningsbakkae
  • Laddar…
A AlexanderJJ skrev:
Tack för hjälpen. Skruvade isär avfuktaren. Mätte på elementet och vart väldigt högt motstånd. Skruva isär lite till och där var ett bränt värmeelement .
Någon som vet vart man kan köpa ett nytt och eller ca pris?
Hittade denna hemsidan:

https://mrfriis.se/sv/reservdelar/varmare-800-w-till-ctr-300tt2.html

"Värmare 800 W till Corroventa CTR300 TT och TT2. Passar även äldre modell."

Redigerat:
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Min värmare verkar har lagt av nu också, aggregatet drar bara ca 120W och utblåset är kallt. På min 300TT årsmod ca 2006 verkar dock elbatteriet sitta inkapslat. Måste man ta bort silica hjulet för att inspektera själva slingan ?

Svarar mig själv) Man tar bort silicahjulet,(bara 3 bult och ta av drivremmen) min elspiral verkar dock helt sotfri, ej bränd, inga typiska svällningar/sprickor. Ser hel ut mao.. Får titta på styrningen igen... Inblick i en apparat med synlig, oskadad och sotfri elspiral omgiven av metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I InsidersUnited skrev:
Svarar mig själv) Man tar bort silicahjulet,(bara 3 bult och ta av drivremmen) min elspiral verkar dock helt sotfri, ej bränd, inga typiska svällningar/sprickor. Ser hel ut mao.. Får titta på styrningen igen...[bild]
På vår gamla 300TT så lös det en röd/orange lampa på avfuktaren när värmeelementet var aktiverat.
Lyser den på din avfuktare?
Jag knackade lite försiktigt med baksidan av en skruvmejsel på elektroniken i hygrostat och i avfuktaren när jag felsökte. När jag knackade på reläna i hygrostat så blinkade den röd/orangea lampan till och det var en indikation att reläna var problemet i vår avfuktare.
Nu har ju du redan bytt dina relän i hygrostaten. Det sitter ju även relän i kontrollpanelen om de nu kan ha gett upp?

Tack för svar, jag ska kolla på dessa också...Riktigt fint ihopsatta maskiner men tänkte nog att de skulle hålla lite längre. Återkommer, trevlig kväll !

• Gilla
Koningsbakkae
  • Laddar…
Om du har tillgång till en multimeter kan du ju mäta motståndet över värmeelementet.
Om elementet är helt borde du ha ca 50-60Ohm :)

• Gilla
InsidersUnited och 1 till
  • Laddar…
Tog ut kretskortet och gick till vår lokala "Elektronik Kung", Han dömde totalt ut min lödning och bannade mig för att med de låga förkunskaperna ens försöka. Men han fick bort mina relän och kondingen och satte dit dem ordentligt. Slutet gott allting gott (förutom mitt självförtroende med lödkolven vilket är kört i botten;)) Corroventan värmer, slår till när den ska och verkar A OK.(y) Tack för hjälpen i tråden

• Gilla
Koningsbakkae
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Tog ut kretskortet och gick till vår lokala "Elektronik Kung", Han dömde totalt ut min lödning och bannade mig för att med de låga förkunskaperna ens försöka. Men han fick bort mina relän och kondingen och satte dit dem ordentligt. Slutet gott allting gott (förutom mitt självförtroende med lödkolven vilket är kört i botten;)) Corroventan värmer, slår till när den ska och verkar A OK.(y) Tack för hjälpen i tråden
Gött att det löste sig!

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Hej, bra tråd med mycket info! Min 17 år gamla CTR300 har symptom som ni andra dvs fläkten går, men inte avfuktningen (ca 130W förbrukning) Dock lyser lampan för avfuktning konstant vilket jag tolkar som att det inte är reläerna det är fel på. Tänker jag rätt då?

Värmeslingan ser OK ut förutom att den verkar varit mot höljet lite grand vilket nog inte är tanken. När jag mäter motstånd över slingan indikerar det att där inte är någon kontakt. Så slutsatsen är väl att slingan är kass. Någon som bytt en sådan?

Har jag tolkat dig rätt: Lyser din röda lampa "Luftfuktighet hög" på den externa kontrollpanelen samtidigt som fläkten snurrar men inte drar mer än 130w ?

Har du forcerad fläktläge inkopplat? Då ska fläkten gå hela tiden MEN den kopplar bara in värmeslingan när hygrometern får hög luftfuktighet.

Om du klämmer sensorn mitt i handen så kan du kolla att den fungerar(då känner den fuktigheten från din hand och startar värmeslingan).

I InsidersUnited skrev:
Har jag tolkat dig rätt: Lyser din röda lampa "Luftfuktighet hög" på den externa kontrollpanelen samtidigt som fläkten snurrar men inte drar mer än 130w ?

Har du forcerad fläktläge inkopplat? Då ska fläkten gå hela tiden MEN den kopplar bara in värmeslingan när hygrometern får hög luftfuktighet.

Om du klämmer sensorn mitt i handen så kan du kolla att den fungerar(då känner den fuktigheten från din hand och startar värmeslingan).
Ja, jag kör fläkten hela tiden. Kontrollpanelen indikerar hög fuktighet vilket stämmer, den är på 70-75% uppmätt. Avfuktaren har en orange indikeringslampa för avfuktning och den lyser och indikerar avfuktning hela tiden, men effekten motsäger detta, liksom det faktum att luften från utblåset inte är varm.

Samma problem jag hade, i mitt fall var det reläer som var kass(jag hittade nya på Conrad) Kan tyvärr inte hjälpa dig med ohm för vad värmeslingan ska vara på.

S
Jag hjälper en kompis att fixa sin just nu. Började byta reläer då det var enklast (han slapp böka ut hela avfuktaren) men det hjälpte inte. Bökade ut och skruvade isär avfuktaren och mätte resistans på värmaren, >20MegOhm och alltså avbrott. Hel slinga bör ligga mellan 50-55 ohm. Mätte även att jag hade 230VAC på terminalerna till värmaren. (Det skulle också kunnat varit övertemp-skydden som pajjat, men eftersom det var 230VAC till elvärmaren är de funkis). Elslingan såg dessutom lite svullen ut på sina ställen.
Beställde en ny elvärmare (https://mrfriis.se/sv/reservdelar/varmare-800-w-till-ctr-300tt2.html) som ska monteras så fort jag fått hem den. Hans avfuktare hade ju "bara" 47000h på timräknaren, så hoppas min reparation kan ge lika många till! Passar dessutom på att blåsa rent inuti när den ändå är isär.

• Gilla
Koningsbakkae och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Lånar tråden då jag igår noterade att kontrollpanelen larmade för något fel och den inte längre går igång.

Är i första hand på jakt efter manualen, då en gammal ägare installerat den. Någon som har som pdf?

Den har gått över 19000h, om jag förstår urverket rätt. Har bott i huset 2,5 år och inte rört den ännu, så kanske något filter/rengörning som krävs? Är det bara att dra ut strömsladden och skruva av kåpan?

tack på förhand!

En röd CTR 300 TT-maskin med synliga kablar och damm, indikerande behov av underhåll eller rengöring.
Skapa konto
Kontrollpanel med röda larmindikatorer monterad på trävägg, isolering synlig i bakgrunden.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.