Manganbangan Manganbangan skrev:
Samma som er. En Corroventa 300TT2. Vore intressant om ni kunde filma så jag får höra hur den låter när den går på full fart.
Hej den är nedmontering, fungerade inte, företaget satte den på olika ställen och ljudet hördes på olika ställen i huset oftast mest längst bort från maskinen. Visst är det konstigt.

Vi har en corroventa avfuktare, samma modell som du, i krypgrunden. Den började låta mycket efter ca 1 år. Anticimex var här o bytte först kullager men det hjälpte inget. De skickade iväg den och då hade själva fläkten lossnat från väggen så den skakade fritt inne i plåtlådan.

Oklart hur de inte kunde märka det när kullager byttes men det löste vårat problem iaf.

Erik Börjesson2 Erik Börjesson2 skrev:
Vi har en corroventa avfuktare i krypgrunden. Den började låta mycket efter ca 1 år. Anticimex var här o bytte först kullager men det hjälpte inget. De skickade iväg den och då hade själva fläkten lossnat från väggen så den skakade fritt inne i plåtlådan.

Oklart hur de inte kunde märka det när kullager byttes men det löste vårat problem iaf.
Fläkten byttes men det gjorde ingen skillnad, ljudet från fläkten verkade vandra längs med rören.

Jag har stor erfarenhet av corroventa och har aldrig hört talas om ngt liknande. Tankar som dyker upp är att rören någonstans vilar emot en balk eller avlopp, de ska ju hänga fritt. Är första böjen armerad gummislang? Kan man inte sätta en flexljuddämpare direkt på torrluften? *Puh* lider med dig och följer tråden med spänning

Jag har stor erfarenhet av corroventa och har aldrig hört talas om ngt liknande. Tankar som dyker upp är att rören någonstans vilar emot en balk eller avlopp, de ska ju hänga fritt. Är första böjen armerad gummislang? Kan man inte sätta en flexljuddämpare direkt på torrluften? *Puh* lider med dig och följer tråden med spänning
Hej
Rören hängde först och låg då inte emot något.
Lades sedan på marken men ljuden fortsatte vandra. Rören gick genom ett hål i muren men ljudet fanns kvar även efter man justerat dragningen. Så nej det låter både då de hänger och ligger på marken. Armerad gummislang, vet inte. Ljuddämpare fanns, det halverade ljuden.
Det låter i huset som när en sopbil står still med motorn på utanför. När jag frågade en besökar om han hörde något avvikande svarade han, Inger förutom traktorn som kör på åkern, det körde ingen traktor på åkern. Rören är svarta hårda med hål i som sprider luften i grunden.

Det ska vara spirorör med medföljande röda dysor. Har du det? Tänk om hålen är för små så att luften inte kommer ut ordentligt? Blir fel tryck i maskinen?

Det ska vara spirorör med medföljande röda dysor. Har du det? Tänk om hålen är för små så att luften inte kommer ut ordentligt? Blir fel tryck i maskinen?
Ja det var svarta spirorör med slät insida och med röda dysor.

Vet inte om hålen var för små borde inte vara så om dysorna passade.

Anticimex borde veta.

Z Zippi skrev:
Ja det var svarta spirorör med slät insida och med röda dysor.

Vet inte om hålen var för små borde inte vara så om dysorna passade.

Anticimex borde veta.
Passar dysorna så är det rätt storlek på hålen 🤔 hade vart intressant att se installationen. Maskinen ska ju helst hänga på väggen i grunden men i vissa fall har jag ställt de jag installerat på lekablock på marken. Låter det lika illa om du kopplar ur torrluftkanalen och låter maskinen blåsa fritt?

Alla installatörer av maskinerna borde ju veta förutsättningarna med 🤔

Passar dysorna så är det rätt storlek på hålen 🤔 hade vart intressant att se installationen. Maskinen ska ju helst hänga på väggen i grunden men i vissa fall har jag ställt de jag installerat på lekablock på marken. Låter det lika illa om du kopplar ur torrluftkanalen och låter maskinen blåsa fritt?
Låter mindre när man kopplat bort.

Jag har varit med om att ett transportlock legat kvar i ett rör och blockerat flödet rejält 🤔

Jag har varit med om att ett transportlock legat kvar i ett rör och blockerat flödet rejält 🤔
Visst är det konstigt att det låter så mycket.

Jag har själv gjort ett 50 tal installationer och här är exempelbilder.

Våtluftslang, inte längre än såhär och med mjuk böj för att det inte ska bli för tungt för maskinen.

• Grå våtluftslang med mjuk böj ansluten till en röd maskin, monterad för att undvika överbelastning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mjuk torrluftslang i gummi.

• Transparent mjuk torrluftslang i gummi ansluten mellan metallrör och en röd maskin, placerad på ett betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.