Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
T TAR12 skrev:
Jag har inte sagt att Italien gjort allt rätt. Jag har sagt att desto fler proaktiva åtgärder man vidtar desto mer minska risken för en allmän smittspridning alternativt bromsar upp den. Som exempel gav jag att skanna temperaturen på inkommande resenärer gör att man kan hitta fler potentiellt smittade tidigare, det finns givetvis andra åtgärder man kan ta.

Du och några till har skrivit att ta tempen på folk ökar smittspridningen, och det är det jag vänder mig emot, vad du har för källa å det? Logiken säger att desto fler åtgärder vi tar desto minder risk eller desto långsammare förlopp får vi.
Problemet som uppstod i Italien var att folk testades vid ankomsten, de allra flesta negativt förstås och när dessa sen fick lättare symptom några dagar senare så var de övertygade om att de inte hade Covid-19, eftersom det var ett negativt testresultat, och jobbade som man brukar göra när man har lite ont i halsen av en vanlig förkylning.

• Gilla
a.o.f
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet som uppstod i Italien var att folk testades vid ankomsten, de allra flesta negativt förstås och när dessa sen fick lättare symptom några dagar senare så var de övertygade om att de inte hade Covid-19, eftersom det var ett negativt testresultat, och jobbade som man brukar göra när man har lite ont i halsen av en vanlig förkylning.
Detta visar på att man misslyckats med informationen till de ankomna. Alla som ankommer måste få bra information om att provtagningen inte är ett frikort.

T
BirgitS BirgitS skrev:
Testade man alla för smittan eller tog man bara tempen? Har du någon trovärdig källa på det? (Det är inget frågasättande utan jag vill bara läsa mer om det)

Det tycks ju ha funkat ganska väl i många asiatiska länder

Och nu höjde FHM risken för spridning i samhället till "Mycket hög". Vi får se vilka åtgärder de tar till nu.

Edit: Alla med symptom som kan kopplas till Covid-19 skall stanna hemma. - Ja, nu kom den.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu gjorde jag också ett diagram för Stockholm.
T o m 2 mars var det några få fall (de kom från Iran tror jag
Därefter kom alla fall efter sportlovet i Alperna (ca 20 om dagen)
Det verkar inte alls vara någon exponentiell spridning. Den verkar snarare vara väldigt linjärt.
Uppdatera gärna grafen med dagens 60 nya fall i Stockholm, så ser det genast värre ut.

BirgitS
T TAR12 skrev:
Testade man alla för smittan eller tog man bara tempen? Har du någon trovärdig källa på det? (Det är inget frågasättande utan jag vill bara läsa mer om det)

Det tycks ju ha funkat ganska väl i många asiatiska länder
Jag kommer inte ihåg det längre och söka sig fram till artiklar om corona som är flera dagar gamla är rätt hopplöst.

harry73
Uppdaterat diagram
Linjediagram som visar ökning av nya och totala coronafall i Stockholm över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kanske dags att sätta Stockholm i karantän?

Borde räcka med att stoppa tunnelbanan och höja trängselavgiften

• Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
S
Martin_B Martin_B skrev:
Rasistiskt svammel? Du får gärna utveckla detta lite mer och förklara hur du får det som jag skrev till RASISM? :rofl::crysmile:

Så om andra världskriget tog slut för 75 år sedan, som du skriver, så innebär det att de allra yngsta som var med där är drygt 90 år gamla idag, som du också skriver?
Jag kan inte begripa hur du räknar, men de allra yngsta som var med i kriget torde vara nyfödda och således även de 75 år gamla.
Dvs. en idag 80-åring som levde under andra världskriget var 5 år när det upphörde, och lär ha lite minnen därifrån och desto mer minnen av sådant som den har lärt sig av sin familj. En idag 85-åring var sedermera 10 år när kriget tog slut och lär ha mycket klara minnen från kriget. Och en 90-åring var 15 år vid krigets slut, och lär komma ihåg det mycket väl.

Men jag förstår ju att du enbart räknar de som väl slogs i kriget och du förmodar ju att allt var ett paradis för övriga befolkningen och de har inte en aning om hur det är att leva i krig :rofl:

Nä, jag tror det är ganska säkert att konstatera redan här och nu att du är inte en av de som var med i andra världskriget, och heller inte någon som har läst särskilt mycket om det :D
shit vilken pissdryg attityd du har. Han har ju rätt i det han säger, det är inte många som har användbara erfarenheter kvar ifrån ww2.

varför skulle han inte kunna veta mer om ww2 än dig? Det finns ingenting som tyder på att ditt påstående stämmer.

R
L Lars48 skrev:
Jag har kart lagt att det fanns 3 personer i den flyg som jag flög med för 10 dagar sen som var Coronavirus smittad.
Får man nyfiket fråga hur du gjort det?

En lärare på grabbens skola har varit i Italien på sportlovet, han skulle stanna hemma i några dagar och är tillbaka och undervisar nu... känns sådär faktiskt även om risken är liten att han är smittad så kan ju någon i hans familj vara det och han drar det med till skolan

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
T
I onsdags när vi var upp 24 fall spådde jag 100 fall innan veckan var slut, jag möttes av misstroende. Detta nåddes i fredags. Nästa gissning stämde också väl. Under söndagen spådde jag att vi når minst 300 fall senast tisdag, det är idag.

Jag antar att på min spåkula jag köpte på Wish fungerar ganska bra;)

Det man kan fundera på är hur jag kan pricka rätt, även om jag är duktig på att räkna så är den information jag har begränsad. Givetvis har våra myndigheter mycket mer information men ändå väljer de att vara agera jämförelsevis lite.

Som jag ser det så har vi med lite tur fortfarande en möjlighet att klara oss hyffsat men det kräver att våra myndigheter agerar nu, inte imorgon, annars följer vi Italiens utveckling. Att sätta en region eller helt land i karantän kommer att få oöverblickbara ekonomiska konsekvenser för alla.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Får man nyfiket fråga hur du gjort det?
Genom bekanterna

harry73 harry73 skrev:
Uppdaterat diagram
[bild]

Kanske dags att sätta Stockholm i karantän?

Borde räcka med att stoppa tunnelbanan och höja trängselavgiften
Vänta bara till nästa vecka när det går över 1000. Smällen kommer då.

• Gilla
mattiande
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
Genom bekanterna
Märkligt, då borde ju myndigheterna redan ha koll på att du är i riskzonen eftersom de hittat smitta på din flight.

T
Är det någon annan än jag som märkt att Folkhälsomyndighetens hemsida ligger nere?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.