2 187 430 läst · 32 467 svar
2187k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Menar du att det är vetenskapligt bevisad att om någon människa blir smittad av Cov-2 och efteråt botad då blir hen immun mot denna sjukdom? Är det bevisad att sjukdomen skapar immunitet hos den smittade?BirgitS skrev:
Ja eller nej. Om svaret är nej då är flockimmunitet som FHM har lurat i folket är faktiskt en myt och fiktion.
Om svaret är jag då vill jag gärna ta del av ditt bevismaterial.
Den här tråden blir bara roligare för varje dag som går !
Jo visst, men jag menar på att det är lätt ha en övertro på sina siffror och presentera dem som fakta.pacman42 skrev:
Jag har gjort modeller för att räkna på principerna för hur R-värden bör förändras över sikt för att hålla nere antalet inlagda på IVA.
Jag har även räknat på vad R-värdet ligger på just då i exempelvis Västra Götaland. Och då gjort en mycket enkel prognos utifrån om samma R-värde skulle ligga kvar.
Det är dock markant skillnad på dessa saker och att räkna på när man kan nå flockimmunitet. Flockimmunitet är extremt komplext att räkna på eftersom folk rör sig väldigt olika. Dessutom så arbetar många hemifrån, i samma ögonblick som de går tillbaka till jobbet så har man inte flockimmunitet längre. Att räkna ut R på de data vi har tillgängliga kräver inga modeller alls. Det kräver bara hyfsat likvärdiga data över tid. Att modellera olika R-värden över tid får att hålla en rimlig nivå på IVA, det är precis motsatsen till vad Tom Britton gör, det är att visa på att man kommer att behöva ha förändrad smittspridning över tid, just för att restriktioner förändrar gränsen för flockimmunitet.
Vi alla måste nog ha en stor ödmjukhet inför att det inte finns några lätta svar. Det finns alltid något obekant som kan ställa det man själv tror på i en annan dager.
Hur förklarar du att trycket på sjukvården rapporteras minska? Det går ju helt stick i stäv mot dina teorier.L Lars48 skrev:Menar du att det är vetenskapligt bevisad att om någon människa blir smittad av Cov-2 och efteråt botad då blir hen immun mot denna sjukdom? Är det bevisad att sjukdomen skapar immunitet hos den smittade?
Ja eller nej. Om svaret är nej då är flockimmunitet som FHM har lurat i folket är faktiskt en myt och fiktion.
Nej, enligt de ultraexperter jag följer så finns det ingen bevisning varken för eller emot att du blir immun. Tja det är inte ens helt klart att man kan bli helt botad. Vi vet inte ens om viruset kan gömma sig i kroppen och träda fram på nytt. Vilket är en skrämmande tanke.L Lars48 skrev:Menar du att det är vetenskapligt bevisad att om någon människa blir smittad av Cov-2 och efteråt botad då blir hen immun mot denna sjukdom? Är det bevisad att sjukdomen skapar immunitet hos den smittade?
Varför väljer du en graf som visar dagliga rapporteringen, den är så jobbig att tolka eftersom vi har eftersläpning speciellt på helger, då den går ner, för att sen gå upp igen efter helgen när administratörerna är tillbaka på jobbet.L Lars48 skrev:
Kan du inte använda Adam Altmejds graf istället (som jag länkat till två gånger tidigare), som inte bara lagt in de eftersläpande dagarna så att grafen blir jämnare utan också visar en uppskattning på dagens (och de närmast föregående) totalsiffror baserat på de senaste tre veckornas normala eftersläpning.
https://adamaltmejd.se/covid/
Om det är något jag lärt mig från mitt jobb där jag räknar mycket så är det att man med siffror lätt kan hitta vad som är orimligt. Att däremot prognosticera är mycket svårare. Särskilt när man har att göra med exponentiella funktioner och sannolikheter.P patst577 skrev:
Men lite kan man försöka sig på ändå. Bara för att få en aning om vartåt det barkar.
Jag uppskattar Anders Wallensten en hel del, han är rak och tydlig och säger inte saker som "vi kan nog ana en avmattning" och liknande.
Tom Britton hade tydligt kunnat presentera sina beräkningar och istället sagt att dessa visar på att man kan få flockimmunitet tidigare än vad R-värdet indikerar. Man måste vara lite smart när man presenterar sin forskning också, inte bara jaga rampljuset.
Mycket bra svar som kallas för fakta.E Edgarsven skrev:
Förstår inte vitsen.B b8q skrev:Varför väljer du en graf som visar dagliga rapporteringen, den är så jobbig att tolka eftersom vi har eftersläpning speciellt på helger, då den går ner, för att sen gå upp igen efter helgen när administratörerna är tillbaka på jobbet.
Kan du inte använda Adam Altmejds graf istället (som jag länkat till två gånger tidigare), som inte bara lagt in de eftersläpande dagarna så att grafen blir jämnare utan också visar en uppskattning på dagens (och de närmast föregående) totalsiffror baserat på de senaste tre veckornas normala eftersläpning.
[länk]
Jag håller med till 100%. Man kan tycka vad man vill om Emma Frans, Agnes Wold m.fl. men de är många gånger hyfsat duktiga på att få ner grejerna på en nivå som vanligt folk kan relatera till. För att göra det måste de ofta förenkla å det grövsta och då få kritik av de som läst på lite mer. En svår balansgång att både tillfredställa de som bara läser rubrikerna såväl de som är lite mer pålästa.pacman42 skrev:
Om det är något jag lärt mig från mitt jobb där jag räknar mycket så är det att man med siffror lätt kan hitta vad som är orimligt. Att däremot prognosticera är mycket svårare. Särskilt när man har att göra med exponentiella funktioner och sannolikheter.
Men lite kan man försöka sig på ändå. Bara för att få en aning om vartåt det barkar.
Jag uppskattar Anders Wallensten en hel del, han är rak och tydlig och säger inte saker som "vi kan nog ana en avmattning" och liknande.
Tom Britton hade tydligt kunnat presentera sina beräkningar och istället sagt att dessa visar på att man kan få flockimmunitet tidigare än vad R-värdet indikerar. Man måste vara lite smart när man presenterar sin forskning också, inte bara jaga rampljuset.
Japp, snart över nu.
Anders Tegnell och Aftonbladet lovar det.
Sommaren kommer och då kan vi bada igen.
5 döda och det är söndag och då stämmer rapporteringen perfekt.
Nej jag läser inte hela artikeln utan den del som passar mig.
"Fem nya dödsfall i covid-19 rapporterades i dag.
Anders Tegnell säger sig se en avtagande trend – och att spridningen avtar till sommaren.
– Det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre, säger Anders Tegnell till TT."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7lxRL/anders-tegnell-tror-pa-minskad-spridning-till-sommaren
Jäklar vad gott, vi besegrade den kinesiska skiten med svensk sommar.
Färsk potatis, sill och nubbe gör nog det hela ännu bättre.
-Tänd grillen, nu ska vi röka ut skiten.
Anders Tegnell och Aftonbladet lovar det.
Sommaren kommer och då kan vi bada igen.
5 döda och det är söndag och då stämmer rapporteringen perfekt.
Nej jag läser inte hela artikeln utan den del som passar mig.
"Fem nya dödsfall i covid-19 rapporterades i dag.
Anders Tegnell säger sig se en avtagande trend – och att spridningen avtar till sommaren.
– Det blir varmare vilket gör att man är mer ute i omgivningar där viruset trivs sämre och sprids sämre, säger Anders Tegnell till TT."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7lxRL/anders-tegnell-tror-pa-minskad-spridning-till-sommaren
Jäklar vad gott, vi besegrade den kinesiska skiten med svensk sommar.
Färsk potatis, sill och nubbe gör nog det hela ännu bättre.
-Tänd grillen, nu ska vi röka ut skiten.
Varför borde jag se den? Vad finns att lära? Allt kan överdoseras. Men även underdoseras. Det finns tre grupper 1. Väldigt låga nivåer av D-vitamin 2. Låga 3 . Höga Över 30.Snailman skrev:
Och var finns vi nordbor och faktiskt norra Italien? Jo, 1 och 2. Få av oss har höga (3.)
Det är bra att ha höga för det hjälper mot mycket. När sommaren kommer så kommer nivåerna öka automatiskt. Det är bra. Det hjälper mot viruset.
Det är alltid lättare att hitta fel, än att ge svar. Ska man ge svar ska man nog vara väldigt ödmjuk över att det är få saker som är svart-vita. Speciellt när man hamnar på nya farvatten, och det får vi nog säga att vi är på nu.pacman42 skrev:
Om det är något jag lärt mig från mitt jobb där jag räknar mycket så är det att man med siffror lätt kan hitta vad som är orimligt. Att däremot prognosticera är mycket svårare. Särskilt när man har att göra med exponentiella funktioner och sannolikheter.
Efteråt kommer vi kunna ge betyg till de enskilda spelarna, och till nationerna. Vi får se om det blir någon som får sex plus. Knappast Tegnell, men jag tror nog ändå han kommer få ett hyggligt godkänt betyg.